Większość konsumentów, robiąc codzienne zakupy, nie zdaje sobie sprawy z tego, że wybór produktów, z którymi udali się do kasy, jest wynikiem m.in. inteligentnie zaaranżowanej przestrzeni handlowej. Sztuka oddziaływania na klienta za pomocą wrażeń wizualnych, czyli visual merchandisingu, jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi, gwarantujących wzrost sprzedaży w placówkach detalicznych.
Visual merchandising ma ogromne znaczenie – jeśli zastosujesz go skutecznie, będziesz w stanie zmaksymalizować sprzedaż, pomoże w rozwoju unikalnej tożsamości biznesowej i marki, odróżniając ją od konkurencji.
Przedstawiciel importera sprzętu dla profesjonalnej gastronomii, który można zakupić w sklepie gastropromocje.pl, zwraca uwagę na fakt, że najlepsze marki rozumieją, iż visual merchandising tworzy formę informacji wizualnych – jednej z trzech rodzajów informacji sprzedażowych, wykorzystywanych do podejmowania decyzji opartych na wrażeniach zmysłowych.
– Śledząc sposób oddziaływania na klienta technik prezentacyjnych, możesz wzmocnić swój zespół i efekty sprzedaży – radzi ślubny fotograf Krystian Prochowski, który na stronie jedenmoment.pl prezentuje wykonywane przez siebie sesje zdjęciowe.
Projektując i wdrażając plan merchandisingu, należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
Kto jest moim docelowym klientem?
Jaki jest mój docelowy klient?
Co miało wpływ na sprzedaż w przeszłości?
– Definiując klienta docelowego i identyfikując jego upodobania, możesz dostosować techniki merchandisingu do swoich potrzeb – twierdzi właścicielka firmy Miluszkowo, prowadzącej na stronie kessi.pl internetowy butik z kreacjami dla pań.
Istnieje wiele innych aspektów visual merchandisingu, takich jak kolor, wygląd, atmosfera i motywy ekspozycji. Chociaż te czynniki należy wziąć pod uwagę, prezentujemy cztery podstawowe, które w praktyce handlowej okazały się niezwykle skuteczne:
ZASADA TRZECH
Trójka to magiczna cyfra przy tworzeniu ekspozycji. Nie tylko przyciąga uwagę klienta, ale pomaga także utrwalić wygląd produktu w jego pamięci. To dlatego wielu ekspertów od visual merchandisingu stosuje się do „reguły trzech”. Pamiętaj o niej, kiedy aranżujesz układ: ustaw trzy artykuły obok siebie. Jeżeli ustawiasz je według wysokości – stosuj podział na małe, średnie i wysokie, natomiast gdy kierujesz się szerokością, zastosuj podział na wąskie, średnie i szerokie. Jeśli zamierzasz przyciągnąć uwagę klientów kierujących się w wyborze ceną, ustaw artykuły w kolejności od najniższej, poprzez średnią, do najwyższej. Dzięki temu kupujący szybko odnajdzie produkt o najbardziej odpowiadającej mu cenie.
Reguła trzech jest obowiązująca dla wszystkich rodzajów ekspozycji, niezależnie od tego czy jest to półka, czy regał.
– Dzieje się tak, ponieważ tworzy się asymetria, która przyciąga i skupia uwagę – wyjaśnia właściciel Agencji Barmanów, która na stronie agencjabarmanow.pl oferuje m.in. pokazy barmańskie i baristyczne oraz organizowanie barów molekularnych. – Uporządkowane, symetryczne i stabilne obiekty podświadomie są omijane jako coś, co nie zaburza ogólnego porządku.
– Wszelka nierównowaga skupia na sobie uwagę, gdyż odbierana jest jako interesujący dysonans na tle otoczenia – zauważa handlowiec z firmy, która na stronie prosale.com.plzajmuje się importowaniem szerokiego wachlarza odwodnień marki Mufle.
Inny aspekt stanowi fakt, że cyfra 3 jest liczbą nieparzystą. Tworzony przez nią brak wizualnej równowagi zmusza klienta do spojrzenia na różne obszary ekspozycji i skupienia się na każdym elemencie osobno. Ponadto praktyka mówi, że grupowanie cyfr po trzy w dłuższych ciągach sprawia, że całość jest łatwiejsza do zapamiętania.
