Jak dobrze kupić rower górski?

Rower górski to typ jednośladu, który przystosowany jest szczególnie do jazdy po trudno dostępnych terenach. Dokonując zakupu takiego sprzętu, należy więc zwrócić uwagę na pewne istotne elementy, mające ogromne znaczenie dla komfortu, bezpieczeństwa i długotrwałości użytkowania. Jak kupić „górala” aby nie żałować?

Cel

Skoro tutaj jesteś, znaczy że masz już jasno określony cel użytkowania roweru, który chcesz kupić. Raczej nie szukasz codziennego środka komunikacji, dalekodystansowego roweru wycieczkowego lub rekreacyjnego dwukołowca do zwiedzania miasta. Jeśli tak – poszukaj jednośladu bardziej odpowiedniego niż rower górski. Jeśli natomiast lubisz ekstremalne doznania pokonując kilometry na leśnych ścieżkach, skalistych podjazdach i szlakach lub Twoją pasją są tory z przeszkodami – rower górski sprosta Twoim wymaganiom.

Rama

Rama roweru stanowi jego największy i główny element. Istnieje wiele rodzajów ram, które różni nie tylko design i rozmiar, ale przede wszystkim materiał z jakiego została wykonana. Wyróżnić można między innymi ramy: stalowe/(hi-ten), aluminiowe, tytanowe czy karbonowe. Te ostatnie, należące do najdroższych, charakteryzują się lekkością oraz wysoką odpornością na korozje. Stal zaś wyróżnia trwałość i dobre tłumienie wstrząsów; jest za to nieco cięższa od innych materiałów no i oczywiście tańsza.
Jeśli chodzi o wspomniany już wcześniej rozmiar , wyróżnia się ramy od rozmiaru XS do XL, co odpowiada wzrostowi użytkownika. Każdy producent powinien dysponować swoją własną tabelą rozmiarów, odpowiedniej kategorii produktu.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na amortyzację ramy, która w wysokim stopniu poprawia komfort jazdy, co jest stosunkowo ważne w przypadku wycieczek trudnymi terenami. Amortyzacja nie może być atrapą jedynie zwiększającą wagę roweru górskiego, która także jest istotna. Czasem lepiej zdecydować się na lżejszy rower, nawet kosztem amortyzowanego widelca.
Rama jest niewymienną częścią roweru, na której za pomocą zamienników zbudować można inny sprzęt niż pierwotny, dlatego warto dokonać przemyślanego zakupu.

Koła

Koła to kolejny element, bez którego nie możemy mówić o rowerze. Ich rozmiar w rowerze górskim nie ma aż takiego znaczenia dla wzrostu, dlatego kiedy wybierzesz już ramę odpowiednio do Ciebie dostosowaną, zastanów się nad kołami. Kiedyś w rowerach górskich, standardem były 26” koła. Wybór jednak został poszerzony o kolejne rozmiary, m.in.: 27,5” oraz 29”. Większe koła to większa prędkość, więc nawet dla niższych osób, lubiących szybką jazdę, dobrą opcją jest np. 27,5”.

Osprzęt

Kolejnym istotnym elementem jest wyposażenie – osprzęt, czyli wszystkie dodatki przypięte do ramy, które warunkują sprawne użytkowanie roweru.
Jedną z najpopularniejszych marek specjalizujących się w produkcji osprzętu rowerowego, jest japońska marka Shimano oraz znacznie rzadziej wykorzystywana konkurencja SRAM. Produkty Shimano montowane są w markowych rowerach i cieszą się dobrymi opiniami.

Podzielone według producenta wytwory, stanowią grupy osprzętu, charakteryzujące się podobną wytrzymałością, dokładnością i wykończeniem. Rzadko jednak zdarza się by rower wyposażony był w osprzęt z jednej grupy, co czasem wykorzystywane jest do zmylenia klienta: widoczne części osprzętu są z wyższej półki, ukryte – z niższej. Zaleca się więc zwrócić uwagę na wszystkie komponenty.
Grupę osprzętu stanowią:

  • przerzutki
  • piasty
  • przednie i tylne koła zębate – korba i kaseta
  • łańcuch
  • manetki do zmiany biegów
  • hamulce (przedni i tylny) wraz z klamkami
  • wkład suportu (ośka na której są zamocowane przednie koła zębate)

