Przepis ten miał tyle samo zwolenników co przeciwników, przeciętny samochód podczas używania świateł mijania zużywa około 150 watów mocy, oczywiście moc do zasilenia świateł musi wytworzyć silnik pojazdu, który zużywa do tego celu dodatkowe paliwo, a w przeliczeniu na setki tysięcy pojazdów poruszających się po naszych drogach ucierpi na tym środowisko i kieszenie kierowców. Z tego powodu w 2010 roku w sejmie RP podjęto bezskuteczną próbę uchylenia tego przepisu, ciekawostką jest, iż w Austrii wprowadzono obowiązek używania świateł w dniu 15 listopada 2005 roku, a zniesiono 1 stycznia 2008 roku. Obecnie obowiązek używania świateł w ciągu całego roku istnieje w: Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Łotwa, Macedonia, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy. Należy przy tym zwrócić uwagę iż obowiązek ten nie ciąży na kierowcach poruszających się po terenie Niemiec, ponieważ doszli oni do wniosku, iż negatywny wpływ na środowisko (zwiększone zużycie paliwa i zużyte żarówki) nie jest adekwatny do poprawy stanu bezpieczeństwa na drogach – bardzo słusznie, ponieważ w skali kraju emisja spalin jest ogromna. Dlatego też wynaleziono światła do jady dziennej, które są kompromisem pomiędzy wymogiem widoczności pojazdu a negatywnym wpływem na środowisko, ponieważ w technologii LED zużywają one około 10 watów energii, czyli 15 razy mniej niż tradycyjne światła mijania. Poza tym w ciągu dnia pojazd jadąc na homologowanych światłach dziennych jest o wiele lepiej widoczny, niż ten jadący na światłach mijania. Komisja Europejska zauważając możliwość poprawy bezpieczeństwa bez negatywnego wpływu na środowisko naturalne, nakazała producentom pojazdów, które są dopuszczane do europejskiego rynku po 7 lutego 2011, obowiązek instalowania w nich świateł do jazdy dziennej. Kierowcy powinni wiedzieć, iż świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu, co daje oszczędności paliwa i żarówek, a idzie za tym oczywisty pozytywny wpływ na środowisko naturalne. Trzeba pamiętać jednak, aby na kloszu lampy widniało oznaczenie RL, potwierdzające odpowiednią homologację
Życzymy bezpiecznej drogi!
Rafał Kaptur
Policjanci z Jaworzna zatrzymali 43-letnią mieszkankę Libiąża, która usuwała metki z tańszych ubrań, a następnie…
Policjanci kryminalni z jaworznickiej komendy zatrzymali 15 maja 23-latka, w którego mieszkaniu ujawniono 440 porcji…
15 maja w Komendzie Miejskiej Policji w Jaworznie miała miejsce uroczysta zbiórka, podczas której jaworznicki…
Już 19 maja (niedziela) w Parku Podłęże w Jaworznie odbędzie się impreza plenerowa Święto Rodziny.…
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie informuje o zmianie rozkładu jazdy autobusów przewoźnika 18 maja. Zmiana…
Niedawno prezydent Jaworzna wydał decyzję o zgodzie na budowę fabryki samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie.…
View Comments
Gdzie są pały, znaczy stoją z radarem tylko to potrafią , jak we mgle co mądrzejsi jadą na dziennych widzisz ich w ostatniej chwili. Karać za to jak za wóde.
Jeżdżą na takich petach w czasie mgły lub w deszcz, tył oczywiście nie jest oświetlony.Dlaczego policja nic z tym nie robi?
Wystarczy ustawić sie około 6 - 6.30 i łapać fanów marketowych ledów. Lepiej wtedy zabrać więcej bloczków. Są i tacy dla których ciemność to żadna przeszkoda bo liczy sę lans :)