Na czym polega Audyt SEO?
Rozpoczęcie czynności związanych z SEO wiąże się najczęściej z przeprowadzeniem audytu – audytu SEO. Takie pojęcie oznacza raport i podsumowanie analizy strony internetowej pod kątem jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Na podstawie audytu SEO planowane są działania, które mają na celu poprawić tą widoczność. Jakie korzyści daje przeprowadzenie audytu i jak on przebiega?
Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO jest zbiorem informacji na temat mocnych i słabych stron danej witryny w odniesieniu do jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Celem przygotowania takiego zbioru danych jest opracowanie planu działania, który ma poprawić widoczność strony w wyszukiwarce. Audyt służy też wykryciu błędów na stronie, których wyeliminowanie może przynieść jej korzyści. Finalnie, audyt SEO przyjmuje postać dokumentu z opracowaniem poszczególnych elementów witryny pod kątem ich optymalizacji. Można powiedzieć więc, że audyt SEO to wstęp do profesjonalnego SEO, gwarantujący stronie najlepsze możliwe wyniki pozycjonowania.
Elementy audytu SEO
Audyt SEO przeprowadza się na różne sposoby, ale najczęściej analizie i ocenie podlega:
-
widoczność strony w wyszukiwaniach, czyli jej aktualna pozycja w wynikach wyszukiwarki,
-
poprawność znaczników title i meta description,
-
poprawność adresów URL,
-
poprawność nagłówków H1, H2…
-
zastosowanie słów kluczowych,
-
wykorzystanie grafik,
-
obecność duplikatów treści,
-
czas ładowania strony,
-
dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
Poza tym, audyt może obejmować sprawdzenie linkowania wewnętrznego czy obecności mapy strony.
Kiedy warto przeprowadzić audyt SEO?
Audyt SEO korzystnie jest przeprowadzić przede wszystkim w przypadku, kiedy nigdy nie był on realizowany, ale tak naprawdę pozytywne efekty może przynieść przeprowadzenie go w każdym momencie. Specjaliści wskazują, kiedy audyt SEO warto przeprowadzić w szczególności, a są to następujące sytuacje:
- uruchomienie nowej strony internetowej – dzięki temu od początku będzie ona prowadzona z nastawieniem na najlepsze wyniki,
- przy nawiązaniu współpracy z agencją zajmującą się pozycjonowaniem – pozwala to ocenić “stan wyjściowy” witryny,
- podczas przenoszenia, rozbudowy, przebudowy strony,
- przy zaobserwowaniu spadków ruchu na stronie lub pozycji w wynikach wyszukiwania.
Korzyści z audytu SEO
Samo wykonanie audytu SEO nie przynosi korzyści witrynie – o korzyściach można mówić wtedy, kiedy wskazówki opracowane w ramach audytu zostaną wdrożone i pozwolą poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwarki przekłada się z kolei na zwiększony ruch na stronie, a co za tym idzie na zwiększenie sprzedaży. Poprawki naniesione po wykonaniu audytu są lepiej dostosowane do potrzeb i problemów danej witryny. Dzięki niemu poprawie może ulec ogólne działanie strony, która stanie się bardziej przyjazna dla użytkowników. Po wdrożeniu zmian zasugerowanych przez wnioski z audytu można liczyć też na uzyskanie częściowej niezależności od zmian algorytmów wyszukiwarek, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony.