Szukasz roweru do codziennego przemieszczania się oraz na weekendowe wycieczki? Podpowiadamy, na jakie elementy wyposażenia w rowerze turystycznym warto zwrócić uwagę.
Rower turystyczny to popularny wybór zarówno wśród miłośników dalekich wypraw, jak i osób szukających uniwersalnego jednośladu. Do tej kategorii zaliczamy rowery trekkingowe, wyprawowe, crossowe, miejskie oraz elektryczne. Sprawdzają się one na codzienne dojazdy do pracy, a także weekendowe wypady za miasto. Są przystosowane do dłuższych tras, mają zapewniać komfort użytkowania zarówno na drogach asfaltowych, polnych, jak i leśnych ścieżkach. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę, by wybrać rower turystyczny adekwatny do swoich potrzeb. Które elementy osprzętu lepiej wybrać z górnej półki, a które mogą być przeciętnej jakości?
Zwykle jest tak, że im bardziej człowiek zaczyna zgłębiać w temat, tym więcej pojawia mu się pytań i wątpliwości. Okazuje się, że rodzajów rowerów jest więcej, niż sądzi przeciętny śmiertelnik, a różnice między nimi są niezwykle subtelne. Aby nie zgubić się w gąszczu nowych informacji, zacznij od ustalenia kilku podstawowych kwestii, które szybko pozwolą Ci ograniczyć wybór.
Wybór wielkości ramy jest kluczowy. Zbyt krótka lub zbyt długa, zobliguje Cię do jazdy w nienaturalnej pozycji, która może utrudnić panowanie nad rowerem, a także przysporzy dolegliwości bólowych w karku, lędźwiach oraz barkach. Zakłada się, że po zejściu z roweru musisz mieć od kroku do ramy minimum 10 cm wolnej przestrzeni.
Poza wielkością zwróć uwagę na materiał. Rama aluminiowa jest droższa niż stalowa, lecz znacznie lżejsza i mniej podatna na korozję. Aluminium nie tłumi jednak tak dobrze wstrząsów, jak stal. Rozwiązaniem w takiej sytuacji będzie amortyzator przedni. Pamiętaj, że bardzo ważna jest ostateczna waga roweru. Im niższa, tym łatwiej będzie manewrować, omijać przeszkody, a także ewentualnie przenosić go przez przewrócone gałęzie lub większe górki.
Kształt kierownicy również ma niemały wpływ na to, jaką pozycję podczas jazdy przyjmie Twoje ciało. Prosta kierownica z możliwością regulacji góra/dół to najpopularniejszy wybór w przypadku rowerów turystycznych. Niektórzy decydują się na dodatkowe rogi lub model typu motyl. Takie rozwiązania pozwalają na częste zmiany pozycji ułożenia rąk i dłoni. Pozwalają odciążyć stawy i mięśnie, co ma szczególne znaczenie w przypadku bardzo długich wypraw.
Kiedy postawić na mniejsze, a kiedy większe koła rowerowe? Im mniejsza średnica kół, tym niższa ich waga oraz większa zwrotność. Koła 29″ są bardziej stabilne i pozwalają rozwinąć większą prędkość.
Zwróć też uwagę na szerokość opon. Na utwardzonych drogach rower turystyczny poradzi sobie na oponach 28-30 mm. Jeśli planujesz jeździć na miękkim gruncie, wybierz szersze, lecz pamiętaj, że trudniej będzie rozpędzić się na nich na ulicy.
Tu znaczenie ma rodzaj terenu, po którym najczęściej będziesz jeździć.
Obecność amortyzatora w rowerze turystycznym ma ogromny wpływ na komfort jazdy, szczególnie wówczas, gdy zjedziesz z asfaltu, nawet na miejski chodnik. Amortyzacja roweru turystycznego nie musi być tak wysoka, jak w przypadku roweru górskiego, jednak zdecydowanie przyda się podczas pokonywania krawężników, niewielkich kamyczków, gałązek. Tłumienie nierówności ma bardzo duże znaczenie dla stawów, nadgarstków oraz barków. W rowerach trekkingowych najczęściej spotykane są amorki o skoku do 100 mm. Dobrą opcją jest możliwość blokady skoku. Sztywny widelec pozwala sprawniej pokonać wzniesienie.
Amortyzator przedni nie ma większego sensu w sytuacji, gdy wybierasz się w trasę na kilkaset lub kilka tysięcy kilometrów i obciążysz przedni bagażnik. W takim przypadku lepiej sprawdzi się sztywny widelec i dobrej jakości ergonomiczne siodełko.
Najbardziej ekonomiczną opcją są hamulce typu V-brake. Ich ogromną zaletą poza ceną jest prosta budowa, dzięki czemu w razie awarii na trasie, możesz je nawet samodzielnie naprawić. Niestety ich efektywność spada podczas deszczu.
Bardzo dobrym wyborem na każdą pogodę będą tarczowe hamulce mechaniczne. Jeśli uszkodzą się podczas wyprawy, podobnie jak V-brake, uda się je zreperować bez udziału serwisanta i dostępu do specjalistycznego sklepu. Znacznie trudniej będzie w przypadku hamulców tarczowych hydraulicznych.
Rower turystyczny z reguły nie potrzebuje lepszych hamulców niż te, które proponuje producent.
Wybór osprzętu w rowerze turystycznym to sztuka kompromisów. Uniwersalny charakter takiego jednośladu wymaga poświęceń. Podczas zakupu skup się przede wszystkim na wymiarach i geometrii ramy. Pozostałe podzespoły w razie potrzeby z czasem można wymienić.
Wybierz sklep rowerowy w którym już dzisiaj znajdziesz swój wymarzony rower turystyczny!
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, iż nie zamierza przedłużać umowy z obecnym zarządcą odcinka autostrady A4 Kraków…
XVI Edycja Motoserca odbyła się w sobotę 18 maja na jaworznickim Rynku. [gallery size="full" columns="1"…
"Rolkuj po nadzieję", czyli akcja zorganizowana przez jaworznickie Hospicjum Homo-Homini im. św. Brata Alberta odbyła…
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie informuje o zmianie rozkładu jazdy autobusów przewoźnika 19 maja. Zmiana…
W dzisiejszym odcinku wybieramy się do zakątka niemal zupełnie nieznanego, ukrytego pomiędzy Długoszynem i Dąbrową…
18 maja na ul. Podwale, w okolicy skrzyżowania z ul. św. Wojciecha, będą prowadzone gwarancyjne…