piątek, 29 marca, 2024

Opony letnie, zimowe, a może całoroczne?

Strona głównaInformator / Materiały zewnętrzneOpony letnie, zimowe, a może całoroczne?

Opony letnie, zimowe, a może całoroczne?

- Advertisement -

Coraz cieplejsze zimy, gdzie brakuje śniegu skłaniają do zastanowienia się właścicieli samochodów osobowych, ale nie tylko, nad tym jakie kupić opony. Szczególnie sobie zadają te pytanie osoby, które głównie poruszają się po mieście, a ich roczny przebieg nie przekracza 2000 – 6000 kilometrów. Czy takie postępowanie się opłaca? Czy jest to posunięcie zapewniające odpowiednie bezpieczeństwo podczas jazdy? Nad tymi i nad innymi pytaniami dotyczącymi opon warto się zastanowić przed kolejnymi zakupami tych popularnych części do samochodów.

Historia kołem się toczy

Opona nie od początku związana była z samochodem. Pierwsze pojazdy nie były wyposażone w opony. Pojawiły się one nieco później i miały na celu poprawę komfortu jazdy, poprzez wyeliminowanie wstrząsów przenoszonych przez koła z obręczami stalowymi na kierowcę i pasażerów. Mimo, że samo koło miało swój początek 3500 lat przed n.e., to opona jest wynalazkiem stosunkowo bardzo młodym, gdyż dopiero w pierwszej połowie XIX wieku w 1839 r Charles Goodyaer dokonał szeregu odkryć zajmując się kauczukiem, co pozwoliło na wynalazek opony pneumatycznej wykorzystującej dętkę przez Williama Thompsona w roku 1848. Następnym przełomowym momentem było wynalezienie opony pneumatycznej dętkowej do roweru przez Dunlopa w roku 1888, a następnie wynalezienie pneumatycznej opony rozbieralnej przez E. Michelin. Wynalezienie opon pneumatycznych nie oznaczało od razu, że znajdzie swoje zastosowanie w samochodach. Pierwotnie opony przeznaczone były do rowerów. Szerokie zastosowanie opon w przemyśle samochodowym zapewnił im Henry Ford, który w swoim słynnym już modelu T wyposażył w produkt firmy Continental. Dla rozwoju opon szczególne znaczenie ma również wynalezienie syntetycznego materiału, z którego można było produkować opony, bez oglądania się na naturalny kauczuk.

Opona, oponie nie równa

Opony, które znamy jest jak widać produktem stosunkowo nowym. Tak naprawdę prawdziwy rozwój tej części samochodowej przypadł na drugą połowę XX wieku i trwa tak naprawdę do chwili obecnej. Pojawiły się przeróżne opony, które umożliwiały poruszanie się pojazdów w różnych warunkach. Były opony bez bieżnika – slicki – wykorzystywane w wyścigach samochodowych, opony bieżnikowane, które bezpiecznie pozwalały na przemieszczanie się samochodem. Zaczęto również stosować opony zimowe oraz ich letnie odpowiedniki. Jednak ten podział w naszym kraju znalazł zastosowanie dopiero pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia, kiedy to kierowcy mogli w końcu się zaopatrzyć w inne opony niż tylko krajowe. Do tej pory większość samochodów, jakie można było spotkać na naszych drogach było wyposażone w opony całoroczne. Innych nie było dostępnych. Obecnie dla właścicieli samochodów jest prawdziwe samochodowe Eldorado. Można kupić opony letnie, zimowe, całoroczne, do jazdy sportowej, do jazdy spokojnej. Nisko i wysoko profilowe, jakie kto ma życzenie i jakie zaleca producent samochodów.

Opona całoroczna gorszy rodzaj opony?

Opony całoroczne, lub jak kiedyś można było usłyszeć – wielosezonowe to wyrób, który wywołuje wiele kontrowersji. Z jednej strony można spotkać miłośników takiego ogumienia, którzy uważają, że nie ma żadnych przeciwwskazań do poruszania się na tych oponach. Z drugiej strony słychać głosy, że to co jest uniwersalne, jest tak naprawdę do niczego, że nie ma rzeczy, którą można byłoby wykorzystać w każdych warunkach pogodowych. Prawda jak zwykle leży pośrodku. Opony całoroczne są z powodzeniem stosowane w wielu krajach, nie tylko w tych, gdzie różnica pomiędzy warunkami jazdy w poszczególnych porach roku nie jest zbyt radykalna, ale również w takich, które mogą zafundować kierowcy wiele emocji związanych z pogodą i warunkami jazdy. Oczywiście, że opony całoroczne nie są sobie równe. Można spotkać opony, które lepiej się zachowują w niskich temperaturach i dla odmiany również takie, dla których lepsza jest jazda przy upale. Wszystko zależy od tego, gdzie opony mają trafić. Jednak nie można się oszukiwać, Opony całoroczne nie będą idealne. Jednak jeśli ktoś nie poszukuje ideału, to może faktycznie jest ro rozwiązanie dla niego?

- Advertisment -

Radosław Sikorski, Minister Spraw Zagranicznych wizytował Jaworznicki Obszar Gospodarczy

Radosław Sikorski, Minister Spraw Zagranicznych osobiście przyglądał się na jakim etapie jest rozwój Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Zwracał uwagę na to, że celem kontaktów zagranicznych...

Wielki Piątek w rozważaniach ks. Mirosława Toszy

Wielki Piątek jest dla chrześcijan dniem zadumy nad śmiercią Chrystusa na krzyżu. To jedyny dzień w roku, w którym nie odprawia się nabożeństw. Wierni...

Z Geosfery znikły parkometry. Parking stał się bezpłatny

Z parkingu na Geosferze zostały usunięte parkometry, a parking dla odwiedzających znowu stał się bezpłatny. Z dwóch parkingów na Geosferze w Jaworznie zostały usunięte parkometry...