czwartek, 25 kwietnia, 2024

Jak zostać social media managerem w 2022 roku?

Strona głównaInformator / Materiały zewnętrzneJak zostać social media managerem w 2022 roku?

Jak zostać social media managerem w 2022 roku?

- Advertisement -

Social media marketing to jeden z nowych kierunków marketingu. Mimo to, SMM szybko został jedną z najważniejszych składowych strategii marketingowych, wypierając inne kanały reklamowe, które sprawdzały się od wielu lat.

Promowanie usług, produktów i marek osobistych w sieciach społecznościowych to narzędzie, które z pewnością znajdzie się na liście zadań każdej firmy, od cegielni po klinikę medyczną. To oznacza, że dla specjalisty SMM, który zajmuje się promocją, też jest praca.

Poznajmy się: czym zajmuje się specjalista SMM?

Dziedzina marketingu nalicza wiele wąskich specjalizacji, między innymi: copywriter, grafik, specjalista od performance marketingu, fotograf czy wideograf, fotoedytor, manager strony w mediach społecznościowych. W praktyce jednak często okazuje się, że praca ze wszystkich tych (i paru innych) obszarów spada na social media managera – szczególnie jeśli mówimy o specjalistach na freelansie, a nie pracy w agencji.

Co robi social media manager?

  • Identyfikuje potrzeby i preferencje klientów. Zdarzają się klienci, którzy oczekują współpracy „pod klucz” i całkowicie polegają na specjaliście od mediów społecznościowych. Częściej jednak klienci mają bardziej doprecyzowane życzenia, wymagania oraz ograniczenia. Na przykład – w jakiej kolorystyce powinien być utrzymany profil, w jakim tone of voice prowadzić rozmowy się z komentującymi, jak często powinny być publikowane treści i jakiego typu (filmy, recenzje, opisy tekstowe).
  • Przekazuje informacje zwrotne klientowi. Zazwyczaj chodzi o liczby: ile osób śledzi profil, ile komentuje i udostępnia treści, jak szybko rośnie grono obserwujących, oraz, co ważniejsze, jaka jest konwersja ruchu z mediów społecznościowych i czy można ją zwiększyć.
  • Tworzy strategię promocji. W przypadku klientów z mniejszym budżetem często robi to specjalista od SMM, podczas gdy w większych firmach robią to zwykle menedżerowie z większym doświadczeniem lub nawet całe zespoły. To jest jeden z najważniejszych etapów, ponieważ trzeba zrozumieć, które narzędzia przyniosą korzyści biznesowi i jak prawidłowo zastosować każde z nich. Na tym etapie także określa się budżet na promocję i wyznacza się cele, które marka chce osiągnąć.
  • Analizuje konkurencję. Mianowicie – przygląda się ich stronom w mediach społecznościowych, określa charakterystyczne cechy i poziom aktywności ich odbiorców, analizuje stosowane narzędzia promocyjne, jakość reklamy i wiele innych parametrów. Im więcej konkurentów bierze się pod uwagę i im więcej aspektów zawiera ta analiza, tym lepiej.
  • Przygotowuje plan treści. Czasami to powierza się copywriterowi lub opracowuje się we współpracy kilku osób o różnych profilach. Po sfinalizowaniu planu treści jest on zazwyczaj wysyłany klientowi do akceptacji.
  • Rozdziela zadania między podwykonawcami. Doświadczeni specjaliści od mediów społecznościowych mają większe wolumeny pracy – prowadzą kilka kont jednocześnie albo jedno duże konto i odpowiadają za community management – najczęściej nie wykonują większości rutynowych zadań samodzielnie, lecz delegują je innym pracownikom. W tym przypadku praca managera od social mediów będzie także zawierać aspekt organizacyjny.
  • Tworzy treści: teksty, zdjęcia i wideo. Takie zadania mogą również być delegowane innym osobom, ale zazwyczaj zajmuje się nimi specjalista ds. mediów społecznościowych. Nawet jeśli nie robi tego samodzielnie, to przyjmuje pracę podwykonawców i porządkuje jej efekty: wybiera najlepsze ujęcia, kasuje je lub przesyła do korekty te, które są nieodpowiednie. Często trzeba samemu edytować zdjęcia i filmy, przynajmniej w minimalnym stopniu.
  • Publikuje wpisy, stories oraz inne treści według stworzonego planu. Wiele osób ma błędne przekonanie, że specjalista od SMM zajmuje się tylko tym – w rzeczywistości zamieszczanie treści zajmuje tylko część czasu pracy.
  • Prowadzi kampanie reklamowe. Określa grupę odbiorców, tworzy reklamy oraz monitoruje ich skuteczność po uruchomieniu, a także odpowiada za optymalizację. W dużych firmach i przy pracy z dużymi budżetami performance marketingiem zajmują się osobni specjaliści, jednak małe agencje czy freelancerzy często korzystają z pomocy SMM managera do tworzenia kampanii.
  • Koordynuje współpracę z influencerami. Jeśli współpraca polega nie tylko na wzmiance, lecz także na przygotowaniu treści (np. nagraniu recenzji produktu), to w organizację tego procesu często zaangażowany jest menedżer. Może także pomagać w jej tworzeniu: robić zdjęcia lub filmy, pisać lub redagować tekst recenzji.
  • Obserwuje trendy (a także memy), panujące w branży klienta. Jest to ważne, ponieważ sieci społecznościowe potrzebują ciekawych i żywych treści, a nie suchych tekstów.
  • Monitoruje wyniki swojej pracy. Samo zamieszczanie zdjęć z podpisami i otrzymywanie za to wynagrodzenia to tylko wierzchołek góry lodowej w social media marketingu. Głębiej leży regularna analiza: który post zadziałał lepiej i dlaczego.

