Jednym z najważniejszych aspektów, na które powinien zwrócić uwagę właściciel firmy, jest badanie opinii i satysfakcji klientów. Ma to znaczenie zarówno w przypadku sklepów, jak i przedsiębiorstw usługowych.
Przede wszystkim warto zaznaczyć, że zdecydowana większość organizacji może funkcjonować dzięki swoim klientom. To właśnie oni zapewniają przedsiębiorstwom stały dopływ gotówki, a także sprawiają, że wizerunek marki staje się coraz lepszy. Klienci są źródłem sukcesu, dlatego należy sprawdzać ich opinie, a także badać satysfakcję płynącą z zakupów. Na podstawie badania opinii klientów można stwierdzić, jakie czynniki zwiększają zadowolenie kupujących, a jakie sprawiają, że konsumenci decydują się na przejście do konkurencji. Możliwe jest także wskazanie tych czynników, które znacząco obniżają zadowolenie klientów. Na podstawie wyników badań można również ustalić dalsze kierunki działania i zastanowić się nad wprowadzeniem różnorodnych rekomendacji do przedsiębiorstwa.
Zdaniem większości badaczy, a także specjalistów ds. marketingu i zarządzania, najlepiej jest korzystać z ilościowych metod badania, a więc ankiet i kwestionariuszy. To właśnie metody ilościowe umożliwiają uzyskanie konkretnych wyników w formie liczbowej, a następnie na statystyczną analizę danych. Kreator ankiet to platforma, która pozwala na stworzenie własnej ankiety, zawierającej różne pytania, a więc zarówno zamknięte, półotwarte oraz otwarte. Cały proces badawczy przebiega w tym wypadku bardzo szybko i prosto, a program sam zbiera wszystkie dane liczbowe. Warto pamiętać o tym, że pierwsze badanie można uruchomić w kilku prostych krokach. Wystarczy tylko założyć konto, zaprojektować ankietę, określić grupę docelową oraz zebrać wyniki. W ten sposób cały proces jest łatwy i przyjemny.
Badanie opinii klientów należy robić cyklicznie, a więc na przykład co kwartał. Szczególne znaczenie ma sprawdzanie satysfakcji konsumentów po wprowadzeniu na rynek nowego produktu lub usługi. Niektóre firmy idą jednak o krok dalej i decydują się na badanie opinii kupujących częściej, na przykład po dokonaniu transakcji przez daną osobę. Wówczas na maila klienta automatycznie przychodzi ankieta z prośbą o jej uzupełnienie. Niektóre organizacje decydują się na nagradzanie rabatami lub kuponami aktywnych konsumentów, którzy wypełniają regularnie takie ankiety. Warto jednak zaznaczyć, że ważna jest nie tylko częstość badania, ale także jakość ankiety. Oznacza to, że pytania powinny być dostosowane do potrzeb przedsiębiorstwa oraz sprzedawanych przez organizację produktów lub usług. Zdecydowanie warto jest sprawdzać, jak klienci postrzegają markę, jak oceniają jej produkty, sposób zakupu oraz obsługę.
Noc w Muzeum Miasta Jaworzna można było spędzić w sobotę 18 maja. Muzeum Miasta Jaworzna…
Wierzę i dzisiaj kolejny raz stawiam sobie pytania, jak tę moją wiarę pogłębić i jak…
Świadomość obywatelska naszego społeczeństwa niestety nie jest w najlepszej kondycji. Niby jesteśmy już 20 lat…
Przenieść się wypada do epoki średniowiecza; do jej mroków i tajemnic oraz niedopowiedzeń. To właśnie…
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, iż nie zamierza przedłużać umowy z obecnym zarządcą odcinka autostrady A4 Kraków…
XVI Edycja Motoserca odbyła się w sobotę 18 maja na jaworznickim Rynku. [gallery size="full" columns="1"…