Płacenie kartą jest bardzo wygodne – dzięki niej nie musimy mieć przy sobie gotówki i dzisiaj możemy płacić w ten sposób w bardzo wielu różnych firmach. Gdy płacimy, informacja na temat transakcji wysyłana jest do banku, a następnie poddawana autoryzacji. Zdarza się jednak i tak, że bank wydaje dyspozycję zatrzymania karty. Kiedy jest to możliwe?
Żądanie zatrzymania karty znaczy, że bank, który jest jej wydawcą, ma zastrzeżenia co do płatności i nie chce jej zrealizować. W związku z tym przesyła on zwrotną informację za pośrednictwem terminala płatniczego do sprzedawcy, aby ten zatrzymał kartę. Polecenie czasami może być również wydane telefonicznie.
Karta płatnicza może być zatrzymana w następujących przypadkach:
- nieważność karty płatniczej
- zastrzeżenie karty płatniczej
- niezgodność podpisu na karcie z podpisem na paragonie lub innym dokumencie obciążeniowym
- korzystanie z karty przez osobę do tego nieuprawnioną
- otrzymanie polecenia zatrzymania karty od agenta rozliczeniowego
Dokładne informacje można znaleźć w Ustawie z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych.
Jeżeli terminal płatniczy podczas zapłaty wyświetli polecenie „zatrzymaj kartę” i nie wiesz, jaka jest przyczyna jej zatrzymania jako jej użytkownik, w takim przypadku warto od razu skontaktować się z bankiem w celu wyjaśnienia sprawy.
Warto pamiętać o tym, że zatrzymanie karty płatniczej przez kasjera nie zawsze wyczerpuje powyżej podane przypadki. Niedawno miała miejsce awaria systemu w jednym z banków, która spowodowała, że terminale płatnicze wyświetlały informację o zatrzymaniu dla prawidłowo użytkowanych kart.
Po zatrzymaniu karty sprzedający musi postępować zgodnie z przepisami, czyli zatrzymać kartę, a następnie naciąć jej prawy róg w przypadku karty z mikroprocesorem lub też naciąć ją pomiędzy paskiem magnetycznym a paskiem do podpisu w przypadku karty z paskiem magnetycznym. Karta jest następnie wysyłana z wypełnionym protokołem zatrzymania oraz opisem zdarzenia do agenta rozliczeniowego.