Mikro i makro przedsiębiorstwa w Polsce, stwarzają około 67% miejsc pracy sektora gospodarczego i jednocześnie wytwarzają blisko 50% PKB. Statystyki te, stanowią zatem jasny dowód na to, że znaczenie małych i średnich firm, w rozwoju naszej krajowej gospodarki, jest naprawdę bardzo duże. Przedsiębiorcy jednak borykają się z różnego rodzaju problemami związanymi z prawidłowym funkcjonowaniem firm. W dużej mierze, problemy te biorą się z nieumiejętności zarządzania firmowym budżetem. Zarządzanie finansami w przypadku prowadzenia firmy – niezależnie od tego, czy jest to mała, duża czy średnia firma, ma ogromne znaczenie dla jej rozwoju. Jak zatem prawidłowo zabrać się za planowanie budżetu w firmie i prowadzić go we właściwy sposób? Na co zwracać w tej kwestii największa uwagę?
Przede wszystkim rozdzielanie pieniędzy firmowych i prywatnych
Największy problem, związany z prawidłowym zarządzaniem budżetem danej firmy, stanowi brak zachowania granicy, pomiędzy prywatnym budżetem przedsiębiorcy i budżetem firmowym. Barak zachowania takiej granicy, bardzo często sprowadza się do tego, że zamiast zarabiać na danym biznesie, jeszcze do niego dokładamy. Zachowanie wyraźnej granicy pomiędzy pieniędzmi firmowymi a prywatnymi, to pierwszy krok to rozwiązania problemów budżetowych w danej firmie, choć nie jest to krok jedyny.
Co to jest majątek netto i dlaczego muszę go kontrolować?
Najprościej rzecz ujmując, wartość majątku netto oznacz to, ile faktycznie mamy pieniędzy w firmie. Aby realnie go określić, należy zebrać cały miesięczny przychód i odjąć od niego wszelkie zobowiązania związane z utrzymaniem firmy (pensje pracowników, opłaty, koszta wykonania konkretnych usług). To, co nam zostanie, to nasz majątek netto. Nie należy się zatem ekscytować tym, jaki jest miesięczny obrót firmy – choć jest to ważne, ale należy przy tym być też świadomym tego ile faktycznie mamy pieniędzy.
Małe wydatki mają znaczenie
Kolejnym, bardzo ważnym elementem, jeśli chodzi o sposoby radzenia sobie z nieumiejętnością zarządzania budżetem firmowym, są dzienne wydatki firmy. Kontrolujmy je, bo czasem, nawet przez nieuwagę, może nam się zdarzyć, że wydamy za dużo. To w bardzo prostej linii, prowadzi do wycieku finansowego w firmie, a w dalszej perspektywie, do sytuacji, w której nasza firma przestaje być rentowna. Powiedzenie, że „Nawet najmniejsze ziarnko ryżu, może przeważyć szalę” jest tutaj niezwykle trafne.
Jak pokazują przykłady podane w powyższym artykule, zarządzanie budżetem firmowym, składa się z pilnowania małych rzeczy, które zaniedbane, mogą doprowadzić do finansowej katastrofy przedsiębiorstwa. Jeśli jednak zapoznasz się z podstawowymi zasadami, z pewnością uda ci się uniknąć powyżej opisanych problemów. Samodyscyplina i konsekwencja w działaniu, także odegrają w tym przypadku niemałą rolę.
Masaż klasyczny to jedna z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych form terapii manualnej na świecie. Jego…
Wybór odpowiedniego systemu pakowania dla Twojego produktu ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia jego bezpieczeństwa, trwałości…
Osoby chorujące na alergię zmagają się z szeregiem uciążliwych objawów. Ciągły katar, kichanie czy łzawienie…
Zanim wprowadzisz się do wynajmowanego mieszkania, istnieje kilka istotnych rzeczy, które warto wziąć pod uwagę,…
Wygląd zewnętrzny nie powinien być najważniejszy, ale nie możemy zaprzeczyć, że ma on duże znaczenie…
Logistyka to obszar, w którym bieżące dostosowywanie się do potrzeb rynku odgrywa kluczową rolę. Warto…
View Comments
W przypadku budżetu firmowego najbardziej istotne jest zrozumienie, że księgowa nigdy nie zrobi Ci budżetu ponieważ jej zadaniem jest zaksięgowanie decyzji przedsiębiorcy i rozliczenie go przez państwem. Dlatego porusza się w bilansie firmy (aktywa i pasywa) i rachunku zysku i strat (przychody i koszty). Natomiast budżet, o którym pisze (chyba) autor tego artykułu to zarządczy rachunek wyników (management accounts) skupiony na wpływach i wydatkach z core biznesu. Wynikiem jest najważniejszy parametr dla właściciela firmy czyli EBITDA. Więcej o tym piszę tutaj: https://adamgrzesik.pl/szkolenia/budzet-firmowy/