piątek, 19 kwietnia, 2024

Trzy tysiące trumien rocznie – kolejny wywiad z Tomaszem Toszą

Strona głównadrogiTrzy tysiące trumien rocznie - kolejny wywiad z Tomaszem Toszą

Trzy tysiące trumien rocznie – kolejny wywiad z Tomaszem Toszą

- Advertisement -

Tomasz Tosza z Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie udzielił kolejnego już wywiadu dotyczącego stanu dróg i komunikacji w naszym mieście, tym razem dla Kultury Liberalnej.

Czego od dyrektora MZDiM Jaworzno możemy się dowiedzieć tym razem? Tosza dzieli się na początek swoimi przemyśleniami na temat rozładowywania korków. Stwierdza, że ruch drogowy składa się z paradoksów, i zdroworozsądkowe rozwiązanie typu poszerzenie drogi się nie sprawdzi. Zarzuca, że tego typu myślenie było domeną rządzących i inżynierów w latach 60. i 70., i okazało się błędne.

Następnie stwierdził, że „korek to nadmiar samochodów, które próbują przejechać w tym samym czasie przez odcinek drogi, który nie ma wystarczającej przepustowości. A skoro problemem jest nadmiar samochodów, to rozwiązaniem jest zmniejszenia liczby samochodów, a nie poszerzanie drogi”. Poszerzenie dróg ma spowodować, że chętnych na przemieszczanie się samochodem będzie więcej, a ilość miejsca jest ograniczona.

Jednocześnie zaprzecza, jakoby Jaworzno wymusza przestanie korzystania z samochodu. „Polityki miejskie mają taki cel, żeby ludzie prowadzili dobre i wygodne życie. A dobre i wygodne życie nie polega na tym, że każdemu dajemy możliwość korzystania z samochodu” – powiedział dyrektor. Dodał, że Jaworzno daje mieszkańcom opcje: jeżeli chcą się przemieszcza rowerem to mają velostradę, dla preferujących transport publiczny są autobusy, a dla pieszych poszerzone chodniki, w tym 8-metrowy w centrum.

Zaprzeczył również, że zwężanie i zamykanie ulic to wypowiedzenie wojny części mieszkańców. Twierdzi, że dzięki tak prowadzonej polityce mieszkańcy Jaworzna są w tej chwili najmniej zestresowanym społeczeństwem miejskim w kraju, a twierdzący, że dodawanie miejsc parkingowych i poszerzanie jezdni prowadzi do podnoszenia dobrostanu społecznego, mylą się.

Dodał później, że mniejszy ruch samochodowy wpływa korzystnie na mieszkańców, ci mają więcej pieniędzy, bo nie muszą utrzymywać samochodu.

Tomasz Tosza stwierdził również, że stosowane w Jaworznie rozwiązania są możliwe do skopiowania w każdym innym mieście. Zaznaczył, że celem jest stworzenie miasta „małych odległości”, a tym samym zmniejszenia zapotrzebowania na podróże. Dodał, że takie rozwiązania nie ograniczają rozwoju miasta, wręcz przeciwnie, liczba mieszkańców miasta w ubiegłym roku wzrosła.

Wyjaśnił też, że „Vision zero”  to polityka państwa szwedzkiego wprowadzona w 1997 roku, gdzie Szwedzi uznali, że zrobią wszystko, by zmniejszyć ilość wypadków śmiertelnych.

Po raz kolejny potwierdził ideę wyrzucania ruchu z miejsc, gdzie przebywają ludzie i kameralizowania dróg pozostałych na tych obszarach.

Stwierdził też, że jeśli droga poprowadzona jest delikatnymi łukami, jest węższa, a wzdłuż niej są posadzone drzewa – jedziemy ze zdecydowanie mniejszą prędkością.

Dodał, że jest za zdecydowanym zaostrzeniem kar dla kierowców, i że według niego mandaty są dobrowolne, gdyż „człowiek sam, dobrowolnie decyduje, czy naraża się na mandat, czy nie. Można jeździć zgodnie z przepisami i żadnych mandatów nie dostawać. Dlatego mandaty mogą być bardzo wysokie”. Jest też zdania, że nadzorem nad kierowcami zajmowały się automaty, gdyż jest to najskuteczniejszy sposób nadzoru. Stwierdził też, że próba przejechania przez Holandię w „polskim stylu” skończyłaby się kilkunastoma kosztownymi mandatami, gdyż jest tam 5000 fotoradarów.