ZASADA PIRAMIDY
Zasada piramidy dotyczy trójkątnej, przestrzennej ekspozycji towarów.
– Wiele sklepów stosuje tę technikę, ponieważ jest sprawdzona i skuteczna – uważa przedstawiciel firmy, oferującej na stronie unitrans.com.pl m.in. utylizację przeterminowanych leków i niszczenie dokumentów. – Zapewnia różnorodność bryły utworzonej przez ułożone w piramidę artykuły, co oznacza, że ekspozycja nie jest płaska ani nudna.
PUNKTY CENOWE
Kluczowe produkty powinny być wyróżnione wyraźnymi cenami o większych cyfrach, które zwrócą uwagę klienta. Jeśli posiadasz nabywcę zorientowanego na wartość produktu, możesz reklamować w ten sposób towary o najlepszej cenie, pod warunkiem, że inne artykuły będą posiadały wywieszki znacznie mniejsze.
OBSERWACJA I ANALIZA
Ustawienie towarów na półkach, sposób ekspozycji i organizacja ruchu w obrębie przestrzeni sprzedażowej mają duży wpływ na efekty sprzedaży.
– Dlatego warto tworzyć plany merchandisingu i stale obserwować osiągane efekty – twierdzi właściciel stolarni z Warszawy, prowadzący na stronie mckapka.pl sklep z meblami drewnianymi, gdzie można kupić stół drewniany, stolik kawowy, blat kuchenny i wiele innych.
Po jakimś czasie możliwe będzie wyciągnięcie wniosków i uzyskanie odpowiedzi na pytanie, który sposób ekspozycji sprzyja najlepszej dynamice sprzedaży.
BŁĘDY POPEŁNIANE W MERCHANDISINGU
Bałagan na półce to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Brak jasnej zasady, na podstawie której zostały ułożone produkty i czytelnej myśli przewodniej, czy zbyt duża liczba marek może wywołać w oczach kupującego wrażenie zniechęcającego go do podjęcia decyzji nieładu.
– Częste zmiany ekspozycji – układu półek, układu produktów na hali i towaru na regałach prowadzą do tego, że stali klienci, który przyzwyczajeni są do swoich tras zakupowych, zaczną dla zaoszczędzenia czasu rezygnować z artykułów, których nie mogą znaleźć – ostrzega przedstawiciel sklepu prowadzonego na stronie limesto.pl i zajmującego się sprzedażą mebli metalowych, m.in. socjalnych, medycznych i warsztatowych.
Zła komunikacja lub jej całkowity brak to kolejny częsty błąd w merchandisingu.
– Konsumenci bardzo cenią swój czas i dlatego organizacja powierzchni handlowej ma dla nich duże znaczenie – uważa Zbigniew Nastałek, właściciel sklepu jubilerskiego sklep.sundiamore.pl, oferującego oryginalną biżuterię z kamieniami szlachetnymi oraz wysokiej klasy obrączki ślubne. – Brak jasnego podziału na grupy asortymentowe, trudno dostrzegalne ceny i nielogiczny układ artykułów na półkach – wszystko to wydłuża pobyt klienta w sklepie i ma negatywny wpływ na jego poziom zadowolenia z dokonanych zakupów.
Badania wykazują, że od sposobu zorganizowania przestrzeni handlowej i ułożenia towaru zależy ok. 20% obrotów placówki handlowej. Warto więc poświęcić czas oraz energię na visual merchandising w Twojej firmie i dobrze go przemyśleć.
"Noc w Teatrze" z ATElier Kultury można było spędzić w sobotę 18 maja. Takie wydarzenie,…
Noc w Muzeum Miasta Jaworzna można było spędzić w sobotę 18 maja. Muzeum Miasta Jaworzna…
Wierzę i dzisiaj kolejny raz stawiam sobie pytania, jak tę moją wiarę pogłębić i jak…
Świadomość obywatelska naszego społeczeństwa niestety nie jest w najlepszej kondycji. Niby jesteśmy już 20 lat…
Przenieść się wypada do epoki średniowiecza; do jej mroków i tajemnic oraz niedopowiedzeń. To właśnie…
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, iż nie zamierza przedłużać umowy z obecnym zarządcą odcinka autostrady A4 Kraków…