Nowy peron kolejowy na Jęzorze i plany przebudowy węzła S1

W planach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025” znalazło się zadanie związane z budową przystanku kolejowego Sosnowiec Jęzor. Ma on być zlokalizowany przy centrum handlowym na węźle S1. Cały węzeł S1 ma być również przebudowany.

Nowy przystanek kolejowy Sosnowiec Jęzor

Po wycofaniu się prywatnego przewoźnika autobusowego z trasy Jaworzno – Kraków czuć presje na nowe połączenie kolejowe. Nowy przystanek peron kolejowy przy S1 może być bramą w kierunku Krakowa i Katowic dla wielu mieszkańców zachodnich dzielnic Jaworzna, którym będzie wygodniej jechać na Jęzor niż do Szczakowej. Plany budowy tego przestanku już kilka lat temu przedstawiał magistrat, wtedy w koncepcji był to peron w sąsiedztwie centrum handlowo. Mówiono wówczas o przejęciu części działki centrum handlowego, a teraz koncepcja wygląda zupełnie inaczej.

Po pierwsze centrum handlowe przez ten czas się rozbudowało w potencjalnym miejscu budowy przystanku, już uruchomiło swój parking. Jest to prywatny parking czynny tylko w godzinach funkcjonowania centrum. Dlatego używanie go jako centrum przesiadkowego jest raczej niemożliwe. Przede wszystkim ze względów ekonomicznych.

Z planów, które są aktualnie procedowane, wynika, że węzeł przesiadkowy może powstać w miejscu aktualnego zjazdu z S1 od strony Sosnowca – w rejonie aktualnie funkcjonującej stacji benzynowej. Budowa peronu, jak i przebudowa węzła S1, to potężne zadanie, które wymaga sporej koordynacji. Geometria węzła ma się zdecydowanie zmienić.

Foto: 5 kwietnia 2023 r. na radzie technicznej wykonawca zaprezentował postęp prac projektowych. Na zdjęciu projekt nałożony na zdjęcie Google Maps.

Nowy kształt węzła na S1

Przebudowa węzła i budowa peronu to trudne do realizacja zadania budowlane, które muszą być wykonywane w podobnym czasie.

Podstawowym problemem w realizacji opisanych zamierzeń jest koordynacja robót i harmonogramów. Podczas narady koordynacyjnej w 6 marca wspólnie znaleziono rozwiązanie umożliwiające realizację i funkcjonowanie przystanku kolejowego Sosnowiec-Jęzor jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy węzła i niegenerujące dodatkowych kosztów wynikających z robót traconych. Wymaga to jednak zgody na niewielkie zmiany projektowe obejmujące węzeł Jęzor oraz etapowanie jego budowy przez wyłączenie z całości przebudowy częściowo zakresu robót na starodrożu DK79 – informują urzędnicy.
W wyniku analizy wariantów węzła Jęzor oraz rekomendacji projektanta, w marcu br. GDDKiA wskazała do dalszych prac projektowych wariant „nr 1”, tj. uwzględniający powstanie strefy ekonomicznej w rejonie węzła Jęzor oraz przewidujący możliwość włączenia planowanej DTŚ Wschód, zgodnie z jej przebiegiem wskazanym w Koncepcji wielobranżowej DTŚ Wschód.

Wariant ten zakłada etapową realizację węzła Jęzor, tzn. przewiduje pozostawienie miejsca na jego rozbudowę w trakcie budowy DTŚ Wschód przez Inwestora DTŚ. Tym samym wariant ten przewiduje możliwość budowy wiaduktów na relacji dominującej wschód – zachód (w ciągu DTŚ) w drugim poziomie, czyli nad rondami na skrzyżowaniach na węźle. Węzeł Jęzor zaprojektowano typu WB częściowo-bezkolizyjny w formie pół-koniczyny. Łącznice wyjazdowe oraz wjazdowe na drogę ekspresową S1 włączone zostały do rond turbinowych, znajdujących się w ciągu drogi krajowej nr 79, a przekrój poprzeczny drogi S1 to 2×3.

Węzeł S1

Szansa czy konieczność?

Przebudowa węzła drogowego na trasie S1 to planowane działanie, które dzięki koordynacji z budową peronu i centrum przesiadkowego umożliwi dojazd do pracy w zakładach zlokalizowanych w strefie przemysłowej. Dodatkowo mieszkańcy Jaworzna skorzystają z nowego połączenia kolejowego. Inwestycje będą zapewne też dobrym argumentem do przyspieszenia prac nad budową i połączeniem z DTS Wschód, która będzie kolejnym ułatwieniem komunikacyjnym. Wszystkie te plany wydają się bardzo realne, a realizacja pierwszego etapu – bez DTŚ Wschód – może zakończyć się nawet w 2025 roku. Tak więc w najbliższej optymistycznej perspektywie czekać nas będą korki i wzmożony ruch związany z realizacją inwestycji drogowych i inwestycji w strefie przemysłowej.

Jednak po zakończeniu inwestycji kolejowych i drogowych, będzie duża szansa na obsłużenie większego ruchu dla pracowników Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.

[vc_facebook]

Węzeł S1
Aktualny widok, kwiecie 2023
Aktualny widok, kwiecie 2023

 

Redakcja jaw.pl

Redakcja portalu jaw.pl jest do Państwa dyspozycji. Podejmujemy każdy temat związany z życiem miasta Jaworzna oraz z Państwa problemami. Polecamy również usługi promocyjne i reklamowe na terenie miasta Jaworzno.

Recent Posts

Jaworzno mało znane – Wojny o grody

W dzisiejszym odcinku historyk Jarosław Sawiak zabierze Państwa do epoki średniowiecza. Opowie jednocześnie o tym,…

4 godziny ago

Motywacja – Klaudia Pietrzyk

W artykule rozwinięto szerokie spektrum podejścia do zagadnienia motywacji. Jest to dziedzina, która wymaga jeszcze…

5 godzin ago

Niedziele handlowe w 2024 roku. Czy 12 maja to niedziela handlowa?

W 2024 roku, podobnie jak w latach ubiegłych przypada 7 niedziel handlowych. W które niedziele…

7 godzin ago

Profesjonalne usługi firmy sprzątającej

Profesjonalne usługi firmy sprzątającej Wstęp: W dzisiejszym świecie, utrzymanie czystości w miejscu pracy jest nie…

16 godzin ago

Nieoficjalne wyniki badania zanieczyszczenia powietrza w Jaworznie po pożarze składowiska chemikaliów

Jednostka Straży Pożarnej z Krakowa badała powietrze w Jaworznie. Są już nieoficjalne wyniki pomiaru jakości…

1 dzień ago

Izera dostała pozwolenie na budowę fabryki w Jaworznie

Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę fabryki samochodów elektrycznych marki Izera w Jaworznie. Co oznacza,…

1 dzień ago