Wózek widłowy towarzyszy nam od początku XX w. To wtedy niemal jednocześnie wprowadziło go do użytku kilka firm. Czy wiesz jednak, że popularny i tak często obecnie widywany widłak występuje w wielu typach i odmianach?
Wózek jezdniowy podnośnikowy, bo taka jest pełna polska nazwa tego użytecznego pojazdu, to urządzenie do transportu bliskiego i unoszenia przedmiotów o znacznej masie. Jego niewielkie rozmiary i wszechstronne zastosowanie przyczyniło się do tak dużej popularyzacji tego małego siłacza. Mało kto jednak wie, że choć od czasów, gdy powstał, minęło raptem nico ponad sto lat, to mimo iż jego forma zewnętrzną niewiele uległa zmianie, to już wnętrze kryje sporo innowacji.
Sposobów podziału i klasyfikacji wózków widłowych jest bardzo dużo, w tym artykule nie chcę omawiać wszystkich, lecz zajmę się jedynie tymi, który początkującemu umożliwią podjęcie podstawowej decyzji i pozwolą się zapoznać z możliwościami. Po szczegóły i w razie wątpliwości podczas wyboru takiego sprzętu warto zapytać specjalistów na przykład z firmy Promag S.A.
Zacznijmy zatem od podstawowych sposobów podziału wózków widłowych na kategorie.
Jak to mawiają potrzeba matką wynalazków, a w kwestii wózków widłowych potrzeb było wiele. Główną było zróżnicowanie napędu pojazdu. Wyróżniamy więc
Wózki spalinowe i wózki elektryczne. Wózki spalinowe i elektryczne podzielone są na kolejne kategorie.
Wózki spalinowe:
Wózki elektryczne:
Taki podział był skutkiem różnych potrzeb występujących w zależności od przeznaczenia wózka. Wózki elektryczne sprawdzają się lepiej w pomieszczeniach zamkniętych, nie wymagają stosowania specjalnych systemów wentylacyjnych. Wózki spalinowe dobiera się zgodnie z dostępnością i kosztem paliwa.
Napęd można także dobrać zgodnie z możliwościami serwisowymi. Jeżeli w firmie wykorzystujemy sporo maszyn elektrycznych i mamy dział serwisu elektrycznego, to nie ma sensu inwestować w wózek spalinowy i naprawiać go przy pomocy zewnętrznego serwisu, skoro dysponujemy wykwalifikowanymi ludźmi na miejscu mogącymi we własnym zakresie serwisować wózek elektryczny. I na odwrót, jeżeli mamy firmę transportową z własnym warsztatem samochodowym, lepiej będzie wyposażyć go w wózek spalinowy.
Widłaki dzielimy też na typy, w zależności od ich możliwości i charakterystyki transportowej.
Choć wózki naładowane zazwyczaj nie są wózkami widłowymi to i takie hybrydy można spotkać. Jak nie trudno się domyślić pod hasłem „specjalne” kryje się kolejna gama wózków właściwie ograniczona tylko fantazją konstruktorów, ponieważ w zależności od potrzeb danego przedsiębiorstwa, powstają nawet pojedyncze egzemplarze wyspecjalizowanych pojazdów.
Kolejny system klasyfikacji wózków widłowych opiera się na sposobach sterowania nim. Mamy więc:
I choć w tej klasyfikacji nie zostały jeszcze ujęte, to coraz popularniejsze stają się wózki widłowe autonomiczne, które w całości lub w ograniczonym zakresie potrafią same wykonywać wiele uprzednio zaprogramowanych prac.
Nie jest to już usystematyzowany podział, ale warto zwrócić uwagę na „udźwig” takiego wózka. Jest on bardzo różny. Wózki podnoszą już od kilkuset kg nawet do 50 ton. Przeciętnie jest to około 5 ton unosu, jednak w wypadku takich potrzeb można i przekroczyć owe wymienione 50 ton. Wszystko zależy od potrzeb i konstrukcji pojazdu.
Myślę, że ta krótka charakterystyka możliwości widłaków pozwoli już podjąć wstępną decyzję o wyborze konkretnego typu pojazdu.
Tak oto ujął jeden z aspektów wniebowstąpienia Chrystusa św. Leon Wielki (+461). Niewątpliwie ta myśl,…
W dzisiejszym odcinku historyk Jarosław Sawiak zabierze Państwa do epoki średniowiecza. Opowie jednocześnie o tym,…
W artykule rozwinięto szerokie spektrum podejścia do zagadnienia motywacji. Jest to dziedzina, która wymaga jeszcze…
W 2024 roku, podobnie jak w latach ubiegłych przypada 7 niedziel handlowych. W które niedziele…
Profesjonalne usługi firmy sprzątającej Wstęp: W dzisiejszym świecie, utrzymanie czystości w miejscu pracy jest nie…
Jednostka Straży Pożarnej z Krakowa badała powietrze w Jaworznie. Są już nieoficjalne wyniki pomiaru jakości…