piątek, 19 kwietnia, 2024

Reklama telewizyjna – co warto wiedzieć?

Strona głównaInformator / Materiały zewnętrzneReklama telewizyjna - co warto wiedzieć?

Reklama telewizyjna – co warto wiedzieć?

- Advertisement -

Telewizja towarzyszy nam od lat i dla wielu osób stanowi podstawowe źródło informacji o zdarzeniach, jakie mają miejsce na świecie. Jednak czy wzrost popularności Internetu sprawił, że zainteresowanie telewizją spadło?

Media w Polsce – czy oglądamy telewizję?

Choć dostęp do mediów społecznościowych i zasobów internetu w ogóle z pewnością wpłynął na to, ile osób codziennie ogląda telewizję – statystyki pokazują jasno, że zainteresowanie Polaków tą formą rozrywki nie spada. Zgodnie z danymi KRRiT, w ostatnim kwartale 2020 roku statystycznie, każdy Polak oglądał telewizję przez około 4 godziny 35 minut dziennie. To niemalże 9 minut dłużej niż w analogicznym okresie roku 2019, co wyraźnie wskazuje na duże zainteresowanie tą formą rozrywki.

Wśród najpopularniejszych polskich kanałów można wskazać tzw. wielką czwórkę: TVP1, TVP2, Polsat oraz TVN. Na dalszych miejscach w rankingu popularności można wskazać m.in. TVN24, TVP INFO czy TV PULS.

Reklamy w polskiej telewizji – co pojawia się najczęściej?

Reklama w TV to stały element niemalże każdego programu i serialu czy filmu. Zgodnie z danymi prezentowanymi przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA Polska, aż 18% wszystkich reklam, jakie możemy zobaczyć w polskiej telewizji, prezentuje środki farmaceutyczne bez recepty. Kolejne pozycje to reklamy żywności, handlu, środków higienicznych, usług finansowych, telekomunikacyjnych, napojów i samochodów.

Ile kosztuje reklama telewizyjna?

Reklama telewizyjna jest często wykorzystywaną formą promowania produktów. Choć kwoty wydawane na reklamę spadły w poprzednim roku, obecnie wartość rynku reklamowego w Polsce wynosi około 1,8 miliarda Euro, reklamy w najpopularniejszych stacjach telewizyjnych wciąż są wykorzystywane przez wiele firm.

Koszt reklamy telewizyjnej różni się w zależności od stacji, ale również długości spotu reklamowego oraz pory jego nadawania. Poniżej prezentujemy, ile w przybliżeniu trzeba zapłacić za możliwość zareklamowania produktu lub usługi w stacjach telewizyjnych z wielkiej czwórki.

Koszt reklamy w TVP1

Każda ze stacji telewizyjnych co miesiąc publikuje cennik, w którym prezentuje stawki za wyświetlenie spotu reklamowego. TVP1 jako telewizja emitująca m.in. mecze polskiej kadry narodowej, może zatem wyżej cenić reklamy, które są wyświetlane np. bezpośrednio przed nim, kiedy oglądalność jest wysoka.

W cenniku można sprawdzić dokładnie, jaki jest koszt reklamy w TV przed lub po niektórych programach. Przykładowo, reklama telewizyjna o długości 5 sekund wyświetlana bezpośrednio przed wiadomościami o 19:30 to koszt około 42 tys. zł.

Koszt reklamy w TVP2

Cennik TVP2 także jest udostępniany na stronie biura reklamy TVP. Tam stawki są nieco niższe w porównaniu z TVP1, bowiem przez większość dnia wahają się w okolicach kilku tysięcy złotych. Dopiero wieczorem, kiedy rozpoczyna się emisja ulubionych seriali wielu Polaków (m.in. „M jak miłość” czy „Barwy szczęścia”), kwoty wyraźnie rosną, a za 5-sekundowy spot reklamowy trzeba zapłacić nawet 46 tys. zł.

Koszt reklamy w TVN

Podobnie jak TVP, także TVN publikuje swoje cenniki co miesiąc. Najkosztowniejsze są reklamy w weekendy oraz święta, a za wyświetlenie spotu reklamowego po wieczornym wydaniu Faktów w Święto Zmarłych przyjdzie nam zapłacić 76 tys. zł. Reklama w TVN w mniej popularnych godzinach może jednak kosztować zdecydowanie mniej.

Koszt reklamy na Polsacie

Polsat nie będzie zaskoczeniem: tu również najwyższe stawki obowiązują przed i po serwisach informacyjnych oraz sportowych. W weekend emisja spotu przed niedzielnym serwisem sportowym może kosztować nawet 60 tysięcy złotych.

Czy warto inwestować w reklamy telewizyjne?

Statystyki wyraźnie pokazują, że telewizja wciąż jest popularną formą rozrywki wśród Polaków. Warto jednak wybrać porę emisji reklamy dopasowaną do grupy docelowej, jaka interesuje daną firmę: w ten sposób można w pełni wykorzystać potencjał spotu.

Źródła: Warszawska Grupa Mediowa, Business Insider, Wprost, Wirtualne Media, KRRiT

 

undefined

- Advertisment -

Borys Budka w reakcji na manipulacje Pawła Silberta z wizytą na JOG

Minister Aktywów Państwowych odpowiedział ostro na wpis internetowy Pawła Silberta na temat przyszłości projektu budowy fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. Borys Budka ostro skomentował wpis...

XVIII Zlot Food Trucków na Rynku w Jaworznie już w ten weekend

Zapraszamy serdecznie wszystkich mieszkańców i gości na kolejny Zlot Food Trucków, który odbędzie się na jaworznickim Rynku! Nie przegapcie okazji, aby cieszyć się wspólnym...

Centrum Kulturalno-Społeczne w Ciężkowicach otwarte

W Jaworznie Ciężkowicach otwarto Centrum Kulturalno-Społecznego im. Mirosława Ciołczyka. Koszt inwestycji wyniósł około 5,5 mln zł. Centrum Kulturalno-Społeczne swoją siedzibę znalazło budynku dawnej noclegowni, który...