Wybieramy rower turystyczny – praktyczne porady

Szukasz roweru do codziennego przemieszczania się oraz na weekendowe wycieczki? Podpowiadamy, na jakie elementy wyposażenia w rowerze turystycznym warto zwrócić uwagę.

Rower turystyczny to popularny wybór zarówno wśród miłośników dalekich wypraw, jak i osób szukających uniwersalnego jednośladu. Do tej kategorii zaliczamy rowery trekkingowe, wyprawowe, crossowe, miejskie oraz elektryczne. Sprawdzają się one na codzienne dojazdy do pracy, a także weekendowe wypady za miasto. Są przystosowane do dłuższych tras, mają zapewniać komfort użytkowania zarówno na drogach asfaltowych, polnych, jak i leśnych ścieżkach. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę, by wybrać rower turystyczny adekwatny do swoich potrzeb. Które elementy osprzętu lepiej wybrać z górnej półki, a które mogą być przeciętnej jakości?

Zanim kupisz rower turystyczny

Zwykle jest tak, że im bardziej człowiek zaczyna zgłębiać w temat, tym więcej pojawia mu się pytań i wątpliwości. Okazuje się, że rodzajów rowerów jest więcej, niż sądzi przeciętny śmiertelnik, a różnice między nimi są niezwykle subtelne. Aby nie zgubić się w gąszczu nowych informacji, zacznij od ustalenia kilku podstawowych kwestii, które szybko pozwolą Ci ograniczyć wybór.

  • Pozycja — jak chcesz siedzieć podczas jazdy, by było Ci najwygodniej? Jeżeli masz problemy z kręgosłupem lub po prostu nie lubisz jeździć w pochyleniu, geometria ramy roweru powinna Ci pozwalać na przyjęcie pozycji wyprostowanej.
  • Przeznaczenie — zanim zajrzysz do sklepu rowerowego, odpowiedz sobie na pytanie, do czego będziesz używać swojego roweru? Głównie będą to wyprawy po szutrze, czasem asfalcie? A może przede wszystkim planujesz jeździć po miejskich chodnikach i sporadycznie po leśnych ścieżkach? Na rynku są uniwersalne modele rowerów turystycznych, lecz jeśli z góry wiesz, że jeden rodzaj nawierzchni będzie w Twoim przypadku wiodący, z pewnością dobrze przystosowany rower poprawi komfort jazdy.
  • Waga — osoby, których masa ciała przekracza 100 kg, koniecznie muszą zwrócić uwagę na maksymalne obciążenie tolerowane przez dany rower, jego ramę, koła, napęd oraz amortyzatory.

Rama roweru turystycznego

Wybór wielkości ramy jest kluczowy. Zbyt krótka lub zbyt długa, zobliguje Cię do jazdy w nienaturalnej pozycji, która może utrudnić panowanie nad rowerem, a także przysporzy dolegliwości bólowych w karku, lędźwiach oraz barkach. Zakłada się, że po zejściu z roweru musisz mieć od kroku do ramy minimum 10 cm wolnej przestrzeni.

Poza wielkością zwróć uwagę na materiał. Rama aluminiowa jest droższa niż stalowa, lecz znacznie lżejsza i mniej podatna na korozję. Aluminium nie tłumi jednak tak dobrze wstrząsów, jak stal. Rozwiązaniem w takiej sytuacji będzie amortyzator przedni. Pamiętaj, że bardzo ważna jest ostateczna waga roweru. Im niższa, tym łatwiej będzie manewrować, omijać przeszkody, a także ewentualnie przenosić go przez przewrócone gałęzie lub większe górki.

Jaką kierownicę do roweru turystycznego wybrać?

Kształt kierownicy również ma niemały wpływ na to, jaką pozycję podczas jazdy przyjmie Twoje ciało. Prosta kierownica z możliwością regulacji góra/dół to najpopularniejszy wybór w przypadku rowerów turystycznych. Niektórzy decydują się na dodatkowe rogi lub model typu motyl. Takie rozwiązania pozwalają na częste zmiany pozycji ułożenia rąk i dłoni. Pozwalają odciążyć stawy i mięśnie, co ma szczególne znaczenie w przypadku bardzo długich wypraw.

Koła w rowerze turystycznym

Kiedy postawić na mniejsze, a kiedy większe koła rowerowe? Im mniejsza średnica kół, tym niższa ich waga oraz większa zwrotność. Koła 29″ są bardziej stabilne i pozwalają rozwinąć większą prędkość.

Zwróć też uwagę na szerokość opon. Na utwardzonych drogach rower turystyczny poradzi sobie na oponach 28-30 mm. Jeśli planujesz jeździć na miękkim gruncie, wybierz szersze, lecz pamiętaj, że trudniej będzie rozpędzić się na nich na ulicy.

Opony i ich bieżnik

Tu znaczenie ma rodzaj terenu, po którym najczęściej będziesz jeździć.

