Jerzy Nieużyła ponownie apeluje do mieszkańców miasta w sprawie jaworznickiego dworca kolejowego w Szczakowej.
Obowiązek obrony dworca w Szczakowej przed wyburzeniem wynika nie tylko z faktu, że jest to zabytek, dobro kultury, świadek naszej historii i symbol Jaworzna . Również zamierzenia pana prezydenta, czym zastąpić ten duży budynek biurowo-mieszkalny dają podstawy do tego, by wyrazić wobec tych planów stanowczy sprzeciw.
Pan prezydent zamierza postawić w miejsce tego największego, dwupiętrowego budynku parterowy kontener, w technologii metalowo-szklanej, na wzór konstrukcji, jaka powstała w miejsce dawnego ( 50-letniego ) dworca w Oświęcimiu. Podczas omawiania tego projektu na komisji ds. przyszłości dworca PKP w Szczakowej prezydent podkreślał (jako jej zaletę) fakt , że konstrukcja jest otwarta, przeszklona i daje widok na torowisko stacji.
Moim zdaniem, wątpliwa jest atrakcyjność widoku torowiska, słupów i trakcji z różnego
rodzaju budami w tle.
Zespół zabudowań dworca , oprócz swej wartości zabytku architektonicznego i historycznego spełnia jeszcze inne bardzo ważne funkcje , których sobie nie uświadamiamy, a których brak odczułaby mocno Szczakowa, gdyby zabrakło największego
budynku dworca .
Otóż ten zespół budynków dworca w doskonały sposób odgradza i izoluje Szczakowę od linii kolejowej zarówno wizualnie , jak i pod względem dźwiękowym. Dzięki budynkom dworca w centrum Szczakowej nie odczuwa się bliskości kolei.
Te budynki stanowią również doskonałą ochronę przed wiatrami wiejącymi od strony północnej , z płaskich i pustych obszarów za torowiskiem, zwłaszcza jesienią i zimą. Po ewentualnym wyburzeniu dużego budynku i zastąpieniu go metalowo-szklanym kontenerem, kolej wizualnie i dźwiękowo wejdzie do centrum Szczakowej, będzie widoczna i słyszana nawet na ulicy Jagiellońskiej.
Dopiero wtedy poznają mieszkańcy i przyjezdni uciążliwość jej sąsiedztwa. Według słów Ministra Adamczyka (wypowiedzianych na spotkaniu z mieszkańcami w 2018 roku) w niedalekiej przyszłości, linia kolejowa Kraków-Katowice będzie głównym środkiem podróżowania między tymi aglomeracjami. Ma spełniać podobną rolę jak kolej śródmiejska w Trójmieście. Pociągi w obu kierunkach będą odchodziły co kilkanaście minut.
Poza tym, przez stację w Szczakowej przejeżdża wiele pociągów towarowych i pospiesznych niezatrzymujących się w Szczakowej. Dzięki „pomysłowi” prezydenta Silberta , wszystko to będzie widać , słychać i czuć w centrum Szczakowej. Dodatkowo, wzdłuż dworca i nasypu kolejowego, ma powstać droga sięgająca aż do ulicy Batorego i towarzyszące jej parkingi samochodowe. Nie widzę potrzeby, ani uzasadnienia dla tej drogi.
Jak widać pan prezydent robi wszystko głównie z myślą o tych, którzy tak jak on dysponują
samochodami. A co z niezmotoryzowanymi ? Co z dziećmi i młodzieżą uczącą się, osobami
starszymi i nieposiadającymi samochodów, oraz osobami przyjezdnymi ?
Na komisji ds.przyszłości dworca PKP w Szczakowej zadałem panu prezydentowi pytanie, jak mają mieszkańcy korzystać z transportu kolejowego, skoro (przykładowo) z Długoszyna do Szczakowej autobus odjeżdża raz na godzinę? Należy również zadać sobie pytanie : jak można (bezpiecznie!!!) pogodzić duży ruch samochodowy przed dworcem z dużym ruchem pieszych pasażerów w obrębie dworca w godzinach szczytu ?
Pan prezydent nie określił, na jak duży ruch pasażerski nowy dworzec został zaprojektowany (ilu pasażerów na dobę jest w stanie obsłużyć).Nie ulega wątpliwości, że Jaworzno ma ponad dwukrotnie więcej mieszkańców niż Oświęcim i dużo większy ruch kolejowy.
Dworzec kolejowy stanowi istotny i ważny element komunikacji w mieście, a system komunikacji miejskiej powinien umożliwiać i ułatwiać mieszkańcom korzystanie z połączeń kolejowych zwłaszcza w kierunku Katowic i Krakowa.
Starsi mieszkańcy pamiętają, że dawniej dworzec w Szczakowej tętnił życiem przez całą dobę. Przed dworcem był piękny park z różnorodną i różnokolorową roślinnością i fontanną. A po drugiej stronie, na rogu ulicy, była restauracja, za nią kino i księgarnia.
Jak nisko upadła nasza cywilizacja, skoro zamiast restauracji, kina i księgarni wystarczy nam supermarket. A dworzec kolejowy stylowy, może staromodny, ale z w pełni nowoczesną obsługą, chcą nam zastąpić samoobsługowym kontenerem.
To co proponuje zrobić z dworcem prezydent nic dobrego Szczakowej nie przyniesie.
Nie dość, że niewiele pan prezydent zrobił dla Szczakowej do tej pory, to jeszcze chce ją pozbawić kulturalnego bogactwa, okaleczyć i oszpecić centrum dzielnicy. Z hasłem „nowoczesności” na ustach chce zburzyć zabytek , symbol Jaworzna i spokój mieszkańców Szczakowej.
Nie pozwólmy na to !!!
Jerzy Nieużyła
Radny RM w latach 1994-98, 2011-2018
Inicjatywa „Ratujmy Dworzec PKP w Szczakowej”
[vc_facebook]