REKLAMA
REKLAMA

Ryby powinny pojawić się w każdej zdrowej diecie, najlepiej 2-3 razy w tygodniu. Zarówno świeże, jak i wędzone, stanowią doskonałe źródło wielu cennych składników odżywczych. Jedną z najbardziej wartościowych ryb jest łosoś. Lubisz łososia wędzonego na zimno i zastanawiasz się, czy możesz go jeść bez ograniczeń?

Jak powstaje łosoś wędzony na zimno?

Proces wędzenia ma na celu przedłużenie przydatności ryby do spożycia. Poprzedza go zwykle solankowanie ryby, co również służy eliminacji drobnoustrojów. Łosoś wędzony pakowany próżniowo może być przechowywany przez kilka tygodni. Wędzenie to sposób na przedłużenie trwałości ryby, ale nie tylko. Dym pochodzący ze spalania drewna (np. bukowego) nadaje rybie wyjątkową barwę, smak i zapach. Wędzenie na zimno charakteryzuje się niższą temperaturą (poniżej 30°C) i dłuższym czasem wędzenia niż proces ten odbywający się na gorąco. Łosoś wędzony na zimno jest produktem gotowym do spożycia, nie wymaga dodatkowej obróbki cieplnej, a potraw z jego użyciem nie trzeba już solić. Łosoś wędzony na zimno zachowuje teksturę ryby świeżej, co przez wielu smakoszy jest szczególnie doceniane.

Łosoś wędzony na zimno – źródło kwasów tłuszczowych omega-3

Łosoś wędzony na zimno to pełnowartościowy produkt spożywczy o zbliżonej zawartości składników odżywczych w odniesieniu do świeżej ryby. Proces wędzenia nie wpływa negatywnie na wielonienasycone kwasy tłuszczowe, za które najbardziej ceniona jest ta królewska ryba. Łosoś wędzony na zimno to bogate źródło kwasów z grupy omega-3, do których należą: kwas dokozaheksaenowy (DHA) i eikozapentaenowy (EPA). Wykazują one szereg właściwości prozdrowotnych:

  • poprawiają profil lipidowy, obniżając poziom „złego” cholesterolu;
  • obniżają ryzyko chorób serca i układu krwionośnego;
  • poprawiają funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego;
  • wzmacniają odporność organizmu;
  • mają właściwości przeciwzapalne;
  • zmniejszają ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, m.in. choroby Alzheimera.

Wędzony łosoś jest też źródłem pełnowartościowego białka i stanowi doskonałą alternatywę dla czerwonego mięsa w diecie. Regularne spożywanie tej ryby wzbogaca posiłki w witaminy z grupy B oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E). Łosoś wędzony na zimno dostarcza ważnych składników mineralnych, m.in.: potas, wapń, fosfor, żelazo, selen i jod.

Czy warto włączyć do diety łososia wędzonego na zimno?

Ze względu na zawartość korzystnych składników odżywczych łososia wędzonego na zimno warto włączyć do swojej codziennej diety. Bardzo łatwo można wkomponować go do wielu zdrowych dań. Plasterki aromatycznej ryby świetnie smakują w połączeniu z ciemnym pieczywem, pełnoziarnistymi bajglami, tortillą czy krakersami zbożowymi. Do łososia wędzonego pasuje serek śmietankowy, jajko ugotowane na twardo, awokado, sok z cytryny lub limonki, koperek. Z łososia wędzonego na zimno skomponujesz wyśmienite kanapki i przekąski, ale nie tylko. Na bazie tej ryby można również przyrządzić doskonałe sałatki, np. sałatkę z łososiem wędzonym oraz dania na gorąco, np. makaron z łososiem i szpinakiem. Ponieważ produkt ten zawiera sporą ilość soli, potraw nie trzeba już dosalać.

Łosoś wędzony na zimno nie jest produktem odpowiednim dla kobiet w ciąży, ponieważ obróbka termiczna w niskiej temperaturze nie gwarantuje pełnej czystości mikrobiologicznej. Dużo lepszym wyborem dla ciężarnych i karmiących piersią jest łosoś wędzony na gorąco lub świeża ryba dobrze upieczona, lub ugotowana. Ze względu na wysoką zawartość soli spożycie łososia wędzonego na zimno powinny ograniczyć osoby zmagające się z nadciśnieniem. Jeśli nie należysz do żadnej z powyższych grup, łosoś wędzony na zimno może stać się stałym elementem Twojej diety. Możesz bezpiecznie spożywać 2-3 porcje tej ryby w ciągu tygodniu, aby wzbogacić swój jadłospis w kwasy omega-3 i inne cenne składniki odżywcze.

- REKLAMA -


Zewnętrzne linki