Podstawowym zadaniem silnika elektrycznego jest przetwarzanie energii elektrycznej na mechaniczną. Oprócz tego w silniku elektrycznym możliwy jest proces odwrotny, tzw. zasada odwracalności pracy. Współczesne silniki elektryczne są proste w konfiguracji, a ich obsługa jest niezwykle łatwa. Konstruktorzy nowych napędów kładą w szczególności nacisk na ich sprawność oraz poprawę wszystkich parametrów pracy. Coraz częściej skupiają swoją uwagę na proekologicznej budowie i niewielkim zużyciu energii. Współczesne silniki są również coraz mniejsze, zachowując przy tym wszystkie swoje właściwości. Wśród silników można wyróżnić:
1. Silniki synchroniczne — są to bardzo szybkie silniki, które nadają się idealnie do zadań specjalnych. Dzięki zachowaniu niskiego momentu bezwładności ich dynamika, sprawność i sterowanie są na bardzo wysokim poziomie i to one pozwalają stosować synchroniczne efektory maszyn;
2. Silniki asynchroniczne — mają one specyficzne obszary zastosowań, m.in. wykorzystywane są do napędzania różnych elementów wykonawczych oraz występują w aplikacjach, które potrzebują mniejszego zaangażowania technologicznego.
Silniki elektryczne synchroniczne to maszyny, które są zasilane prądem przemiennym. Prędkość silnika synchronicznego jest zawsze stała i nie jest uzależniona od napięcia zasilającego i obciążenia. Wśród silników synchronicznych wyróżnia się dwa rodzaje: silnik z biegunami utajonymi oraz silniki z biegunami jawnymi. Budowa silnika synchronicznego to twornik umieszczony na stojanie oraz uzwojenie wzbudzenia umieszczone w wirniku. W maszynach o niewielkiej mocy możliwe jest rozwiązanie odwrotnie, czyli umieszczenie uzwojenia twornika w wirniku – zasilanie przekazywane jest za pomocą pierścieni.
Jest to najczęściej stosowany rodzaj silnika elektrycznego zarówno w automatyce, jak i przemyśle. Badania wskazują, że ponad połowa mocy wytwarzanej w polskich elektrowniach zużywana jest właśnie przez ten rodzaj silnika. Ich największą zaletą jest prosta budowa i dobre parametry ruchowe. Wśród wad wyróżnia się w szczególności potrzebę dostarczenia mocy biernej indukcyjnej, co znacznie wpływa na straty mocy w liniach energetycznych oraz częste i zauważalne spadki napięcia, widoczne przede wszystkim w momencie rozruchu silnika.
Sezon ogrodniczy już się rozpoczął, a co za tym idzie – wzmożone prace na ogródkach.…
Rada Nadzorcza ElectroMobility Poland S.A. ogłosiła powołanie Piotra Regulskiego na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki. Regulski…
W Jaworznie powstało nowoczesne centrum stomatologiczne, jakiego w mieście jeszcze nie było. Uśmiechnij Mi Się!…
Policjanci z jaworznickiej drogówki prowadzili czynności w zakresie działań krajowych „Prędkość”. Kontrole prowadzone były przez…
W muzealnym cyklu pt. „Z Historią na Ty” 7 spotkanie, które odbyło się 8 maja,…
Jaworznicka poetka Renata Batko w ramach swojego cyklu Jaworowe Artystyczne Spotkania organizuje w maju I…