Do końca grudnia ma zapaść ostateczna decyzja w sprawie lokalizacji fabryki samochodów elektrycznych Izera. Branymi pod uwagę lokalizacjami są Jaworzno oraz Ruda Śląska.
Dziennik.pl przy okazji prezentacji prototypu jednego z elektrycznych pojazdów Izery, która miała miejsce w tym tygodniu, uzyskał od ElectroMobility Poland, spółki odpowiedzialnej za inwestycję, informacje na temat stanu zaawansowania projektu:
– Na chwilę obecną nie ma podjętej ostatecznej decyzji dotyczącej miejsca budowy zakładu, w którym będą produkowane samochody elektryczne pod marką Izera. Ostateczna decyzja powinna zapaść w najbliższych tygodniach, ale nie później niż do końca roku – powiedział Cyprian Gronkiewicz, dyrektor ds. uruchomienia produkcji ElectroMobility Poland, dziennikowi.pl.
– W przypadku lokalizacji fabryk motoryzacyjnych niesłychanie ważny jest aspekt logistyczny mówiący o potencjale budowania lokalnego łańcucha dostawców. Bardzo ważny jest również dostęp do wykwalifikowanej kadry oraz możliwość pozyskania pracowników z rynku – kontynuuje Gronkiewicz.
Jak dodaje dyrektor ds. uruchomienia produkcji, realizatorom projektu zależy na czasie, toteż nieruchomość, na której powstanie fabryka, powinna umożliwiać rozpoczęcie budowy w ciągu roku od oficjalnego wyboru.
Jakie jeszcze kryteria powinien spełniać teren?
– Nieruchomość musi spełniać kryteria brzegowe np. umożliwić wpisanie wszystkich części składowych zakładu czyli m.in. tłoczni, spawalni, lakierni, montażu, a także umożliwić organizację odpowiedniego zaplecza logistycznego. Chcemy również zabezpieczyć teren dla ewentualnych poddostawców celem umożliwienia stworzenia parku dostawców ulokowanego w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu – mówi Cyprian Gronkiewicz.
Budowa fabryki miałaby rozpocząć się w 2021 roku, docelowo na jesieni. Kosz jej budowy szacowany jest na około 2 miliardy złotych. Pierwsze samochody z fabryki mają wyjechać już w 2023 roku.
Nieoficjalnie od kilku miesięcy w mediach można znaleźć informacje, jakoby to Jaworzno miało zostać wybrane na miejsce powstania fabryki samochodów elektrycznych. O zlokalizowaniu inwestycji w naszym mieście miałyby decydować m.in. lepsza jakość oferowanego terenu oraz bliskość elektrowni. Dodatkowo tereny przy. ul. Wojska Polskiego wymagają mniejszego nakładu pracy do przystosowania pod budowę fabryki z infrastrukturą, niż oferowane przez Rudę Śląską grunty po hucie Pokój. Jaworznicka lokalizacja dodatkowo ma 200 hektarów przy 100 Rudy Śląskiej – teren Rudy miałby nie być wystarczający.
Miejmy nadzieję, że to Jaworzno zostanie wkrótce ogłoszone jako lokalizacja fabryki, oraz że inwestycja wypali.
Więcej na temat fabryki Izery w Jaworznie:
Fabryka Izery jednak w Jaworznie. Ministerstwo Klimatu wybrało lokalizację
Fabryka Izery w Jaworznie. Paweł Silbert omawia stan przedsięwzięcia
źródło: auto.dziennik.pl
[vc_facebook]