Izerze daję szasnę 50 na 50. Prezydent Jaworzna Paweł Silbert o Izerze i wyborze dostawcy

Wypowiedź prezydenta Jaworzna Pawła Silbnerta na temat aktualnych informacji o projekcie budowy fabryki Izery w Jaworznie. Wypowiedź spisana z transmisji obrad Sesji Rady Miasta z dnia 24.11.2022.

REKLAMA

Szanowni Państwo, Panie przewodniczący, Panie radny, faktycznie spółka ElectroMobility Poland, ogłosiła wybór dostawcy platformy, na bazie której ma być budowany samochód elektryczny Izera. Jest nią chiński gigant motoryzacyjny, firma Geely […] Tym, którzy mówią „a chińszczyzna”, bo takie komentarze czytałem, dedykuję to, że ta marka jest właścicielem, ten koncern jest właścicielem np. Volvo i innych firm samochodu Polstar, fantastycznego samochodu elektrycznego.

Miałem okazję dużą ilość tych samochodów widzieć w tamtym roku mniej więcej, o tej porze w Norwegii. No można powiedz, że taki niesamowity konkurent dla Tesli, więc jeżeli ta chińszczyzna ma mieć taką jakość, jak Volvo, jak Polstar, takie bezpieczeństwo i tak wysoką technologię, to tylko się cieszyć. Ostatnio mnie zapytał zaprzyjaźniony z naszym miastem przedsiębiorca

„Ostatnio mówił mi Pan, że szanse na to, żeby fabryka samochodów w mieście powstała to jest 50/50. A jak jest dzisiaj?” Powiedziałem, że dzisiaj jest odwrotnie 50/50.

Proszę Państwa, dotąd, dopóki nie zostanie wydane pozwolenie na budowę, dotąd, dopóki nie ruszą prace nad budową fabryki, to po prostu dzisiaj traktuję to jako 50/50 i nie będę mówił, jakie jest to wskazanie, bo po prostu tego nie wiem. Za to wiem, że wszystkie prace związane z uprawdopodobnieniem tego faktu mają miejsce. Trwają wszystkie prace przygotowawcze. Cierpliwie czekamy na rozwój sytuacji. Jutro się mam nadzieję, dowiem więcej, czy ta platforma to jest platforma, na której jest budowane Volvo. Jakieś tam przesłuchy jakiś czas temu miałem, kto to może być, więc nie jestem specjalnie zaskoczony.

Powiem tyle, że nie wygląda to źle z naszego punktu widzenia. Jeżeli by ta fabryka powstała, to ja myślę, że powinniśmy się już cieszyć. Dlatego, że sama platforma jest na tyle zaawansowana technologicznie, na tyle dopracowana technicznie, na tyle wspierana finansowo, że daję rękojmie, żeby to, co powstanie, to było coś wartościowego. Jeżeli z jaworznickiej fabryki samochodów elektrycznych wyjedzie pierwsza Izera, to uważam, że będzie to nasz, proszę państwa, wielki sukces.

Jak usłyszałem pierwszy raz nazwę Izera, to pomyślałem, że pewnie gdzieś na dolnym śląsku ta fabryka powinna powstać, no bo góry izerskie są na dolnym śląsku. Izera się bardziej kojarzy z takimi okolicami i z taką nazwą.

Wszystkie znaki na niebie wskazują, że nasza decyzja, proszę państwa, wspólna, podjęta tutaj, w tym miejscu, o przystąpienie do studium, o tym, że państwo zaakceptowaliście mój osobisty pomysł, żeby w tym miejscu utworzyć strefę aktywności gospodarczej. Ona tak wtedy nie była nazwana, wtedy się to nie nazywało JOG, chociaż jakbyście państwo byli ciekawi, jak ktoś kiedyś będzie ciekawy tej historii, to mogę państwu pokazać taki plan miasta, na którym sobie narysowałem odręcznie, co powinno być przedmiotem naszych starań, jeżeli chodzi o rozwój przemysłowy naszego miasta i tak się takie trzy literki JOG pojawiają, ale nie w tym miejscu, w innym, który też być może kiedyś będzie w dalszych planach, oby się to zdarzyło. 

Ale to, co najważniejsze, to co wydaje mi się niezwykle istotne. Dzisiaj Jaworznicki Obszar Gospodarczy, stał się gospodarczą rzeczywistością. Dzięki mnie, dzięki tym, którzy byli za. Dzięki panu prezydentowi, Pani skarbnik, całemu zespołowi ludzi z Urzędu, którzy byli w to zaangażowani, z wydziału obrotu nieruchomości, rozwoju gospodarczego, z każdego tak naprawdę proszę państwa, gdy w pocie czoła pracowaliśmy, nad tym, żeby to uprawdopodobnić i żeby Ci, którzy stoją po drugiej stronie w pewnym sensie, zechcieli w to uwierzyć i proszę państwa, uwierzyli.

