środa, 24 kwietnia, 2024

Twoja flota jeździ do Włoch? Oto wszystko, co musisz wiedzieć

Strona głównaInformator / Materiały zewnętrzneTwoja flota jeździ do Włoch? Oto wszystko, co musisz wiedzieć

Twoja flota jeździ do Włoch? Oto wszystko, co musisz wiedzieć

- Advertisement -

Włochy, podobnie jak inne europejskie kraje, pobierają opłaty za przejazd autostradami. Ich wysokość uzależniona jest od standardowych czynników, jak długość odcinka czy kategoria pojazdu. Jednak mają również swoje oryginalne przepisy. Jakie? Już wyjaśniamy.

Za przejazd większością z prawie 6,5 tys. km włoskich autostrad, z których spora część powstała w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, należy uiścić opłatę. Stawka uzależniona jest od kategorii pojazdu, jednak swoją taryfę zapłaci każdy, nawet właściciele zwolnionych z opłat w wielu krajach motocykli. Wysokość myta w porównaniu z pozostałymi państwami europejskimi stawia Włochy w czołówce najdroższych autostrad na kontynencie.

Kryteria kategoryzacji

Najczęściej głównym wyznacznikiem kategorii pojazdu jest jego dopuszczalna masa całkowita. We Włoszech podziału dokonuje się ze względu na wysokość oraz liczbę osi. Do pierwszej kategorii (kat. A) zakwalifikowane są motocykle oraz auta o wysokości do 1,3 m. Kategorię drugą (kat. B) stanowią auta trójkołowe, a także samochody dwuosiowe o wysokości powyżej 1,3 m. Trzecia grupa to pojazdy lub ich zespoły liczące do trzech osi. Kategoria czwarta to auta lub samochody z przyczepą, mające do czterech osi. Pojazdy lub zespoły pojazdów mające pięć lub więcej osi stanowią ostatnią, piątą kategorię.

Czynniki wpływające na wysokość opłat drogowych

Kwotę do zapłaty za przejazd autostradami determinują wspomniana kategoria oraz przebyte kilometry. To standardowe kryteria, jakie znane są chociażby z Polski. Ewenementem na skalę europejską jest uzależnienie opłaty drogowej od ukształtowania terenu.

We Włoszech funkcjonują dwie taryfy: górska i nizinna. Za przejazd tą pierwszą stawka za kilometr jest średnio o 0,01 EUR wyższa niż w rejonach nizinnych. Włosi nakładają na myto podatek VAT w wysokości 22%, a sumy zaokrąglane są w górę lub w dół do 0,1 EUR. Planując trasę, należy pamiętać o zróżnicowaniu w tym aspekcie. Niektóre państwa automatycznie naliczają VAT, a np. w Belgii jest to uzależnione od regionu, przez który wiedzie trasa.

Uiszczanie myta

We Włoszech wybór dokonania opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrad zbliżony jest do pozostałych państw, w tym Polski. Na bramkach można zapłacić gotówką w euro, kartą kredytową lub elektronicznie za pomocą systemu Telepass. W porównaniu z innymi krajami, wyjątkiem jest ewentualność zapłaty kartą Viacard. Jest to karta magnetyczna emitowana w wartościach 25, 50 i 75 EUR. Zaopatrzyć się w nie kierowcy mogą już w Polsce.

Należy jednak pamiętać, że Viacard nie są honorowane na Sycylii. Dojeżdżając do bramek, warto wiedzieć, w jakiej formie zamierzamy uiścić opłatę. Do wyboru są bramki dla płacących gotówką, dla posiadaczy urządzenia Telepass, dla płacących kartami VIACARD, BANCOMAT i innymi kartami kredytowymi oraz posiadaczy karty Telepass czy uniwersalne, w których jednak czeka się dłużej niż w przypadku pozostałych.

Wśród kierowców panuje również opinia, że polskie karty kredytowe i debetowe są często odrzucane, więc poleca się zaopatrzenie w zapas gotówki. Z kolei jeżeli tej ostatniej zabraknie, kierowca może skorzystać z biletu z odroczoną płatnością, tzw. mancato pagamento. Daje to 2 tygodnie na opłacanie przejazdu przelewem bankowym.

W przypadku flot samochodowych optymalnym i najwygodniejszym rozwiązaniem jest instalacja urządzenia pokładowego OBU, które elektronicznie naliczy opłaty w systemie Telepass, wykorzystującym technologię DSRC. Rozliczenie następuje w trybie „post-paid”, a będąc członkiem konsorcjum w ramach programu Shell Card (dotychczas: euroShell), można uzyskać coroczny rabat, nawet do 13%.

Nie tylko autostrady

Należy pamiętać, że opłaty drogowe we Włoszech należy uiścić również za przejazdy mostami i tunelami. Niektóre z nich to istotne punkty na mapie kraju, które są często uwzględniane przy planowaniu trasy. Chodzi m.in. o Munt La Schera Tunnel (Livigno), Saint Bernard Tunnel, Tunnel Monte Bianco (E25) czy Tunnel del Frejus (E70). Co do autostrad, dwa najdłuższe odcinki mające powyżej 700 km to trasa A1 na odcinku Mediolan – Neapol oraz A14 Bolonia – San Lazarro-Taranto pn.

- Advertisment -

Konkurs kulinarny w ZSP nr 4 w Jaworznie

Konkurs ,,Moje pasje kulinarne” odbył się w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 4 w Jaworznie. Jego tematyką były zioła i kwiaty w kuchni oraz ich...

Zawodnicy klubu ,,Fighting Jaworzno” ze złotymi medalami Pucharu Polski

Złote medale podczas Pucharu Polski w Kickboxingu wywalczyli zawodnicy kluby ,,Fighting Jaworzno". 20 kwietnia 2024 roku w Płocku odbył się Puchar Polski w Kickboxingu, na...

W WSB odbyła się debata o bezpieczeństwie młodzieży

Debata społeczna ,,Porozmawiajmy o bezpieczeństwie młodzieży” odbyła się w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Jaworznie. Inicjatorem tego wydarzenia była Komenda Miejska Policji w Jaworznie. W Wyższej...