  • Gładkie opony lub niemal gładkie świetnie sprawdzą się na asfalcie, pozwalając rozwinąć maksymalną prędkość. Na naturalnej nawierzchni jednak nie będą stabilne ani efektywne.
  • Bieżnik terenowy zapewni Ci dobrą przyczepność w terenie, nawet podczas deszczu, lecz na asfalcie będzie stawiał pewien opór.
  • Semi — slick to kompromis pomiędzy dwiema powyższymi opcjami. Środkowa część takiej opony jest gładka, boczne zaś wyposażone są w wystające kostki bieżnika. Opona semi — slick w rowerze turystycznym pozwala mu się sprawnie toczyć po ulicy, a jednocześnie poradzi sobie także na drogach polnych i szutrowych. Oczywiście trzeba pamiętać, że jak każdy kompromis, nie jest to rozwiązanie idealne na żadną z tych nawierzchni.

Rodzaje amortyzatorów w rowerach turystycznych

Obecność amortyzatora w rowerze turystycznym ma ogromny wpływ na komfort jazdy, szczególnie wówczas, gdy zjedziesz z asfaltu, nawet na miejski chodnik. Amortyzacja roweru turystycznego nie musi być tak wysoka, jak w przypadku roweru górskiego, jednak zdecydowanie przyda się podczas pokonywania krawężników, niewielkich kamyczków, gałązek. Tłumienie nierówności ma bardzo duże znaczenie dla stawów, nadgarstków oraz barków. W rowerach trekkingowych najczęściej spotykane są amorki o skoku do 100 mm. Dobrą opcją jest możliwość blokady skoku. Sztywny widelec pozwala sprawniej pokonać wzniesienie.

Masz do wyboru amortyzatory sprężynowe, olejowe oraz olejowo — powietrzne. Te ostatnie są najbardziej komfortowe, bardzo lekkie, najlepiej tłumią, najłatwiej jest je dostosować do swojej wagi, lecz jednocześnie wymagają regularnego serwisu i kosztują najwięcej.

Amortyzator przedni nie ma większego sensu w sytuacji, gdy wybierasz się w trasę na kilkaset lub kilka tysięcy kilometrów i obciążysz przedni bagażnik. W takim przypadku lepiej sprawdzi się sztywny widelec i dobrej jakości ergonomiczne siodełko.

Hamulce do roweru turystycznego

Najbardziej ekonomiczną opcją są hamulce typu V-brake. Ich ogromną zaletą poza ceną jest prosta budowa, dzięki czemu w razie awarii na trasie, możesz je nawet samodzielnie naprawić. Niestety ich efektywność spada podczas deszczu.

Bardzo dobrym wyborem na każdą pogodę będą tarczowe hamulce mechaniczne. Jeśli uszkodzą się podczas wyprawy, podobnie jak V-brake, uda się je zreperować bez udziału serwisanta i dostępu do specjalistycznego sklepu. Znacznie trudniej będzie w przypadku hamulców tarczowych hydraulicznych.

Rower turystyczny z reguły nie potrzebuje lepszych hamulców niż te, które proponuje producent.

Wybór osprzętu w rowerze turystycznym to sztuka kompromisów. Uniwersalny charakter takiego jednośladu wymaga poświęceń. Podczas zakupu skup się przede wszystkim na wymiarach i geometrii ramy. Pozostałe podzespoły w razie potrzeby z czasem można wymienić.

Wybierz sklep rowerowy w którym już dzisiaj znajdziesz swój wymarzony rower turystyczny!

agencja

Recent Posts

Ministerstwo Infrastruktury o planach związanych a autostradą A4. Od 2027 roku przejazdy mają być darmowe

Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, iż nie zamierza przedłużać umowy z obecnym zarządcą odcinka autostrady A4 Kraków…

12 godzin ago

Motoserce biło na Rynku

XVI Edycja Motoserca odbyła się w sobotę 18 maja na jaworznickim Rynku. [gallery size="full" columns="1"…

15 godzin ago

„Rolkuj po nadzieję”, czyli pasjonaci rolkowania w akcji

"Rolkuj po nadzieję", czyli akcja zorganizowana przez jaworznickie Hospicjum Homo-Homini im. św. Brata Alberta odbyła…

16 godzin ago

PKM Jaworzno – zmiana rozkładu jazdy 19 maja 2024

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie informuje o zmianie rozkładu jazdy autobusów przewoźnika 19 maja. Zmiana…

18 godzin ago

Jaworzno mało znane – Porzucone nagrobki

W dzisiejszym odcinku wybieramy się do zakątka niemal zupełnie nieznanego, ukrytego pomiędzy Długoszynem i Dąbrową…

18 godzin ago

Zmiana organizacji ruchu na ul. Podwale 18 maja

18 maja na ul. Podwale, w okolicy skrzyżowania z ul. św. Wojciecha, będą prowadzone gwarancyjne…

1 dzień ago