Co można znaleźć w partyturze oprócz nut i określeń słownych? Obrazy? Tak, nie mylicie się. Muzyka współczesna dlatego jest tak fascynująca, bo pozwala wykonawcom na odważne eksperymentowanie i prawdziwą kreację. Dzisiejszy wirtuoz muzyki nowej nie musi ograniczać się do precyzyjnego odtwarzania skomplikowanych nut. Obraz lub zdjęcie jest wystarczającym elementem partytury, który może wyzwolić improwizację w iście wirtuozowskim stylu.
W programie koncertu OMN znajduje się także utwór „Rozmowy z Janem Tyranowskim” autorstwa Miłosza Jana Pluty, który zdobył II nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae oraz nagrodę specjalną Orkiestry Muzyki Nowej.
Miłosz Jan Pluta: „Tak jak Jana Tyranowskiego, podczas kazania na krakowskich Dębnikach, zafascynował św. Jan od Krzyża, tak mnie, podczas kazania w Kościele Środowisk Twórczych, zainspirował Jan Tyranowski. Usłyszałem wtedy, że był krawcem, dla którego wiara stała się pasją. Pasja to coś, czemu poświęcamy się dobrowolnie, co jesteśmy w stanie robić mimo zmęczenia i „braku czasu”, coś, co dodaje nam sił. Taka była wiara Tyranowskiego.
Najprostszym dowodem na to jest Karol Wojtyła, który z grupą kilkunastu mężczyzn uczestniczył w spotkaniach formacyjnych w domu Krawca. Prowadzili oni wspólną modlitwę, czytali Słowo Boże oraz dyskutowali. Wtedy też Wojtyła podjął decyzję o wstąpieniu do seminarium. Może gdyby nie Jan Tyranowski, to nie zostałby papieżem?
Myśl o skomponowaniu poematu na sinfoniettę pojawiła się w październiku 2021 r., jednak postać Tyranowskiego znana mi była od dzieciństwa – w 2005 r. ukazał się film „Karol. Człowiek, który został papieżem”, w którym Jana Tyranowskiego grał przyjaciel mojego dziadka„.
Ponadto na koncercie w Katowicach usłyszymy prawykonanie „Denuo” Tomasza Skweresa. Utwór dedykowany jest rewelacyjnej sopranistce Joannie Freszel, z którą kompozytor wielokrotnie współpracował. W najnowszej kompozycji Skweresa można usłyszeć fragmenty nawiązujące do średniowiecza, co doskonale wpisuje się w tematykę utworu, czyli miejskiej przestrzeni i poszukiwania indywidualnej tożsamości w tłumie. Ciekawostką jest, że w czwartej części utworu można usłyszeć cytat z „Codex Bamberg”, średniowiecznego zbioru motetów i hoketów, który jest grany równocześnie w różnych tempach przez różne grupy instrumentalne. To doskonały przykład na to, jak kompozytorzy inspirują się dźwiękową przeszłością, by tworzyć nowe i oryginalne dzieła.
To będzie niezapomniane muzyczne doświadczenie, więc już teraz zaplanujcie swoją obecność!
Alicja Molitorys
Strona koncertu: Wirtuozi nowej muzyki – NOSPR
Więcej informacji 16-04-2023 (omn.art.pl)
Wydarzenie na FB: Wirtuozi nowej muzyki | Facebook
Od 30 maja będzie można ponownie korzystać z wodnego placu zabaw na jaworznickich plantach. Od…
W Wolbromiu odbyły się Mistrzostwa Małopolski Juniorów w Judo, które zdominowali reprezentanci TS Wisła Kraków…
Czy można połączyć wypoczynek blisko natury, jednocześnie zachowując pełen komfort i wygodę? W takim przypadku…
Drzwi ukryte, znane również jako drzwi tajemnicze lub kamuflowane, są projektowane tak, aby harmonijnie wtapiały…
Wybór odpowiedniego psychologa online może wydawać się wyzwaniem, szczególnie dla tych, którzy po raz pierwszy…
Regeneracja jest nieodłącznym elementem treningu każdego sportowca. Pomaga ona w przywracaniu sił po intensywnym wysiłku…