Czy zajęcia rewalidacyjne i świadczone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być prowadzone w przedszkolu w czasie trwania realizacji podstawy programowej?
W przepisach nie ma rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji zajęć rewalidacyjnych i organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma również przepisu, który regulowałby szczegółowo czas realizacji podstawy programowej, co oznacza, że dane zajęcia powinny być realizowane w czasie pobytu dziecka w przedszkolu, zapewnianym w wymiarze nie mniejszym niż 5 godzin dziennie, zgodnie z rozkładem dnia ustalonym dla oddziału. ( § 12 ust. 4 i 5 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli, załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie podstawy programowej)
Zgodnie z § 12 ust. 4 i 5 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli, organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. W związku z tym czas organizacji zajęć powinien przede wszystkim wynikać z potrzeb i możliwości psychofizycznych danego dziecka.
Aktualne przepisy nie wskazują innych regulacji dotyczących czasu organizacji zajęć rewalidacyjnych oraz z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i nie wskazują również, że mają one być realizowane poza czasem bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w czasie ustalonym przez organ prowadzący. Potwierdza to sposób opisu zadań przedszkola i warunków realizacji podstawy programowej określony w rozporządzeniu, które nie reguluje odrębnie zasad organizacji zajęć rewalidacyjnych, natomiast wskazuje, że nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka wykorzystując do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, organizując tzw. zajęcia kierowane i niekierowane.
Aktualne przepisy określają minimalny czas niezbędny na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ale nie wykluczają realizacji w tym czasie form wsparcia dziecka wynikających z jego potrzeb.
Więcej porad ekspertów znajdziesz w portalu Zarządzanie Przedszkolem w praktyce, m.in.:
Marzenna Czarnocka
Wierzę i dzisiaj kolejny raz stawiam sobie pytania, jak tę moją wiarę pogłębić i jak…
Świadomość obywatelska naszego społeczeństwa niestety nie jest w najlepszej kondycji. Niby jesteśmy już 20 lat…
Przenieść się wypada do epoki średniowiecza; do jej mroków i tajemnic oraz niedopowiedzeń. To właśnie…
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, iż nie zamierza przedłużać umowy z obecnym zarządcą odcinka autostrady A4 Kraków…
XVI Edycja Motoserca odbyła się w sobotę 18 maja na jaworznickim Rynku. [gallery size="full" columns="1"…
"Rolkuj po nadzieję", czyli akcja zorganizowana przez jaworznickie Hospicjum Homo-Homini im. św. Brata Alberta odbyła…