Wybierając odpowiednią grupę, nie zawsze warto kierować się zaleceniami producenta, który podzielił je według użytkowania roweru. Dla rowerów górskich, Shimano poleca m.in. grupy: Deore/ Deroe XT, XTR Di2, Alivio, Nexus. Są to propozycje z różnych pułapów cenowych, zastosowane w „góralach” konkretnego przeznaczenia. Jednak w zależności od użytkowania, rower górski równie dobrze może przejechać setki kilometrów na tańszym osprzęcie niż na tym z najwyższej półki.

Hamulce

Jeśli chodzi o hamulce: wielu specjalistów w tym Maja Włoszczowska – polska kolarka górska, wicemistrzyni olimpijska, dostrzega zdecydowaną przewagę hamulców tarczowych nad v-brake. Hamulce odpowiedzialne są za bezpieczne wytracanie prędkości i zatrzymywanie się, także na trudnych terenach, podczas różnej pogody – ważne jest więc by były niezawodne. Na tym elemencie nie warto oszczędzać – łatwo można znaleźć tani rower z tarczami, które nie spełniają swojego zadania. Hamulce tarczowe charakteryzują się odpornością na błoto i warunki atmosferyczne oraz bardzo dobrą skutecznością hamowania – dlatego tak bardzo polecane są dla rowerów górskich. Popularne v-brake mogą się szybko zużyć, ich żywotność uzależniona jest także od obręczy – uszkodzona obręcz = utrata hamulca.

Rower górski – ostateczny wybór

Okazuje się że rower górski, jeśli jest wykorzystywany wyłącznie w celach amatorskich czy rekreacyjnych, nie wymaga ogromnych nakładów finansowych. Warto skupić się na tym, by wygodą i trwałością posłużył na lata. Zakładając że „droższe” znaczy „lepsze”, można wiele stracić, gdyż to „lepsze” wcale nie musi być odczuwalne i w pełni wykorzystane. Wybierając dobry sprzęt w niewielkich kosztach, należy więc zwrócić uwagę na element taki jak rama, która stanowi „kręgosłup” roweru i jest w stanie przyjąć zamienne dodatki kiedy zechcesz. Osprzęt bowiem nie stanowi elementu trwałego – w razie potrzeby czy znacznej eksploatacji zawsze można go wymienić.
Życzymy udanych zakupów i dobrego wyboru niezawodnego roweru górskiego!

Redakcja jaw.pl

Redakcja portalu jaw.pl jest do Państwa dyspozycji. Podejmujemy każdy temat związany z życiem miasta Jaworzna oraz z Państwa problemami. Polecamy również usługi promocyjne i reklamowe na terenie miasta Jaworzno.

Recent Posts

Rozpoczął się sezon ogrodniczy. Co sadzimy w ogródkach?

Sezon ogrodniczy już się rozpoczął, a co za tym idzie – wzmożone prace na ogródkach.…

4 godziny ago

Piotr Regulski nowy prezes zarządu ElectroMobility Poland S.A.

Rada Nadzorcza ElectroMobility Poland S.A. ogłosiła powołanie Piotra Regulskiego na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki. Regulski…

5 godzin ago

Nowe centrum stomatologiczne w Jaworznie oferuje kompleksowe leczenie w jednym miejscu

W Jaworznie powstało nowoczesne centrum stomatologiczne, jakiego w mieście jeszcze nie było. Uśmiechnij Mi Się!…

5 godzin ago

Podsumowanie policyjnej akcji „Prędkość”

Policjanci z jaworznickiej drogówki prowadzili czynności w zakresie działań krajowych „Prędkość”. Kontrole prowadzone były przez…

6 godzin ago

Dr Iwona Brandys o jaworznickiej architekturze

W muzealnym cyklu pt. „Z Historią na Ty” 7 spotkanie, które odbyło się 8 maja,…

6 godzin ago

Zaproszenie na I Biesiadę Poetycko-Muzyczną

Jaworznicka poetka Renata Batko w ramach swojego cyklu Jaworowe Artystyczne Spotkania organizuje w maju I…

8 godzin ago