Categories: NewsŻycie miasta

Miejskie Centrum Integracji Transportu prawie gotowe!

Parking dla rowerów Bike&Ride, drogi rowerowe oraz nowoczesne centrum przesiadkowe – te realizowane obecnie inwestycje zmieniają oblicze Jaworzna.

Miejskie Centrum Integracji Transportu. Fot. Andrzej Pokuta

Po raz kolejny wyróżniając nas na tle ościennych miast nowoczesnym podejściem do tworzenia przestrzeni publicznych i oddawania ich w ręce mieszkańców. Inwestycje powstają m.in. dzięki pozyskanym na ten cel funduszom unijnym.

Projekt realizowany w śródmieściu jest kontynuacją procesu, zmierzającego do zwiększenia udziału podróży komunikacją publiczną, rowerami, pieszo – kosztem komunikacji indywidualnej. Polega na kompleksowej przebudowie zintegrowanego centrum przesiadkowego, w ramach którego przebudowane zostały wiaty przystankowe wraz z zatokami, wybudowany został parking Park&Ride oraz Bike&Ride z zapleczem sanitarnym. Do użytku oddano również 11 km dróg dla rowerów, w tym z pierwszą w kraju bezkolizyjną velostradą – dwupasmową drogą o długości 3 km dla rowerów z kładkami i tunelem łączącym z MCIT największe osiedla. W ramach projektu wdrożony zostanie też najbardziej adekwatny do potrzeb mieszkańców system roweru miejskiego.

Miejskie Centrum Integracji Transportu. Fot. Andrzej Pokuta
Miejskie Centrum Integracji Transportu. Fot. Andrzej Pokuta
Miejskie Centrum Integracji Transportu. Fot. Andrzej Pokuta
Miejskie Centrum Integracji Transportu. Fot. Andrzej Pokuta
Miejskie Centrum Integracji Transportu. Fot. Andrzej Pokuta

Wiaty przystankowe w centrum – w ramach projektu został zbudowany kompleks obiektów: dwóch wiat-zadaszeń oraz infrastruktury służącej obsłudze ruchu podróżnych. Oba obiekty będą miały łączną kubaturę  pona 3 tys. m3 przestrzeni pod zadaszeniem, stanowiącej ochronę pasażerów przed deszczem, słońcem i wiatrem, również podczas wsiadania do autobusów. W obiekcie zostanie zamontowany również system informacji pasażerskiej wizualnej oraz głosowej.

Parking rowerowy– obecna ulica zostanie przekształcona w strefę zamieszkania – plac publiczny z dopuszczeniem ruchu pojazdów i 25 miejscami parkingowymi. W miejscu dotychczasowego parkingu powstał zadaszony przykryciem membranowym rozpiętym na konstrukcji stalowej, monitorowany parking rowerowy na 300 rowerów, umożliwiający podróże typu bike&ride – dojazd do centrum rowerem i dalej komunikacją publiczną (z szatniami i prysznicami). W zimie obiekt będzie pełnił rolę lodowiska z zapleczem.
Parkingokładka – bezpośrednio przy kompleksie przesiadkowym przy Hali Widowiskowo – Sportowej został zbudowany zadaszony, żelbetonowy parking dla 92 samochodów z zatoką dla taksówek. Strop parkingu został zagospodarowany jako przestrzeń publiczna oraz ciąg komunikacyjny dla pieszych i rowerzystów, umożliwiający podróże między dolnym a górnym tarasem miasta. W tym celu powstają dwa odcinki kładki o konstrukcji płytowej, wieloprzęsłowej, umożliwiające pokonanie wysokości między poziomami terenu a stropem parkingu. Parking będzie przeznaczony dla parkowania krótkotrwałego oraz park&ride. Pozostałe sposoby parkowania będą płatne, w tym z możliwością skorzystania z przesiadki na komunikację miejską.

Velostrada – wybudowano trzy odcinki dróg dla rowerów doprowadzające ruch rowerowy do MCIT. Odcinek 1 – droga klasy D (Velostrada rowerowa) od skrzyżowania ul. Aleksandra Puszkina z ul. Wita Stwosza do ronda Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Odcinek 2 – Od MCIT do Osiedla Skałka i dalej do osiedli Jeziorki i Ciężkowice. Odcinek 3 – w ciągu ul. Krakowskiej łączący Odcinek II z dotychczas zbudowanymi DDR – wzdłuż Obwodnicy Północnej, DK79 i DW903. Odcinki DDR będą oświetlone.

Projekt: Miejskie Centrum Integracji Transportu z integracją dróg dla rowerów i systemem roweru miejskiego” ID 043G/16
Planowana całkowita wartość projektu: 39 757 085,49 zł
Dofinansowanie z Unii Europejskiej: 25 170485,08 zł

Projekt dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020, Oś priorytetowa IV. „Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna”, działanie 4.5. „Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie”, poddziałanie 4.5.1. „Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – ZIT”.

[vc_facebook]

info: UM Jaworzno

foto: Andrzej Pokuta

Redakcja jaw.pl

Redakcja portalu jaw.pl jest do Państwa dyspozycji. Podejmujemy każdy temat związany z życiem miasta Jaworzna oraz z Państwa problemami. Polecamy również usługi promocyjne i reklamowe na terenie miasta Jaworzno.

Recent Posts

PKM Jaworzno – zmiana rozkładu jazdy 19 maja 2024

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie informuje o zmianie rozkładu jazdy autobusów przewoźnika 19 maja. Zmiana…

2 godziny ago

Jaworzno mało znane – Porzucone nagrobki

W dzisiejszym odcinku wybieramy się do zakątka niemal zupełnie nieznanego, ukrytego pomiędzy Długoszynem i Dąbrową…

2 godziny ago

Zmiana organizacji ruchu na ul. Podwale 18 maja

18 maja na ul. Podwale, w okolicy skrzyżowania z ul. św. Wojciecha, będą prowadzone gwarancyjne…

13 godzin ago

Niedziele handlowe w 2024 roku. Czy 19 maja to niedziela handlowa?

W 2024 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, przypada 7 niedziel handlowych. W które niedziele…

13 godzin ago

Książka – mocne wsparcie. Nowy projekt biblioteki

,,KSIĄŻKA- MOCNE WSPARCIE” to nowy projekt Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaworznie skierowany do dzieci i…

21 godzin ago

Zapowiedź Koncertu Orkiestry Muzyki Nowej w NOSPR: Pełen Kontrastów i Symboliki

Już niedługo, w nadchodzącą niedzielę, 19 maja, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (NOSPR) będzie gościć…

22 godziny ago