Jak wybrać agencję marketingową, która zrealizuje postawione cele marketingowe?

Marketing to aspekt bardzo często niedoceniany przez firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. A to właśnie za pomocą ukierunkowanych, przemyślanych działań marketingowych firmy budują swoją rozpoznawalność i świadomość wśród potencjalnych klientów, a co za tym idzie — zwiększają sprzedaż swoich produktów lub usług. Wybór agencji marketingowej do współpracy to niełatwe zadanie. W Internecie znaleźć możesz oferty dziesiątek tysięcy agencji, ale jak wybrać tę, która realnie pomoże Ci zrealizować postawione cele marketingowe?

Od czego zacząć poszukiwanie agencji marketingowej?

Wybór agencji marketingowej można porównać do zakupu spodni. Zwykle kupując tę część garderoby, jeszcze przed wejściem do sklepu dokładnie wiesz, w jakim kroju czujesz się najlepiej, jaki masz rozmiar, jakie będzie ich przeznaczenie — czy potrzebujesz eleganckich spodni do pracy, uniwersalnych jeansów do chodzenia na co dzień, czy wygodnych dresów do ćwiczeń. Dopiero mając na uwadze te informacje, wybierasz sklep, w którym dokonasz zakupu. Wiesz, czego szukasz, a to znacznie ułatwia cały proces. Szukając spodni w kant, nie wchodzisz przecież do sklepu sportowego.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku agencji marketingowej. Swoich poszukiwań nie powinieneś zaczynać od researchu w Internecie, a od siebie! Zanim przysiądziesz do przeglądania stron internetowych poszczególnych kandydatów, powinieneś zdefiniować (lub chociaż ogólnie nakreślić) co tak naprawdę chcesz osiągnąć. Co chciałbyś usprawnić, zmienić, zaktualizować w swoich działaniach? Na czym najbardziej Ci zależy? Dopiero po poznaniu swoich

celów, będziesz mógł przystąpić do poszukiwania agencji, która będzie w stanie pomóc Ci w ich realizacji.

Zdefiniowałem swoje cele — co dalej?

Określiłeś już swoje cele. Teraz musisz wybrać agencję, z którą nawiążesz współpracę. Do wyboru masz setki, jak nie tysiące firm oferujących naprawdę atrakcyjne oferty. Jak wybrać tę właściwą? Tutaj znów musisz poszukać odpowiedzi na kilka pytań.

Agencja ukierunkowana czy kompleksowa?

W zależności od tego, co chcesz osiągnąć, możesz zdecydować się na wybór agencji wyspecjalizowanej w tym konkretnym obszarze lub takiej, która świadczy kompleksowe usługi.

Przykładowo: chcesz zwiększyć konwersję w swoim sklepie internetowym. W tym celu najpierw musisz wykonać audyt UX, aby dowiedzieć się, co może utrudniać potencjalnym klientom poruszanie się po stronie. Możesz zdecydować się na współpracę z agencją zajmującą się wyłącznie audytami UX, która przeprowadzi odpowiednie testy i wskaże błędy, jednak do wprowadzenia poprawek będziesz już musiał zatrudnić inną firmę. Agencja działająca kompleksowo zarówno dokona audytu sklepu, jak i wprowadzi stosowne zmiany na stronie.

Dlaczego warto zdecydować się na współpracę z jedną agencją?

Popularnością (na szczęście słabnącą) cieszy się stereotyp, że jeśli firma specjalizuje się w kilku obszarach, to tak naprawdę nie specjalizuje się w żadnym. To błąd! Pamiętaj, że agencje, które holistycznie podchodzą do marketingu, w każdej dziedzinie zatrudniają odpowiednich specjalistów. To, że dana agencja zajmuje się zarówno obsługą social media, jak i brandingiem nie oznacza, że i za

jednym i za drugim stoi jedna osoba. Współpraca z tego typu agencją ma swoje plusy.

Po pierwsze — oprócz realizacji konkretnego zadania, możesz liczyć także na wsparcie w innych obszarach marketingu.

Po drugie — masz pewność, że wszystkie działania są spójne, a to przekłada się na budowanie wizerunku i rozpoznawalności Twojej marki.

Po trzecie — jeśli w obrębie marketingu prowadzonych ma być wiele działań angażujących różne obszary (np. strategię, digital, projektowanie graficzne), agencja może opracować szczegółowy harmonogram czy kalendarz działań, a wiele prac może być prowadzonych równolegle w tym samym czasie.

Po czwarte — współpraca z kilkoma niezależnymi agencjami wymaga ogromnego zaangażowania z Twojej strony — wielu spotkań, maili, rozmów, podczas których będziesz musiał przekazywać w zasadzie podobne informacje. Jeśli jest to jedna agencja, obieg informacji odbywa się szybciej i bezpośrednio pomiędzy działami.

Współpraca krótko- czy długofalowa?