Bądźmy szczerzy: od specjalisty SMM często wymaga się wykonania większości (jeśli nie wszystkich) zadań z listy. Szczególnie jeśli jest to pracownik bez dużego portfolio, któremu trudniej jest zdobyć zlecenie od dużej firmy.

Zalety pracy social media managera

Specjalista SMM to zawód stosunkowo łatwy do nauczenia. Znalezienie pierwszej pracy może zająć od jednego do trzech miesięcy, ale tacy specjaliści na ogół są bardzo poszukiwani. Możesz sprawić, że będzie ona kreatywna i twórcza (zwłaszcza jeśli będziesz samodzielnie przygotowywać treści do postów) i na zawsze zapomnisz o rutynowej, monotonnej pracy.

Zawód social media managera jest dobry również dlatego, że:

  • pozwala na pracę zdalną bez przywiązywania się do sztywnego harmonogramu;
  • jeśli pracujesz w agencji, możesz znaleźć pracę na pół etatu, którą będziesz zajmować się w weekendy lub w wolnym czasie;
  • zapewnia wiele sposobów na rozwój horyzontalny (na przykład, możesz zdobyć pokrewne umiejętności, takich jak fotografia, kręcenie wideo, copywriting, edycja zdjęć lub wideo);
  • zapewnia łatwy start kariery: nawet menedżer bez doświadczenia i portfolio, który wczoraj skończył studia, może znaleźć pracę;
  • przydaje się przy zakładaniu własnego biznesu;
  • nie zależy od miasta lub kraju: jeśli znasz języki, możesz zarządzać kontami zagranicznych firm, mieszkając gdziekolwiek;
  • istnieje możliwość szybkiego awansu zawodowego, a wraz z nim – wzrostu dochodów;
  • istnieje duże zapotrzebowanie na specjalistów SMM z doświadczeniem (nawet niewielkim): każda firma prowadzi konta w kilku serwisach społecznościowych, więc rynek potrzebuje wielu wykonawców.

Kto może zostać social media managerem?

Aby zostać SMM managerem, trzeba dobrze radzić sobie z wielozadaniowością. Nawet jeśli prowadzisz tylko jedno konto na Instagramie, jako social media manager będziesz musiał robić wiele różnych rzeczy codziennie. Specjaliści od SMM mają zazwyczaj kilka profili do zarządzania jednocześnie – mogą to być profile kilku firm w jednym serwisie społecznościowym lub odwrotnie – profile jednej firmy w różnych serwisach społecznościowych.

Oprócz wielozadaniowości specjalista od mediów społecznościowych musi być odporny na stres, zdyscyplinowany, samodzielny i dobry w komunikacji, ponieważ będzie miał do czynienia z różnymi typami wykonawców i klientów. Przez to, że ludzie mają różne charaktery, nie z każdym będzie łatwo się porozumieć.

Gdzie można nauczyć się zawodu social media managera?

Zacząć przygodę z mediami społecznościowymi można zostając stażystą w agencji lub biorąc udział w kursie z doświadczonym specjalistą. Druga opcja zdecydowanie daje ci więcej, ponieważ po ukończeniu kursu od razu zaczniesz zarabiać (podczas gdy stażyści często są zatrudniani za darmo), i łatwiej znajdziesz pracę swoich marzeń.

Ważne jest, aby uczyć się SMM tylko na najbardziej aktualnych kursach. Tutoriale i wykłady na YouTube, zamieszczone w 2021 roku już są nieaktualne: w social mediach reguły gry mogą zmienić się nie tylko w ciągu roku, ale nawet w ciągu kilku miesięcy.

Média marketing możesz nauczyć się na kursach szkoły biznesu Laba. Na tej platformie znajdziesz szkolenia, które rozpoczną się w najbliższym czasie – kursy, tworzone przez szkołę biznesu Laba, oferują wyłącznie aktualną wiedzę teoretyczną i praktyczną, bez przestarzałych lub nieskutecznych narzędzi.

- Advertisment -

Uśmiechnięty Sebastian Kuś oddelegowany na badania psychiatryczne

Przed Sądem Rejonowym w Chrzanowie odbyła się 24 kwietnia 2024 roku kolejna rozprawa Sebastiana Kusia, która wedle wcześniejszych zapowiedzi sądu miała zakończyć jego 5-letni...

Majówka 2024 w GEOsferze

Z okazji zbliżającej się majówki Ośrodek Edukacji Ekologiczno-Geologicznej GEOsfera w Jaworznie przygotował liczne atrakcje na dni od 1 do 3 maja. Wydarzenia zaplanowane prze GEOsferę...

Jaworznicka szkoła muzyczna zaprasza na Dzień Otwarty

Jaworznicka Państwowa Szkoła Muzyczna I st. im. Grażyny Bacewicz zaprasza wszystkich kandydatów wraz z rodzicami na Dzień Otwarty. Wydarzenie odbędzie się we czwartek 25 kwietnia,...