Transport międzynarodowy – w tym wewnątrzwspólnotowy metodycznie rozwija się od niemal 2004 roku. Wedle danych opublikowanych przez GUS transport ciężki generuje coraz większe dochody, które w 2015 roku przekroczyły 100 mln złotych. Wśród wielu firm trudniących się transportem krajowym, zdecydowana większość z nich realizuje także transport międzynarodowy, głównie wewnątrzwspólnotowy. Czym różnią się między sobą te dwa rodzaj transportu ciężkiego?
Transport międzynarodowy wedle definicji zgodniej z art. 83 ust. 3 pkt 1, stanowi transport ciężki, który umożliwia transport towarów z miejsca nadania na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej. W transporcie wewnątrzwspólnotowym kraj przeznaczenia mieści się na terytorium UE. Transportem międzynarodowym nazywamy tranzyt towarów na odcinku między krajami, wśród których kraj nadania lub przeznaczenia mieści się poza terytorium UE.
Transport międzynarodowy poza terytorium UE podlega zwolnieniu z podatku VAT. Wedle art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT z 0% stawki VAT mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy w całości realizują transport międzynarodowy poza terytorium kraju – niezależnie od tego, czy jest to transport wewnątrzwspólnotowy, czy międzynarodowy.
O ile płaca minimalna w transporcie krajowym obowiązuje już od dłuższego czasu i od 2018 roku wynosi ona 13,7 zł brutto, o tyle kwestia płacy minimalnej w transporcie międzynarodowym stanowi temat, który nie chce zejść ze świecznika.
W roku ubiegłym Komisja Europejska zaprezentowała propozycję zapisów prawnych wymuszających na firmach transportowych ustalenie płac minimalnych pracownikom realizującym kursy w ramach transportu międzynarodowego. Wedle propozycji znalazł się zapis, iż płaca minimalna ma obowiązywać, gdy kierowca spędzi na terytorium danego kraju minimum 3 dni w miesiącu. Projekt Brukseli godzi w interesy polskich przedsiębiorców i wedle zapewnień KE ma ujednolicić europejski i międzynarodowy rynek transportowy.
Propozycje prawne odnoszą się przede wszystkim do transportu kabotażowego, czyli takiego, w którym polski kierowca zatrudniany przez polskiego przewoźnika realizuje transport z Polski do innego kraju w UE. Zmiany KE nie odnoszą się do transportu tranzytowego. Obecnie trwają intensywne rozmowy w sprawie udoskonalenia pakietu 8 zmian w wewnątrzwspólnotowym transporcie ciężkim. Niemniej jednak niezależnie od wyników rozmów, sytuacja polskiego rynku transportowego zostanie mocno zachwiana, na czym stracą zwłaszcza duże polskie firm transportowo-spedycyjne, takich jak np. SM Logistic.
W przypadku transportu krajowego podatek VAT naliczany jest wedle ustawy VAT, która przewiduje 23 proc. stawkę. Generalnie transport ciężki podlega podatkowi VAT kraju, w którym świadczona jest usługa transportowa. Jeśli transport ciężki towarów realizowany jest w krajach Unii Europejskiej, wówczas polski podatnik opłaca polski podatek. Jeśli podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej i przewozi towary na trasie Niemcy – Polska, wówczas opodatkowany jest na terenie Niemiec.
Marcin Dudkowski i Mateusz Dąbroś serdecznie zapraszają na kolejny odcinek LIVE poświęcony bieżącym wydarzeniom z…
Drugi dzień matur, czyli dzień egzaminu z matematyki. Zapytaliśmy maturzystów, jakie mają wrażenia po rozwiązaniu…
Za nami pierwszy dzień XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Jest to szerokie, różnorodne i otwarte forum…
Na Małym Rynku w Jaworznie co wtorek i piątek odbywa się targ, miejsce to wtedy…
Najnowsze serwery Supermicro Rack 2U do małej firmy Małe firmy stają coraz częściej przed coraz…
Czym jest serwis wadyzalety.pl? Mówi się, że wszystko ma swoje wady i zalety. Jest to…