Każdy rozwijający własną firmę doskonale wie, jak ważne jest poinformowanie o swoim istnieniu szerokiego grona potencjalnych klientów. Istnieje sposób, aby nie tylko dotrzeć do odbiorców i zaprezentować markę, ale również – niejako przy okazji – budować własną renomę.

SIŁA REFERENCJI

W warunkach ogromnej konkurencji popularne formy zachęcenia do pierwszego kontaktu z firmą lub zakupu nowego produktu są niezbyt skuteczne. Reklamują się wszyscy i wszędzie, często w sposób agresywny i nie do końca zgodny z etyką oraz dobrym gustem. W przypadku popularnych form reklamy każdy wie, o co chodzi: reklamodawca nawołuje, by skorzystać z jego oferty, bo jest najlepsza, klient mniej lub bardziej sceptycznie podchodzi do tych zapewnień, znając główny motyw reklamującego: zwiększenie sprzedaży. Stąd biorą się wątpliwości, czy przekaz jest na pewno rzetelny.

Zdaniem przedstawiciela firmy deweloperskiej Patio, której strona domymagdalenka.pl przedstawia ofertę sprzedaży domów jednorodzinnych w małych osiedlach usytuowanych na obrzeżach Warszawy, referencje nie mają tak dużego zasięgu jak reklamy, są narzędziem bardziej kameralnym, za to ich skuteczność i wiarygodność jest naprawdę duża. Po pierwsze dyskretnie promują firmę lub produkt, po drugie robią to w sposób bardzo wiarygodny.

– W takiej sytuacji to nie właściciel zachęca do skorzystania ze swych usług, robi to osoba trzecia, którą trudno podejrzewać o posiadanie w tym osobistego interesu. – dodaje handlowiec ze spółki DMT domki.com.pl, zajmującej się budową i sprzedażą domów jednorodzinnych pod Poznaniem. – Jej doświadczenie i opinia są więc obiektywne i informacja nosi znamiona bezinteresownie udzielonej gwarancji.

Referencje więc nie tylko przekonują wątpiących, ale również kształtują pozytywny obraz firmy w oczach niezdecydowanych.

SKĄD BRAĆ REFERENCJE?

Przede wszystkim działaj powoli i w sposób przemyślany. Najpierw „tradycyjnymi” metodami daj znać o swoim istnieniu i zdobądź kilku stałych klientów.

Przyspieszenie tego procesu przez fabrykowanie fałszywych referencji jest nieuczciwe i nie opłaca się, ponieważ klienci szybko rozszyfrują kłamstwo.

– Jeżeli kontakt z odbiorcą był dobry i jego zadowolenie sprawia, że do ciebie wraca, warto go poprosić o referencje. – zaznacza właściciel firmy, która na stronie wypozyczalnianaczyn.nysa.pl oferuje sprzęt, szatnie mobilne, obrusy i pokrowce na krzesła oraz zastawy stołowe, idealne do organizowania imprez i przyjęć okolicznościowych. – Można o nie poprosić również dostawcę czy innego kontrahenta, a nawet byłego pracownika, który dobrze wspomina pracę w twoim przedsiębiorstwie.

JAK POKAZAĆ REFERENCJE?

Referencje należy opublikować, a więc zrobić wszystko, by jak najszersze grono potencjalnych klientów mogło się z nimi zapoznać.

Pierwsze miejsce, w którym powinny się znaleźć, to twoja strona internetowa.

– Nie jest specjalnie istotne, czy umieści się je w specjalnie do tego celu stworzonej zakładce, czy w możliwie nieagresywny sposób pojawią się na stronie głównej – radzi handlowiec z firmy Koloryt, która od wielu lat jest dystrybutorem płyt budowlanych, w tym niepalnych, a jej asortyment można poznać na stronie niepalny.pl.

Jeżeli referencji udzieliły firmy, dobrze jest, by miały one postać skanów.

Drugim miejscem są portale społecznościowe, nawet te poświęcone sprawom zatrudnienia, na których możesz dodawać referencje wystawione przez byłych pracowników.

Trzecim – siedziba firmy. Umieszczone w odpowiedniej oprawie będą miały dla odwiedzających podobne znaczenie jak dyplomy czy certyfikaty.

– Namawiam do zbierania referencji. Jest to korzystne dla wszystkich firm, bez względu na ich wielkość i zasięg działania – mówi przedstawiciel ds. sprzedaży ratalnej agencji Ratalka.pl z Lublińca, oferującej na stronie raty-online.pl m.in. współpracę ze sklepami stacjonarnymi, internetowymi i w systemie sprzedaży bezpośredniej w zakresie kredytów ratalnych w Alior Bank i InBank.

Odpowiednio prezentowane referencje są doskonałą reklamą i, co równie ważne, istotnym elementem kształtującym pozytywny obraz firmy w oczach przyszłych i stałych klientów. Warto o nich pamiętać przy prowadzeniu działalności.

Redakcja jaw.pl

Redakcja portalu jaw.pl jest do Państwa dyspozycji. Podejmujemy każdy temat związany z życiem miasta Jaworzna oraz z Państwa problemami. Polecamy również usługi promocyjne i reklamowe na terenie miasta Jaworzno.

Recent Posts

PKM Jaworzno – zmiana rozkładu jazdy 19 maja 2024

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie informuje o zmianie rozkładu jazdy autobusów przewoźnika 19 maja. Zmiana…

1 godzinę ago

Jaworzno mało znane – Porzucone nagrobki

W dzisiejszym odcinku wybieramy się do zakątka niemal zupełnie nieznanego, ukrytego pomiędzy Długoszynem i Dąbrową…

2 godziny ago

Zmiana organizacji ruchu na ul. Podwale 18 maja

18 maja na ul. Podwale, w okolicy skrzyżowania z ul. św. Wojciecha, będą prowadzone gwarancyjne…

13 godzin ago

Niedziele handlowe w 2024 roku. Czy 19 maja to niedziela handlowa?

W 2024 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, przypada 7 niedziel handlowych. W które niedziele…

13 godzin ago

Książka – mocne wsparcie. Nowy projekt biblioteki

,,KSIĄŻKA- MOCNE WSPARCIE” to nowy projekt Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaworznie skierowany do dzieci i…

21 godzin ago

Zapowiedź Koncertu Orkiestry Muzyki Nowej w NOSPR: Pełen Kontrastów i Symboliki

Już niedługo, w nadchodzącą niedzielę, 19 maja, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (NOSPR) będzie gościć…

22 godziny ago