czwartek, 25 kwietnia, 2024

Skuteczna rekrutacja pracowników – jak znaleźć odpowiednich kandydatów?

Strona głównaInformator / Materiały zewnętrzneSkuteczna rekrutacja pracowników – jak znaleźć odpowiednich kandydatów?

Skuteczna rekrutacja pracowników – jak znaleźć odpowiednich kandydatów?

- Advertisement -

Jeszcze kilka lat temu rekrutacja pracowników nie sprawiała pracodawcom większego problemu – spływ CV był na wysokim poziomie, a rekruterzy mogli przebierać w aplikacjach. Jednak dynamiczny rozwój gospodarczy, spadek bezrobocia i umacnianie się rynku pracownika w Polsce spowodowały, że pracodawcy muszą coraz częściej walczyć o kandydatów.

Gdzie ich szukać i jakimi kanałami do nich docierać? Jak znaleźć pracownika, który spełni nasze oczekiwania i będzie idealnie pasował do stanowiska?

Popularne metody dotarcia do kandydatów

Standardowy proces rekrutacyjny rozpoczyna się od przygotowania i publikacji ogłoszenia o pracę. W tym celu wykorzystuje się narzędzia online oraz tradycyjne. Najpopularniejsze kanały dotarcia do kandydatów to:

  • Portale rekrutacyjne – osoby poszukujące pracy bardzo chętnie odwiedzają popularne portale rekrutacyjne, dlatego publikowanie ogłoszeń właśnie w tych miejscach przekłada się na największy spływ dokumentów aplikacyjnych.
  • Media społecznościowe – aby dotrzeć z ofertą do potencjalnych pracowników, można wykorzystać profil firmy na portalach w mediach społecznościowych (takich jak np. Facebook czy LinkedIn), a także publikować ogłoszenia w grupach zrzeszających osoby poszukujące pracy.
  • Strona internetowa firmy – stworzenie zakładki „Kariera” oraz publikacja ogłoszenia o pracę na własnej stronie internetowej również może zwiększyć zasięg ogłoszenia.
  • Ulotki, plakaty, bannery, ogłoszenia w prasie – to tradycyjne narzędzia, które dziś nie są już tak popularne, jak jeszcze kilka lat temu. Niemniej mogą się świetnie sprawdzić, głównie w przypadku stanowisk niższego szczebla.

Direct Search

Dzisiaj coraz więcej organizacji dostrzega, że poleganie wyłącznie na ogłoszeniach publikowanych na dedykowanych portalach czy w mediach społecznościowych może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Zwłaszcza gdy poszukujemy pracownika na stanowisko specjalistyczne. Żeby dotrzeć do osób o określonych kompetencjach, należy wzbogacić poszukiwania o nowocześniejsze metody. Z pomocą przychodzi Direct Search.

Poszukiwanie pracowników metodą Direct Search polega na bezpośrednim docieraniu do kandydatów, którzy są specjalistami w swojej dziedzinie, jednak nie poszukują aktywnie pracy i nie reagują na standardowe metody rekrutacji pracowników.

Kiedy metoda Direct Search będzie skuteczna?

Rekruter, który poszukuje osób do pracy za pomocą Direct Search, musi bardzo dobrze znać branżę, w której rekrutuje. Powinien też wiedzieć, gdzie może znaleźć grupę docelową, a także przeprowadzić stosowną analizę konkurencji w danym obszarze.

Zalety metody Direct Search

Największą zaletą poszukiwania pracowników z wykorzystaniem Direct Search jest to, że rekruter dociera do kandydatów o konkretnym, pasującym do stanowiska profilu, nierzadko o wąskiej specjalizacji. Dzięki temu rekrutacje cechują się dużą skutecznością. Direct Search umożliwia także docieranie do pasywnych kandydatów, którzy nie poszukują pracy i sami nie aplikują na oferty.

Wady metody Diect Search

Direct Search ma jednak pewne wady. Kandydaci często nie reagują na zaczepki rekruterów, nie odpowiadają na ich wiadomości z ofertami. Dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i ponawiać kontakt w razie braku informacji zwrotnej. Poszukiwania bezpośrednie to również dość czasochłonna metoda – zwłaszcza jeżeli poszukiwani są pracownicy o wąskiej specjalizacji, których nie ma zbyt wielu na rynku.

Niemniej za pośrednictwem Direct Search znacznie zwiększamy szanse na dotarcie do najlepszych kandydatów, nie czekając, aż sami zaaplikują na ofertę.

Rekrutacje wewnętrzne

Poza poszukiwaniem kandydatów na zewnątrz organizacji pracodawcy mają do wyboru jeszcze jedną ścieżkę – rekrutacje wewnętrzne. Opierają się one na wykorzystaniu potencjału drzemiącego w osobach już zatrudnionych w organizacji i poszukiwaniu we własnych strukturach kandydatów na otwarty wakat. Zaletą takiego rozwiązania jest niski koszt pozyskania kandydata – nie ma tu konieczności publikowania ofert na portalach płatnych czy uruchamiania innych akcji rekrutacyjnych na zewnątrz. Innym plusem rekrutacji wewnętrznych jest rozwój i możliwość doskonalenia zawodowego personelu, a także skrócenie czasu samej rekrutacji.

Jaką metodę rekrutacji wybrać?

Każda firma, która staje przed wyzwaniem znalezienia pracownika, musi zastanowić się nad odpowiednią strategią dotarcia do kandydatów. Rekrutacja pracowników bardzo często bywa czasochłonnym i kosztownym procesem, dlatego warto poszukać wsparcia na zewnątrz. Współpraca z agencją, która posiada doświadczenie i wiedzę na temat tego, jak i gdzie skutecznie szukać pracowników o określonym profilu, niesie za sobą szereg korzyści dla firmy.

Przede wszystkim pozwala zaoszczędzić czas, pieniądze oraz skupić się na kluczowych działaniach biznesowych. Jedną z takich agencji jest agencja zatrudnienia PowerJobs, która oferuje swoim klientom usługi pracy tymczasowej, rekrutacji pracowników oraz outsourcing pracowniczy.

- Advertisment -

Służby interweniowały w dwóch zdarzeniach drogowych

Straż Pożarna brała udział w działaniach ratowniczych w dwóch poważnych zdarzeniach drogowych z dnia 24 kwietnia. Karetki przewiozły uczestników do szpitala. Dyżurny Stanowiska Kierowania Komendy...

Europejski Tydzień Szczepień 24-30 kwietnia 2024 r.

Europejski Tydzień Szczepień to inicjatywa Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Powstała w celu podkreślenia znaczenia szczepień. Niestety w ostatnich latach zauważa się coroczny spadek zaszczepionych...

Michał Kirker zapowiada otwarty dialog i współpracę na rzecz miasta

Michał Kirker, wybrany radnym najbliższej kadencji, zapowiada kontynuowanie działań na rzecz mieszkańców i miasta. Michał Kirker udzielił wywiadu naszej redakcji. Opowiada w nim o planach...