I dzisiaj rozmawiamy z kolejnymi przedsiębiorcami, którzy się interesują JOG, którzy starają się wpisać zapisy ustawy, która mówi o tym, jakie może być to przeznaczenie terenu i bardzo uprawdopodabniamy sobie taką sytuację, że w przypadku kiedy dojdzie do realizacji gospodarki pozbawionej węgla, tego śladu węglowego, to nas być może dzięki temu, co zrobiliśmy kilka lat temu, nie będą czekać jako miasta wstrząsy. Nie będziemy pozbawieni większej części dochodowej, jeżeli chodzi o podatki. Głównie podatki PIT, CIT i oczywiście też lokalne i tutaj te wymiary są całkiem spore i że będziemy mogli powiedzieć o nas, o sobie, że byliśmy mądrzy przed szkodą, a nie po niej. To nie jest częsty przypadek w naszym kraju, więc mamy szansę naprawdę zrealizować te zamierzenia, które przewidzieliśmy, że nastąpią, wtedy kiedy wielu ludzi w tym kraju mówiło „węgiel zawsze będzie!”, mówiłem, dobrze, możemy takie deklaracje przyjmować, ale musimy się przygotować na to, a co się okaże, jeżeli powody regulacyjne, prawne, bądź naturalne z powodu skurczenia się zasobów, bądź niemożności eksploatacji, spowodują, że nie będziemy mieli tego dobra i nie będziemy mogli z niego korzystać, co wtedy zrobi nasze miasto? Z czego będzie korzystało? Co będzie dla niego tym głównym filarem w gospodarce? JOG jest, proszę państwa, tym obszarem i mam nadzieję, że jeżeli to będzie zależało ode mnie, pewnie już nie, ale w dalszej przyszłości, że może ktoś może sięgnie po tą mapkę i powie tak „to był dobry pomysł i idziemy w kierunku kolejnych terenów, które mogą miastu dać fundamenty gospodarcze i zapewnić przyzwoitą przyszłość bieżącą i przyszłość”.

Idziemy do przodu, proszę państwa, to już się stało faktem. Domniemania o tym, że na pewno się nie uda, pozostawiam tym, którzy mają tę umiejętność wróżenia z fusów. Podziwiam tych, którzy mówią, że tak na pewno nie będzie, bo nie wiem, skąd taką wiedzę czerpią. Mimo tego, że jestem w środku tego, tak jak powiedziałem mamy dalej szansę 50/50 i dziękuję tym, którzy w ten projekt po pierwsze wierzą, a przede wszystkim tym, którzy się w niego tak zaangażowali, że on jest w obrocie i że on nie jest traktowany jako przymiot Jaworzna, tylko tak naprawdę ważna część aktywności gospodarczej w regionie i ważne również z punktu widzenia kraju, czego dowodem jest to, że mamy szanse na uzyskanie najpierw stu, a później być może kolejnych milionów na uzbrojenie tej strefy gospodarczej. KSSE bardzo pilnie pracuje nad tym, żeby przedsiębiorcy, którzy mogą tutaj działać, znaleźli na tym obszarze szanse. Tacy są, rozmawiamy z nimi i mam nadzieję, że będziemy dopinać kolejne etapy i że to się będzie działo względnie szybko.

Wypowiedź Pawła Silberta spisana za nagrania wideo. Wypowiedź nie autoryzowana.

 

Dariusz Starzycki z PiS może zostać wiceprezydentem Jaworzna. Silbert ocenia go jako przydatnego.

 

- REKLAMA -


Zewnętrzne linki

2 KOMENTARZE

  1. Jak pisałem ten cyrk muszą dociągnąć do wyborów, potem w zależności od wyników.
    Jeśli PiS będzie u władzy będzie ciąg dalszy dojenie kasy. Prace nad projektem będą ciągnąć się latami. Będą kolejne dotacje i przelewy od spółek skarbu państwa. Z pompą opublikuje się kolejną wizualizacje auta albo fabryki itp „wielkie kroki”. Jednocześnie wszystko będzie się ślimaczyć do kolejnych wyborów i tak aż utraty władzy po których to ogłosi się światu że „totalna opozycja zabiła projekt wizjonerów narodowej motoryzacji w ojczyźnie”.
    A konkurencja nie śpi:
    https://jaw.pl/2021/05/turecka-izera-szybciej-niz-polska-togg-wkrotce-moze-trafic-na-nasz-rynek/