Wybierając agencję, warto także wziąć pod uwagę charakter współpracy. To zależy od Twoich potrzeb i tego, czy Twój cel jest krótko- czy długoterminowy. Wiele agencji oferuje współpracę wyłącznie “zadaniową” — definiuje zadanie, realizuje ja i na tym współpraca się kończy. Coraz powszechniejszym zjawiskiem jest jednak oferowanie przez agencje marketingowe obsługi w formie abonamentu lub zewnętrznego działu marketingu, w ramach którego klient co miesiąc wykupuje określony pakiet godzin. Jest to rozwiązanie szczególnie atrakcyjne w przypadku agencji świadczących usługi z wielu obszarów marketingu, ponieważ zwykle wykupując taki abonament, klient ma do dyspozycji wszystkie działy i może jednocześnie zlecać wiele zróżnicowanych działań — np.

napisanie artykułu na bloga, zaprojektowanie kampanii mailingowej, czy opracowanie nowej strategii komunikacji firmy.

Jak przebiega współpraca?

Wybierając agencję marketingową, warto także zwrócić uwagę na jej metodologię pracy. Nie chodzi tutaj tylko o podejście do klienta i szybkie odpowiadanie na maile, ale ogólny sposób współpracy i komunikacji. Jeśli chcesz korzystać z usług profesjonalnej, eksperckiej agencji, musisz przygotować się na to, że będziesz zaangażowany w wiele działań. Jedna rozmowa telefoniczna, jedna wiadomość e-mail, jedno spotkanie nie wystarczy, aby poznać dokładnie Twoją firmę, jej charakter, to, jak jest i jak powinna być widziana w oczach klientów. Jeśli nie chcesz tracić pieniędzy tylko na powierzchowne działania, a realnie osiągnąć zamierzone cele biznesowe czy marketingowe, musisz dać coś „od siebie”. Nikt tak dobrze nie zna Twojej firmy, Twoich oczekiwań i preferencji, jak Ty sam. Wideokonferencje, warsztaty czy regularne sprinty, a przede wszystkim solidne feedbacki pozwalają na realną rewizję poszczególnych prac, czy wprowadzanie zmian jeszcze na wczesnym etapie projektu. Jeśli chcesz osiągnąć postawione cele marketingowe, wybierając agencję, która ma Ci tym pomóc, zwróć uwagę na aspekt współpracy. Dowiedz się, jak wygląda cały proces, jakie działania będą realizowane oraz jak bardzo będziesz w nie zaangażowany.

Strategia marketingowa — tak czy nie?

Tak naprawdę tym, od czego powinieneś zacząć realizację celów marketingowych, jest opracowanie strategii. Strategia marketingowa to dokument, zawierający informacje o Twojej firmie (oczywiście poparte odpowiednimi analizami i audytami), jej klientach, celach, a także plan na ich realizację. Strategia pozwala jasno określić aktualną oraz docelową sytuację marketingową firmy, a także wyznacza kierunek działań ze wszystkich obszarów – social media, brandingu, komunikacji z klientami, a nawet projektowania strony WWW. Decydując się na współpracę z daną agencją, zwróć uwagę czy w swojej ofercie posiada opracowywanie strategii marketingowej. Konkretna, przemyślana strategia działania zwiększy Twoje szanse na osiągnięcie zamierzonych celów, pomoże wskazać ewentualne braki lub obszary wymagające poprawy, a także cechy, które należy eksponować, aby wyróżnić się na tle rynkowej konkurencji.

To tylko niektóre z elementów, na jakie należy zwracać uwagę, wybierając agencję marketingową. Jak sam widzisz, wybór odpowiedniego partnera do współpracy w tym zakresie z pozoru wydaje się trudnym i wymagającym zadaniem. Mając jednak jasno sprecyzowane wymagania i oczekiwania, znacznie łatwiej jest znaleźć agencję, która będzie w stanie im sprostać i pomoże Ci osiągnąć postawione cele marketingowe.

A jeśli do tej pory nie znalazłeś agencji, która odpowiadałaby na Twoje potrzeby, skorzystaj z bezpłatnej konsultacji w JAAQOB HOLDING®.

 

agencja

Recent Posts

Indeks bez matury

Paulina Pielka uczennica I Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki w Jaworznie jeszcze przed egzaminami maturalnymi…

2 minuty ago

Wielu Polaków w razie wojny nie chce chwytać za broń. Wolą wyjechać z kraju

Najnowsze badania opinii publicznej przeprowadzone w maju przez IBRiS dla Radia ZET ujawniły, ile procent…

16 minut ago

Jaworznickie sobótki już dziś

Jaworznickie sobótki odbędą się już dzisiaj, czyli 20 maja w kilku różnych lokalizacjach. Sobótki mają…

47 minut ago

5. kolejka Jaworznickiej Ligi Szóstek Salos 2024

Za nami 5. seria zmagań w ramach rozgrywek JLS Salos 2024, co oznacza, że znajdujemy…

11 godzin ago

5 korzyści z dostaw kawy ziarnistej do biura

Współczesne biuro to nie tylko miejsce pracy, to przestrzeń, która zapewnia komfort i motywację do…

14 godzin ago

Co położyć zamiast płytek w kuchni na ścianę nad zlewem?

Ściana nad zlewem w kuchni jest dość newralgicznym miejscem. Obszar ten narażony jest na działanie…

14 godzin ago