REKLAMA

Zima to czas, kiedy nasza aktywność spada. Gorsza pogoda i niska temperatura mogą spowodować, że przestaniesz mieć ochotę na uprawianie jakiegokolwiek sportu. Tymczasem śnieg czy mróz nie są powodami, aby rezygnować z ruchu. Wręcz przeciwnie, właśnie aktywność fizyczna pozwoli Ci przetrwać zimę i w dobrej formie oczekiwać wiosny, która zbliża się już wielkimi krokami.

 

Spadek odporności? Mnie to nie dotyczy

Gorsze warunki atmosferyczne panujące w okresie zimowym mogą powodować drobne infekcje i przeziębienia. Do tego dochodzi także brak słońca oraz nieodpowiednia ilość świeżych warzyw i owoców. Nic dziwnego, że zimą możesz narzekać na spadki odporności. Są jednak sposoby na to, żeby zima nie kojarzyła się jedynie z czasem spędzonym w przychodniach.

Przede wszystkim dbaj o to, co jesz. Dobrze zbilansowana dieta, wykorzystująca pełnoziarniste pieczywo, warzywa, białe mięso i orzechy, powinna pomóc Ci uchronić się przed atakami wirusów.

Taką dietę możesz wspomóc odpowiednimi suplementami, które pomogą Ci uzupełnić braki witaminy D, albo laktoferyny, będącej pierwszą linią frontu w walce z bakteriami. Pamiętaj jednak, że suplementy mają wspierać zdrową dietę, a nie ją zastępować. Dla zachowania odporności na odpowiednim poziomie warto również nie rezygnować z ruchu fizycznego. Jeśli już zrobiłeś sobie przerwę, zadbaj o powolny powrót do treningów. Nie forsuj się i zwróć dużą uwagę na to, aby nie wychłodzić organizmu.

Odpowiednia odzież na zimowy trening

Oczywiste jest, że zima zmusza trenujących do zmiany odzieży. Chodzi nie tylko o to, że zamiast krótkiego rękawa pojawia się długi, a na głowę trafia czapka. Największym problemem jest duża różnica temperatury między otoczeniem a Twoim ciałem. Wiadomo, że w czasie intensywnego wysiłku pojawia się wilgoć. W lecie mokra koszulka, choć mało komfortowa dla skóry, nie jest większym problemem. Zimą może ona doprowadzić do poważnych przeziębień i wychłodzenia organizmu. Najgorszy jest okres tuż po zakończonym treningu, zanim pozbędziesz się przepoconych ubrań.

Co robić, aby tego uniknąć? Na pewno pierwszym krokiem będzie rezygnacja z odzieży bawełnianej, na rzecz ubrań termoaktywnych. Tego typu odzież treningowa odpowiada za prawidłowe odprowadzanie wilgoci z powierzchni ciała, pozostawiając ją w suchym klimacie. Wówczas unikniesz nieprzyjemnego uczucia zimnej i mokrej od potu koszulki, przylegającej do pleców. Warto także postawić na odzież termoaktywną w wersji grubszej, niż latem, aby mogła pochłonąć więcej wilgoci i trzymać ją możliwie najdalej od skóry. Wpłynie to także na komfort termiczny ciała i nie będą już potrzebne duże ilości dodatkowych warstw ubrania, które mogą krępować ruchy.

Co trenować zimą?

Jeżeli jesteś pasjonatem kolarstwa czy biegów zapewne wiesz, że nie musisz rezygnować z tych aktywności nawet w czasie mroźnej zimy. Odpowiednie ubiór, buty, a w przypadku rowerzystów specjalne opony, umożliwią Ci uprawianie ulubionej dyscypliny przez cały rok. Natomiast osoby, które chcą po prostu zachować organizm w odpowiedniej formie, mogą zdecydować się na typowo zimowe aktywności.

Pierwsze opady śniegu z pewnością wyciągną z domów amatorów narciarstwa i saneczkarstwa. Obecnie coraz modniejsze staje się narciarstwo biegowe i nie trudno znaleźć dobrze przygotowane trasy. Stoki w górskich kurortach skuszą fanów zjazdów na jednej i dwóch deskach, a wypożyczalnie sprzętu sprawiają, że nie musisz kupować kompletnego sprzętu.

Mieszkając w mieście, możesz nie mieć możliwości udać się na stok narciarski, czy szukać tras biegowych. Dla takich osób również istnieją sposoby na aktywność fizyczną. Świetnym pomysłem mogą być łyżwy. Coraz więcej miast oddaje do dyspozycji mieszkańców lodowiska, przy których także możesz wypożyczyć sprzęt. Alternatywą może być szybki marsz, czy niezwykle popularny nordic walking. Wybierz najbardziej odpowiednią dla siebie formę ruchu i nie rezygnuj z aktywności nawet w czasie właśnie kończącej się zimy.

- REKLAMA -
Zewnętrzne linki