Rzeczywistość , która nas otacza wydaje się rozwijać w takim tempie, że chwilowe zatrzymanie może się okazać zgubne w skutkach. Z jednej strony brzmi to przerażająco, ale z drugiej człowiek musi się rozwijać, zdobywać nowe doświadczenia i stawiać czoła nowym wyzwaniom.
Z takiego założenia wyszli nauczyciele Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Jaworznie.Dlatego od 2012 roku uczniowie biorą udział w praktykach zagranicznych i tym samym rozwijają zdobywane w szkole umiejętności oraz podnoszą swoje kwalifikacje. Wszystko to dzięki Fundacji Rozwoju Systemu i Edukacji programu Erasmus+.
Kto jednak myśli, że tylko młodzież naszej szkoły korzysta z możliwości poszerzania wiedzy i doświadczeń zawodowych, ten jest w błędzie. Dziś szkoła stawia szereg nowych wymagań zarówno przed uczniami jak i nauczycielami. Proces nauczania nie może ograniczać się do przekazywania suchej wiedzy z danego przedmiotu, bo tę młody człowiek znajdzie w przepastnych źródłach Internetu. Dlatego tak ważne jest, aby znaleźć sposób na innowacyjne podejście do wiedzy i przekazać ją uczniom atrakcyjniej niż w sieci. Czy to możliwe? Oczywiście, ale pod jednym warunkiem. Trzeba chcieć się rozwijać.
W związku z tym pani dyrektor Magdaleny Dygdoń- Kliemt zdecydowała, że kadra nauczycielska w szkole, którą zarządza, weźmie udział w projekcie: „Nauczyciel sukcesu”, realizowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej“. Nauczycieli, którzy w tym roku chcieli osiągnąć sukces, jest dziesięciu. Projekt ma na celu doskonalenie posługiwania się językiem angielskim, a miejsce jego realizacji to Malta.
Pięć osób spośród dziesięciu ma już staż za sobą. Kiedy uczniowie odpoczywali w czasie ferii, one właśnie zgłębiały tajniki angielskiego. W pięknych okolicznościach przyrody,w promieniach słońca i sprzyjającej temperatury, każdego ranka grupa zdeterminowanych nauczycieli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 zasiadała w ławkach szkolnych i w maksymalnym skupieniu słuchała, pisała, konwersowała i zawierała znajomości. Ponadto projekt zakładał także podniesienie poziomu wiedzy o zagadnieniach społecznych i kulturowych Malty, podpatrywanie i rozwijanie nowych praktycznych metod nauczania czy rozwój kompetencji interpersonalnych i społecznych, zwłaszcza, że towarzystwo wokół było naprawdę międzynarodowe.
Po trudach szkolnych przychodził czas na odkrywanie tej tajemniczej wyspy. Valetta- stolica Malta z okazałymi budowlami powstałymi ze złotego piaskowca, urocze The Silent City z wąskimi uliczkami, Port Saint Angelo- główna kwatera Zakonu św. Jana, Świątynie megalityczne w Mnajdra i Hagar Qim,Klify Dingli będące najwyższymi klifami na południu Europy, Gozo z plażami ze złotym piaskiem, kamienistymi tarasami, pięknymi zatokami i można by tak wymieniać te cuda maltańskiej natury w nieskończoność.
Zwiedzanie również dawało możliwość sprawdzania swojej wiedzy językowej, bo przecież trzeba czasem zapytać o drogę, zamówić kawę czy obiad, podziękować albo o coś poprosić. I jaka satysfakcja, kiedy okazuje się, że można to wszystko zrobić samodzielnie, bez wszechwiedzącego wujaszka Googl’a 🙂
Zatem wyjazd okazał się sukcesem. Teraz pora na utrwalanie zdobytej wiedzy, poszukiwanie okazji, aby sprawdzić swoje umiejętności. Wszak człowiek uczy się całe życie…
Anita Marcisz