Na pytanie, czym jest fotografia reklamowa, większość ludzi odpowiedziałaby bez wahania: jest to fotografowanie wszystkiego, co chcielibyśmy zareklamować. Ta odpowiedź nie wyczerpuje jednak złożoności zagadnienia, nie zbliża nas również do głównego przeznaczenia szeroko rozumianej fotografii reklamowej.
Cel fotografii reklamowej
Warto zacząć od samych podstaw: celem fotografii reklamowej (zwanej także produktową) jest po prostu sprzedaż. Samo pojęcie sprzedaży można jednak w języku branżowym definiować przynajmniej dwojako, co przekłada się także na zastosowanie fotografii. Fotografia produktowa będzie zatem tworzeniem zdjęć, które przedstawiają dany produkt w sposób czysto informacyjny (czyli tak, jak ów przedmiot faktycznie wygląda) albo korzystny (zachęcający do jego kupna).
Fotografia reklamowa jest natomiast terminem nieco szerszym: w kręgu jej zainteresowań znajdują się nie tylko produkty danej marki, ale też np. ludzie czy miejsca. Pełni ona zatem funkcję mocno perswazyjną, stawia sobie za cel przekonywanie konsumentów do skorzystania z określonej usługi bądź rzeczy – w zależności od tego, czy dane zdjęcie ma zostać wykorzystane do celów reklamowych samodzielnie, czy będzie służyło jako ilustracja większej tekstowej całości.
Rodzaje fotografii reklamowej
Pod terminem fotografii reklamowej kryje się zatem kilka różnych kategorii, którym należałoby przyjrzeć się bliżej.
Pierwszą kategorię stanowią wspomniane już zdjęcia produktów. Jest to zdecydowanie najważniejszy segment fotografii reklamowej – nie tyle pod względem jakości (bo zdjęcia produktowe bywają tworzone dość kiepsko), ile raczej z powodu ich ilości dostępnej w Internecie. Codziennie trafiają ich do sieci miliony, w zasadzie nie powinien więc dziwić fakt, że zdjęcia te cechuje bardzo różny poziom wykonania.
Druga kategoria to fotografia kulinarna – zdjęcia potraw, czyli jedzenia i napojów. Na pozór tematyka wydaje się banalna, ale w rzeczywistości dobra fotografia kulinarna jest na wagę złota – ostatecznie ma przecież skłonić konsumenta do sięgnięcia po taką, a nie inną markę produktową. Wszystko będzie tu więc zależeć od pomysłowości fotografa oraz jego wyczucia kulinarnej estetyki.
W trzeciej kategorii fotografii reklamowej mieszczą się fotografie wnętrz i architektury. Ten rodzaj działalności reklamowej wydaje się najbardziej skomplikowany, wymaga bowiem największej wiedzy technicznej i po prostu talentu. Jest on jednak siłą rzeczy mocno ceniony np. na rynku hotelarskim i deweloperskim, a zatem wszędzie tam, gdzie dobrze zaprezentowane wnętrza wpływają na wzrost sprzedaży danej usługi.
Ostatnim dużym segmentem fotografii reklamowej jest tworzenie fotograficznych wizerunków Fotografia wizerunkowa różni się od przedstawionych powyżej form reklamowych tym, że wymaga pracy z modelem (którym najczęściej jest nasz klient). Ten dział fotografii zdążył już zyskać sobie ogromne znaczenie, proporcjonalne do tego, jak istotny okazuje się dzisiaj wizerunek w biznesie.
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, iż nie zamierza przedłużać umowy z obecnym zarządcą odcinka autostrady A4 Kraków…
XVI Edycja Motoserca odbyła się w sobotę 18 maja na jaworznickim Rynku. [gallery size="full" columns="1"…
"Rolkuj po nadzieję", czyli akcja zorganizowana przez jaworznickie Hospicjum Homo-Homini im. św. Brata Alberta odbyła…
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie informuje o zmianie rozkładu jazdy autobusów przewoźnika 19 maja. Zmiana…
W dzisiejszym odcinku wybieramy się do zakątka niemal zupełnie nieznanego, ukrytego pomiędzy Długoszynem i Dąbrową…
18 maja na ul. Podwale, w okolicy skrzyżowania z ul. św. Wojciecha, będą prowadzone gwarancyjne…