Dostarczycielem platformy dla Izery zostało chińskie Geely Holding Group. Wybór ogłoszono na konferencji 17 listopada. Dowiedzieliśmy się również m.in. kiedy w Jaworznie ma rozpocząć się produkcja polskich samochodów elektrycznych.

REKLAMA

Chińska grupa motoryzacyjna Geely Holding Group udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture). Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.

Wybór ze szczegółami wyjaśniał na konferencji Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland. Przekazał również inne istotne informacje na temat projektu:

– Mogliśmy wybrać platformę wcześniej, ale zależało nam na współpracy z chińskim partnerem. To najlepsza dostępna technologia w tej cenie.

Przejrzeliśmy 26 technologi pod kątem dopasowania do Izery. Z tych 26 projektów, rozpoczęliśmy rozmowy z 8 partnerami. W grze bardzo długo były 4 platformy.

Rok temu podjęliśmy decyzję, że stawiamy na Geely. Rozpoczęły się długie, trudne negocjacje, które dzisiaj zakończyły się sukcesem.

– Okazało się również, że partner przekonał się do naszej wizji biznesowej i chce w tym projekcie wziąć bardziej aktywny udział. Nie tylko dostarczyć technologię, ale pomóc naszym inżynierom zbudować na tej platformie gotowy produkt.

– Myślę, że każdy dzień, który poświęciliśmy na negocjacje, szybko zacznie się spłacać.

W trakcie konferencji przedstawiono również harmonogram prac związanych z Izerą. Budowa fabryki się rozpocząć na początku 2024 roku, a zakończyć w 2025. Pod koniec 2025 ma wystartować produkcja samochodów.

Ile będzie kosztować umowa z Geely? Tego przedstawiciele Izery nie powiedzieli. Cały jednak koszt przedsięwzięcia, czyli budowę fabryki, licencję Geely i przygotowanie samych samochodów, to koszt około 6 mld zł.

Podsumowanie Q&A

Na koniec konferencji przedstawiciele mediów mogli zadawać pytania odnośnie projektów. Na wiele z nich przedstawiciele Izery nie mogli udzielić z różnych powodów odpowiedzi. Czego dowiedzieliśmy się z sesji Q&A?

Finansowanie projektu będzie zarówno kapitałowe, jak i dłużne.

Do momentu premiery może dojść do zmian w wyglądzie pojazdów.

Żeby fabryka Izery była rentowna, musi zostać sprzedanych 100 tys. pojazdów.

Fabryka będzie mogła wyprodukować początkowo 100 tys. pojazdów rocznie.

Fabryka będzie bez tłoczni, karoseria będzie produkowana poza Jaworznem.

W ElectroMobility Poland pracuje obecnie około 70 osób.

Platforma ma być w przyszłości aktualizowana we współpracy z Geely.

60 proc. komponentów ma być pozyskiwanych lokalnie.

Skarb Państwa pozostanie w spółce prawdopodobnie tylko przez jakiś czas.

Nie było jeszcze poszukiwań pracowników do zakładu. Masowe rekrutacje mają się rozpocząć niedługo przed rozpoczęciem produkcji. Pierwsze rekrutacje zaczną się za niedługo.

Nie ustalono, w jaki sposób będzie dystrybuowany samochód (internet czy fizycznie w salonach).

Cena ma być „od atrakcyjnej do bardzo atrakcyjnej”.

W 2024 roku będzie można zapisać się na wersję limitowaną pojazdu Izery. Nie podano jednak, czym ta będzie się charakteryzował.

Izera wybrała dostawcę platformy

- REKLAMA -


Zewnętrzne linki
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułIle kosztują markizy tarasowe?
Następny artykułBez hebd

6 KOMENTARZE

  1. Produkcja nigdy się nie rozpocznie, bo u nie chodzi o produkcje a budowanie tego misia.
    Porównajcie sobie historie powstania Tureckiego auta – marka TOGG – pomysł ogłoszony w 2018, rozpoczęcie budowy fabryki w 2019, a uruchomienie produkcji w październiku 2022. Czyli jak się chce to się da, pomimo pandemii itd.
    Tymczasem w Polsce w czasie w którym TOGG wybudował i uruchomił produkcję Izera zdołała jedynie wybrać platformę. Raz za razem ogłasza przesunięcia terminów rozpoczęcia budowy, startu produkcji itd. nie o miesiące a o lata i nikt o nic nie pyta. O ile pamiętam nie załatwili przekazania terenu pod budowę, zdążyli jedynie zrobić obrazki tzw wizualizacje fabryki dla mediów.
    Czyli za 70milonów które już kosztował projekt Izera mamy wizualizacje fabryki i kontrakt z dostawcą platformy.