Zasady zdrowego odżywiania

REKLAMA

Jesteś tym, co jesz – to powiedzenie nie wzięło się znikąd. Ty sam wybierasz, jak chcesz się czuć i wyglądać, dzięki świadomemu, zdrowemu odżywianiu. Nawet błahe z pozoru zaniedbania mogą być przyczyną złego samopoczucia i komplikacji zdrowotnych. 

Zdrowe odżywianie często kojarzone jest z odchudzaniem, a to błąd. Bez względu na to, czy chcesz stracić kilogramy czy nie, powinieneś zwrócić uwagę na jakość „paliwa”, jakie dostarczasz do swojego organizmu. Wbrew pozorom nie wymaga to żadnej specjalistycznej wiedzy, wystarczy trzymać się kilku podstawowych zasad:

  1. Ureguluj metabolizm za pomocą stałych pór posiłków – jedz co 2-4 h, najlepiej częstsze a mniejsze porcje.
  2. Dbaj o różnorodność – wrogiem każdej diety jest nuda. Tylko zróżnicowane posiłki dostarczą organizmowi odpowiedniej dawki niezbędnych składników. Propozycje zdrowych przekąsek i nie tylko znajdziesz na: https://szczuplakobieta.com.
  3. Nawadniaj organizm – jeśli nie lubisz smaku czystej wody, dodawaj do niej sezonowe owoce, sok z cytryny; oprócz wody pij herbaty i zioła, jedz zupy. To wszystko nawilży Cię od środka.
  4. Bazuj na warzywach – powinny one stanowić większą część Twoich posiłków. Łącz je ze zdrowymi tłuszczami, aby przyswoić jak najwięcej witamin.
  5. Sięgaj po dobre węglowodany i eliminuj cukier pod każdą postacią – odstaw produkty pszeniczne, a postaw na te bardziej odżywcze zboża, np. quinoa, amarantus, nieoczyszczony ryż. Czytając składy produktów, zwracaj uwagę, czy nie zawierają syropu glukozowo-fruktozowego, cukru trzcinowego, maltodekstryny. Cukier to cukier.
  6. Stosuj zasadę rozdzielności – nie łącz białka z węglowodanami. Jeśli mięso, to z warzywami, a nie z kaszą. Produkty węglowodanowe zjesz do innego posiłku.
  7. Jedz sezonowo – organizm ma inne potrzeby zimą, a inne latem. Korzystaj z tych produktów, które są charakterystyczne dla danej pory roku – w grudniu sięgaj po kiszonki, a w czerwcu po świeże owoce.
  8. Nie przejadaj się – mózg potrzebuje chwili, aby zarejestrować, że przyjął odpowiednią ilość pożywienia. Skończ z lekkim niedosytem.
  9. Ruszaj się – tylko aktywność fizyczna zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu i jest koniecznym uzupełnieniem każdej diety. Wybierz taki sport, który sprawia Ci przyjemność.
  10. Obserwuj swoje ciało – ono powie Ci najlepiej co mu szkodzi, a co pomaga.

Dietę należy dopasować do własnego stylu życia. Inne potrzeby będzie miała osoba pracująca fizycznie, czy uprawiająca sport, a inne ta o siedzącym trybie życia. Kluczem do sukcesu jest systematyczność i… zdrowe podejście.

undefined

- REKLAMA -
Zewnętrzne linki