Tosza powiedział też, że nie można jeździć jednocześnie szybko i bezpiecznie, gdyż nie jesteśmy przystosowani do tego ewolucyjnie.

Dodał też, że nie widzi nic złego w zrzucaniu całej odpowiedzialności za wypadki na kierowców, ponieważ nie było jeszcze wypadku, w którym to pieszy zabił kierowcę. Dodał, że prawie wszyscy kierowcy zachowują się niebezpiecznie, przekraczając dozwoloną prędkość w rejonie przejść dla pieszych.

Stwierdził, że w  Polsce kierowcy nie zwracają uwagi na nic, co się dzieje w pobliżu drogi, gdyż nie ma takiego przymusu. Dodał, że przeniesienie odpowiedzialności za zdarzenia na przejściach na kierowców, drastycznie poprawiło we Francji bezpieczeństwo pieszych.

Powiedział też, że „argument, że łatwiej jest zatrzymać samochód niż pieszego, służy tylko jako wytłumaczenie dla rozjeżdżania pieszych na pasach„.

Dodał, że w przypadku ofiar śmiertelnych wśród pieszych przyjmujemy postawę „skoro człowiek i tak zginął, to nie niszczmy już życia temu biednemu kierowcy, który pieszego potrącił. Uznajemy więc, że pieszy wtargnął”.

„Trzy tysiące trumien rocznie i 12 tysiące wózków inwalidzkich. Prawo jazdy to jest przywilej. Każdy, odbierając je, godzi się na to, że jeździ zgodnie z przepisami. Jeśli się do nich nie stosuje, powinien je stracić” – mówi Tosza na koniec, odnosząc się do liczby ofiar wypadków.

Całość wywiadu jest dostępna do przeczytania tutaj.

[vc_facebook]

 

 

8 KOMENTARZE

  1. Nigdy nie byłem zwolennikiem teorii Lombroso ,ale chyba jednak jest coś na rzeczy. Komisarz ludowy swoimi prawdami objawionymi dzieli się z ciemnym ludem za pośrednictwem lewackich mediów typu TOK FM czy Kultura Liberalna bo tylko tam taki bolszewicki bełkot jest na porządku dziennym. Nie pojmuję dlaczego Prezydent Silbert toleruje chore pomysły ,które są w sprzeczności z logiką i z wolą mieszkańców Jaworzna /w większości kierowców/. Trzeba temu gościowi zabrać brzytwę bo i tak już narobił wiele złego a jego zaślepienie ideologiczne nie rokuje na jakąkolwiek poprawę .

  2. Problem z Toszą polega na tym ,że w komunikacji Jaworzna zrobił rzeczy dobre i złe. to taki dr Jekyll i mr Hyde. Niestety jest on ideologiem i nie przyznaje się do błędów i nie przyjmuje krytyki . Polemika z nim nie ma sensu bo on wie lepiej .Nikogo nie pyta ,nie przyjmuje do wiadomości innego punktu widzenia. Wg jego „logiki” Jaworzno powinno być strefą wolną od samochodów ,bo samochody to narzędzie zbrodni w rękach potencjalnych przestępców jakimi są kierowcy. Czy może być coś bardziej absurdalnego?.

- Advertisment -

Parada motocyklowa w Jaworznie. Możliwe utrudnienia w ruchu

Parada motocyklowa w związku z Otwarciem Sezonu Motocyklowego odbędzie się 20 kwietnia. Mogą wystąpić utrudnienia w ruchu drogowym. 20 kwietnia na jaworznickim rynku będziemy mogli...

Akcja ,, Prędkość”. Zwiększone kontrole prędkości na drogach

Dzisiaj od wczesnych godziny porannych policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Jaworznie kontrolują prędkość kierowców na drogach. Działania mają związek z ogólnopolską akcją ,,Prędkość”,...

LKS Ciężkowianka Jaworzno będzie walczyć o awans do III ligi

LKS Ciężkowianka Jaworzno zagra w barażach o awans do III ligi tenisa stołowego. Pierwszy mecz rozegra już w przyszłym tygodniu. Klub tenisa stołowego LKS Ciężkowianka...