Silniki asynchroniczne i synchroniczne.

Pomimo tego, że pierwotna konstrukcja silników elektrycznych powstała niemalże 170 lat temu, to dopiero w obecnych czasach możemy zaobserwować ich znaczący rozwój. Należy
podkreślić, że pojawienie się silników  elektronicznych niezaprzeczalnie zrewolucjonizowało cały rynek napędów. Dziś silniki elektryczne są wykorzystywane w różnych systemach automatyki oraz jako napędy maszyn.

Współczesne silniki elektryczne

Podstawowym zadaniem silnika elektrycznego jest przetwarzanie energii elektrycznej na mechaniczną. Oprócz tego w silniku elektrycznym możliwy jest proces odwrotny, tzw. zasada odwracalności pracy. Współczesne silniki elektryczne są proste w konfiguracji, a ich obsługa jest niezwykle łatwa. Konstruktorzy nowych napędów kładą w szczególności nacisk na ich sprawność oraz poprawę wszystkich parametrów pracy. Coraz częściej skupiają swoją uwagę na proekologicznej budowie i niewielkim zużyciu energii. Współczesne silniki są również coraz mniejsze, zachowując przy tym wszystkie swoje właściwości. Wśród silników można wyróżnić:

1. Silniki synchroniczne — są to bardzo szybkie silniki, które nadają się idealnie do zadań specjalnych. Dzięki zachowaniu niskiego momentu bezwładności ich dynamika, sprawność i sterowanie są na bardzo wysokim poziomie i to one pozwalają stosować synchroniczne efektory maszyn;

2. Silniki asynchroniczne — mają one specyficzne obszary zastosowań, m.in. wykorzystywane są do napędzania różnych elementów wykonawczych oraz występują w aplikacjach, które potrzebują mniejszego zaangażowania technologicznego.

Silniki synchroniczne

Silniki elektryczne synchroniczne to maszyny, które są zasilane prądem przemiennym. Prędkość silnika synchronicznego jest zawsze stała i nie jest uzależniona od napięcia zasilającego i obciążenia. Wśród silników synchronicznych wyróżnia się dwa rodzaje: silnik z biegunami utajonymi oraz silniki z biegunami jawnymi. Budowa silnika synchronicznego to twornik umieszczony na stojanie oraz uzwojenie wzbudzenia umieszczone w wirniku. W maszynach o niewielkiej mocy możliwe jest rozwiązanie odwrotnie, czyli umieszczenie uzwojenia twornika w wirniku – zasilanie przekazywane jest za pomocą pierścieni.

Silniki asynchroniczne

Jest to najczęściej stosowany rodzaj silnika elektrycznego zarówno w automatyce, jak i przemyśle. Badania wskazują, że ponad połowa mocy wytwarzanej w polskich elektrowniach zużywana jest właśnie przez ten rodzaj silnika. Ich największą zaletą jest prosta budowa i dobre parametry ruchowe. Wśród wad wyróżnia się w szczególności potrzebę dostarczenia mocy biernej indukcyjnej, co znacznie wpływa na straty mocy w liniach energetycznych oraz częste i zauważalne spadki napięcia, widoczne przede wszystkim w momencie rozruchu silnika.

Redakcja jaw.pl

Redakcja portalu jaw.pl jest do Państwa dyspozycji. Podejmujemy każdy temat związany z życiem miasta Jaworzna oraz z Państwa problemami. Polecamy również usługi promocyjne i reklamowe na terenie miasta Jaworzno.

Recent Posts

Rozpoczął się sezon ogrodniczy. Co sadzimy w ogródkach?

Sezon ogrodniczy już się rozpoczął, a co za tym idzie – wzmożone prace na ogródkach.…

5 godzin ago

Piotr Regulski nowy prezes zarządu ElectroMobility Poland S.A.

Rada Nadzorcza ElectroMobility Poland S.A. ogłosiła powołanie Piotra Regulskiego na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki. Regulski…

5 godzin ago

Nowe centrum stomatologiczne w Jaworznie oferuje kompleksowe leczenie w jednym miejscu

W Jaworznie powstało nowoczesne centrum stomatologiczne, jakiego w mieście jeszcze nie było. Uśmiechnij Mi Się!…

6 godzin ago

Podsumowanie policyjnej akcji „Prędkość”

Policjanci z jaworznickiej drogówki prowadzili czynności w zakresie działań krajowych „Prędkość”. Kontrole prowadzone były przez…

6 godzin ago

Dr Iwona Brandys o jaworznickiej architekturze

W muzealnym cyklu pt. „Z Historią na Ty” 7 spotkanie, które odbyło się 8 maja,…

7 godzin ago

Zaproszenie na I Biesiadę Poetycko-Muzyczną

Jaworznicka poetka Renata Batko w ramach swojego cyklu Jaworowe Artystyczne Spotkania organizuje w maju I…

8 godzin ago