sobota, 20 kwietnia, 2024

Z perspektywy: Izera? Jakoś nie wierzę

Strona głównaFelietonZ perspektywy: Izera? Jakoś nie wierzę

Z perspektywy: Izera? Jakoś nie wierzę

- Advertisement -

Dlaczego jestem przeciw wycince lasów pod przyszłą inwestycję? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest bardzo prozaiczna i w żaden sposób niezwiązana z moimi preferencjami politycznymi czy religijnymi. Po prostu straciłem zaufanie i już nie wierzę w powodzenie tak głośno i z taką pompą ogłaszanych inwestycji. Zbyt wiele już było kłamliwych i propagandowych haseł, informujących nas o sztandarowych wielkich inwestycjach, które w rzeczywistości okazały się – i nie boję się użyć tego słowa – kłamstwem.

Jednym z takich sztandarowych projektów ogłoszonych w 2017 była budowa polskiego promu. Jak wszyscy wiemy, zorganizowano wtedy z wielką pompą położenie stępki pod jego budowę. Ba, nawet ją poświęcono przez wysokiego dostojnika kościelnego. Ja rozumiem, że mieszkańców Pomorza nie interesują kopalnie, podobnie jak mieszkańców Śląska i 75 proc. mieszkańców Polski temat przemysłu stoczniowego. Pomysłodawcy tego projektu mają wyobrażenie o gospodarce morskiej raczej z poziomu plaży w Mielnie. To widać, gdyż w środowisku dziennikarskim, a także wśród polityków każdego szczebla, w dalszym ciągu funkcjonuje słowo „stępka”. Mam prawo twierdzić, że pisząc czy wypowiadając to słowo, zupełnie nie mają pojęcia o czym jest mowa. Dlatego uważam, że należy się im kilka słów wyjaśnień na temat tej mistyfikacji i oszustwa pisowskiej władzy.

Stępka to jedna z sekcji dna podwójnego statku z integralną częścią wzmocnienia dennego zwanego kilem. Jest to ściśle określona i policzona wytrzymałościowo, jedna z najważniejszych części kadłuba statku. Jest to integralna część projektu statku, zobrazowana na rysunkach konstrukcyjnych dna podwójnego statku, której dalszą częścią jest rozwinięcie poszycia bocznego, a także układ wzmocnień poprzecznych i wzdłużnych. To wszystko zawiera projekt i obliczenia do niego, które potem muszą być podjęte w badaniach modelowych, potwierdzających określone zachowanie kadłuba w określonych warunkach morskich.

Do dzisiaj nic takiego się nie zdarzyło. Dlatego moim zdaniem najwłaściwszym słowem określającym tę kłamliwą mistyfikację jest położenie i poświęcenie tego „czegoś”. Ludzie związani z branżą i mieszkańcy Pomorza rozumieli to dokładnie, ale dla władzy ważniejsze były głosy mieszkańców Śląska czy Podkarpacia, którzy swoją wiedzę o gospodarce morskiej, i to normalne, biorą z nierzetelnych przekazów telewizyjnych.

Rząd PiS przy okazji tej mistyfikacji posunął się o krok dalej. Przy okazji tej fejkowej promocji podpisał list intencyjny z terminalem promowym w Ystad, obiecując na obecnej linii serwis dużo większych jednostek. To porozumienie dotyczyło przystosowanie obecnej infrastruktury do obsługi „obiecanych” większych jednostek. Szwedzi uwierzyli w rzetelność danego słowa potwierdzonego podpisem. Zainwestowali ponad 100 mln Euro w dostosowanie obecnej infrastruktury. Rząd PiS siejąc fejkowe obietnice obliczone na zdobycie głosów wyborczych, po raz kolejny skompromitował nas na arenie międzynarodowej, nie wywiązując się z umowy.

Obecnym projektem będącym w fazie realizacji, a ukazywanym nam jako „okno na świat” jest przekop Mierzei Wiślanej. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie parametry projektowe tej inwestycji. Projektowana głębokość toru wodnego 5 m – i to w drugim etapie tej inwestycji – już poddaje w wątpliwość cały jej sens. Zarówno w aspektach technicznych i ekonomicznych. Eksperci branży morskiej ocenili okres zwrotu tej inwestycji na 500 do 800 lat. Jeszcze gorzej przedstawia się to w warunkach technicznych. Takie mizerne parametry głębokościowe toru wodnego pozwolą na wejście jedynie płaskodennych barek, których praktycznie brak obecnie na Bałtyku. Zanurzenie najmniejszych jednostek, mających ekonomiczny sens eksploatacji, zaczyna się na poziomie 6 m.

Czy na podstawie tak kłamliwych przekazów i fejkowej propagandy sukcesu rządu PiS, mam uwierzyć w dobre intencje rządu i powstanie obiecanej fabryki Izery w miejsce wyciętego lasu w Jaworznie? Jeśli nie udało się to w wielu miejscach w kraju, dlaczego akurat Jaworzno miałoby być pierwszym miastem sukcesu inwestycyjnego obecnego rządu?

Jeśli dla naszych polityków i rządu tak ważne jest nasze miasto, najpierw niech rozwiążą problem bomby ekologicznej zakopanej na terenach Azotki.
Artur Nowacki

3 KOMENTARZE

- Advertisment -

Jaworzno mało znane – Świetlik

Kiedy słyszymy słowo „świetlik”, to kojarzy nam się ono bądź ze światem owadów bądź z elementami i detalami architektury. W dzisiejszym odcinku wszakże o...

Niedziele handlowe w 2024 roku. Czy 21 kwietnia to niedziela handlowa?

W 2024 roku, podobnie jak w latach ubiegłych przypada 7 niedziel handlowych. W które niedziele mieszkańcy Jaworzna będą mogli zrobić zakupy? Niedziele handlowe w 2024...

Utrudnienia w ruchu 20 kwietnia w związku z paradą motocyklową

W najbliższą sobotę, 20 kwietnia, w Jaworznie odbędzie się parada motocyklowa. W związku z przejazdem uczestników ulicami miasta, możliwe  są utrudnienia w ruchu. Parada odbędzie...