REKLAMA

Atrakcyjność opakowania ma wpływ na wyniki sprzedażowe. Dlatego stale trwa wyścig między najpopularniejszymi surowcami do produkcji opakowań, który co rusz zmieniany jest przez upodobania klientów i tendencje ekologiczne. Które z nich wybrać dla swoich towarów – plastikowe czy kartonowe? Piszemy o tym poniżej.

Plastik i karton nie mogą bez siebie istnieć – dlaczego?

Mnóstwo produktów wymaga wykorzystania obu surowców, aby skutecznie przejść łańcuch dystrybucji. Klient kupuje oczami, jednak dla samego towaru potrzebne są też odpowiednie warunki magazynowania, transportu czy oddzielenia od czynników zewnętrznych. W zasadzie każdy producent opakowań do żywności wie, że musi stworzyć atrakcyjne opakowanie plastikowe na sam produkt, ale konieczne jest też zachęcające pudełeczko kartonowe. Szczególnie w przypadku artykułów FMCG ma to kluczowe znaczenie dystrybucyjne. Co jednak wybrać, gdy istnieje dowolność między zastosowaniem opakowania plastikowego i kartonowego?

Najważniejsze cechy opakowań z tworzyw sztucznych

Kluczową zaletą w przypadku opakowań plastikowych jest ich uniwersalność. Z zachowaniem odpowiednich surowców produkcyjnych mogą być wykorzystane zarówno do żywności, jak i kosmetyków, artykułów niebezpiecznych czy żrących. Są odporne mechanicznie i zapewniają hydroizolację dla towarów. Zwykle producent opakowań do żywności jest w stanie zapewnić możliwość nieprzepuszczania promieni słonecznych do wewnątrz artykułu. Dodatkowo plastiki łatwo jest uformować w dowolne kształty i barwić. Poddawane są recyklingowi, podczas gdy papiery są często spalane przez użytkowników produktów.

Zastosowanie kartonowych opakowań do produktów

W porównaniu z plastikowymi odpowiednikami kartonowe i papierowe opakowania mogą być nieco lżejsze. Ich wytrzymałość również stoi na wysokim poziomie. Karton jest produktem naturalnym i biodegradowalnym, natomiast plastik musi zostać poddany recyklingowi. Jednak każdy producent opakowań do żywności wie, że kartony nie nadają się do dystrybucji wielu typów produktów. Papier nie ma odporności na wodę, więc ciecze są wykluczone spośród artykułów możliwych do zapakowania w nie. Podobnie rzecz ma się z transportem – kontakt z wodą może doprowadzić do zniszczenia towaru znajdującego się wewnątrz. Opakowania kartonowe nie zawsze też da się łatwo spiętrzać.

Co wybrać do stworzenia opakowań dla swoich produktów?

Opakowania z tworzyw sztucznych są uniwersalne, wytrzymałe i lekkie. Dlatego sprawdzają się w szerszym spektrum produktów. Mogą być wykorzystane do artykułów spożywczych, ale też cieczy i stanowią świetną izolację dla samego towaru. Karton natomiast bardzo dobrze sprawdza się w przypadku zewnętrznych opakowań z widoczną reklamą. Stosuje się go wszędzie tam, gdzie nie ma potrzeby tworzyć izolacji wodnej, a sam produkt nie musi być osłonięty np. przed promieniami słonecznymi.

Opakowania plastikowe czy kartonowe – podsumowanie

Wybór opakowania zależy w dużej mierze od produktu i strategii marketingowej. Jeśli firma ma być kojarzona z niezawodnością i dystrybuuje produkt wrażliwy na czynniki zewnętrze, konieczne jest zastosowanie opakowania z tworzywa sztucznego. Kartonowe artykuły mogą natomiast być odpowiednie dla przedsiębiorstw kojarzonych z branżą eko.

- REKLAMA -

Zewnętrzne linki