W ostatnich latach analiza danych ma coraz większe znaczenie w niemal każdej branży – dotyczy to również marketingu. Pełne zrozumienie dostępnych informacji i wyciągnięcie wartościowych wniosków może jednak być sporym wyzwaniem. Z pomocą przychodzą rozwiązania takie jak Google Data Studio, czyli narzędzie do przygotowywania raportów z kampanii Google Ads.
Serwisy firmy Google mają kluczowe znaczenie dla kampanii marketingowych – dotyczy to jednak nie tylko pozycjonowania w wyszukiwarce. Dochodzi do tego także niezwykle rozbudowana, działająca już od 2000 roku platforma reklamowa PPC o nazwie Google Ads, do 2018 roku funkcjonująca pod nazwą AdWords. Jej podstawowym elementem są krótkie, tekstowe reklamy wyświetlane ponad listą wyników wyszukiwania przy określonych frazach kluczowych. To jednak tylko jedna część większego systemu: dochodzą do tego także treści na YouTube, reklamy graficzne, promowanie stron produktów ze sklepów i nie tylko.
Reklamy Google Ads działają przeważnie na podstawie płatności w modelu PPC, czyli „pay per click”. Taka forma rozliczenia zakłada konkretną opłatę za każde kliknięcie reklamy. Można jednak skorzystać także z rozwiązań takich jak CPM („cost per mille” – koszt za tysiąc wyświetleń), CPV („cost per view” – za wyświetlenia, stosowany przy kampaniach YouTube) czy CPA („cost per action” – opłaty za określone akcje).
Bez względu na miejsce umieszczania reklam czy metodę rozliczeń obecnie niezwykle istotną rolę w kampaniach Google Ads odgrywają dane. Wyszukiwarkowy gigant opiera w zasadzie większość swojego modelu biznesowego właśnie na zbieraniu informacji – dotyczy to również szczegółów wykorzystania usług przez klientów. Ogrom danych może być dość przytłaczający, jednak można sobie z nim poradzić dzięki specjalnie przygotowanym narzędziom, takim jak Google Data Studio (GDS).
W wielu przypadkach zrozumienie „surowych” danych zapisywanych przez Google jest niezwykle trudne, a wręcz niemożliwe. Z tego względu stosuje się specjalne narzędzia umożliwiające wizualizację różnych przydatnych informacji. Swego czasu tę funkcję pełniły rozwiązania zewnętrznych firm zajmujących się wsparciem informatycznym w działaniach marketingowych, jednak od 2016 roku Google oferuje własne rozwiązanie tego typu – Google Data Studio.
Głównym celem GDS jest zebranie najistotniejszych informacji z różnych obszarów i zaprezentowanie ich w przystępnej, przejrzystej formie. Warto zaznaczyć, że jest to w pełni darmowe narzędzie. Co ciekawe, Google Data Studio obsługuje również dane z innych źródeł. Dzięki temu usługa ta może być wykorzystana także do analizy kampanii między innymi na Facebooku czy LinkedIn. Raporty są w pełni dynamiczne – w momencie, gdy pojawią się jakiekolwiek zmiany w ramach jakiegokolwiek źródła danych podłączonego do GDS, są one widoczne od razu przy wyświetlaniu końcowej analizy.
Podobnie jak w przypadku wielu innych usług od Google, można ponadto liczyć na wbudowaną funkcjonalność udostępniania i wspólnej pracy nad raportami. Wszystko to sprawia, że jest to niezwykle przydatne rozwiązanie – warto dowiedzieć się, jakie informacje można uzyskać za pośrednictwem GDS.
W panelu Google Data Studio można znaleźć liczne wykresy, statystyki i graficzne prezentacje najważniejszych danych dotyczących powodzenia kampanii Google Ads. Dokładny wygląd raportu zależy od ustawień, które mogą znacznie się różnić w zależności od potrzeb danej firmy. Podstawowy widok w trybie Google Ads zawiera następujące elementy:
To jednak zaledwie ułamek możliwości GDS. Warto zaznaczyć, że można skupić się nie tylko na Google Ads. Możliwe jest również dodanie wielu innych źródeł danych; najpopularniejsze z nich mają gotowe szablony raportów przygotowane przez Google.
Odpowiedź na to pytanie będzie zależeć w dużej mierze od specyfiki danej kampanii, a także wykorzystanych źródeł danych. Raporty dla poszczególnych firm mogą znacznie różnić się między sobą, przez co nie ma konkretnego „przepisu” na interpretację danych Google Data Studio. Warto jednak podkreślić, że najczęściej pierwszym krokiem będzie określenie wskaźników, które pozwolą efektywnie zmierzyć sukces danej kampanii. Może to być na przykład współczynnik klikalności, liczba wizyt na stronie, wzrost sprzedaży czy optymalizacja kosztów związanych z marketingiem. Dopiero po tym etapie należy przygotować raporty, biorąc pod uwagę zarówno cele kampanii, jak i wykorzystywane narzędzia.
Zaczynając korzystanie z Google Data Studio, warto skorzystać ze wbudowanych szablonów, które pozwolą odczytać informacje z najczęściej wykorzystywanych źródeł danych. GDS szczególnie dobrze integruje się z systemem Google Ads – będzie to świetny sposób na sprawną obsługę kampanii płatnych reklam obsługiwanych przez tę wyszukiwarkę.
Opracowanie kampanii, monitorowanie wyników, przygotowywanie czytelnych i przydatnych raportów – to zadania, które mogą okazać się bardzo czasochłonne i wymagające. Jak poradzić sobie z obsługą Google Data Studio, by móc liczyć na najlepsze efekty? Warto postawić na wsparcie ze strony agencji marketingowej – na polskim rynku nie brakuje firm, które oferują wsparcie w obsłudze kampanii Google Ads. Tego typu usługi mogą łączyć się również z pomocą w wykonywaniu analiz za pomocą Google Data Studio. Na takie wsparcie można liczyć szczególnie w przypadku najbardziej profesjonalnych firm z tej branży.
Śnięte ryby zostały zauważone w Przemszy. Sprawa jest już zgłoszona do prezydenta Pawła Silberta. We…
Rodzina dzików spacerowała przy placu zabaw. Na placu znajdowała się grupa dzieci z opiekunami. Do…
Rozpoczęły się matury. 7 maja maturzyści zmierzyli się z językiem polskim. Zapytaliśmy ich, jak poszła…
Odbyła się I sesja nowej rady Miejskiej w Jaworznie, radni i prezydent złożyli ślubowanie. Został…
Odkryj, jak 20 lat członkostwa w Unii Europejskiej przemieniło Śląskie, wprowadzając dynamiczny rozwój i nowoczesne…
Wiele osób wychodzi z założenia, że alimenty na dziecko trzeba płacić do momentu, gdy staje…