Termin retail może Ci niewiele mówić. Chodzi tutaj o sprzedaż detaliczną z wykorzystaniem różnych kanałów – zarówno tradycyjnych, jak i online. Co warto o niej wiedzieć? Jak będzie się zmieniać w przyszłości? Czy możliwe, że w najbliższym czasie sprzedaż stacjonarna zostanie ograniczona do minimum i będziemy robić zakupy głównie online?

Branża retail – o co chodzi?

W tej branży dochodzi do sprzedaży dóbr i usług bezpośrednio konsumentom. Firma może sprzedawać stacjonarnie, online albo wykorzystywać oba kanały. Branża jest ogromna i składa się z bardzo dużej liczby podmiotów. To nie tylko tradycyjne i internetowe sklepy, ale również popularne platformy aukcyjne, takie jak Allegro. Klienci kupują według różnych schematów. Część szuka odpowiedniego produktu stacjonarnie, a kiedy już wiedzą, że znaleźli odpowiedni, zamawiają online w korzystniejszej cenie. Możliwe jest też inne podejście. Zainteresowany szuka online, gdzie robi się to znacznie szybciej. Kiedy znajdzie produkt, sprawdza dostępność w sklepach stacjonarnych i tam decyduje się na zakup. Coraz mniejszy jest odsetek Polaków, którzy obawiają się kupowania online, ale w dalszym ciągu są takie osoby.

Więcej o branży możesz dowiedzieć się z artykułu: https://responsywnie.pl/branza-retail/.

Wartość branży retail

Zdecydowana większość handlu w tej branży odbywa się stacjonarnie. Jednak sprzedaż detaliczna online zdobywa coraz większy udział w sektorze na wielu światowych rynkach. Duża część podmiotów detalicznych stosuje model omnichannel, którego celem jest płynna integracja kanałów offline i online. W 2022 r. globalny rynek detaliczny wygenerował sprzedaż o wartości ponad 27 bilionów dolarów amerykańskich. Do 2024 r. ma osiągnąć ponad 30 bilionów.

Wyzwania stojące przed rynkiem retail

Branża zmienia się wraz z oczekiwaniami klientów. Standardem jest sprzedaż z zastosowaniem różnych kanałów jednocześnie poprzez wykorzystanie ich największych zalet. Konsument znajduje produkt na stronie, zamawia, ale zależy mu na czasie i wybiera opcję odbioru w stacjonarnym oddziale w ciągu kilkudziesięciu minut od zakupu. Dzięki temu łatwo odnajduje produkt, który ekspresowo jest do jego dyspozycji. Gdyby miał szukać stacjonarnie, odwiedzać kolejne sklepy, mogłoby to zająć znacznie więcej czasu.

Jeśli chodzi o wyzwania, przed którymi stoi branża retail, największym z nich jest automatyzacja. Z raportu RetailTech 2023, przygotowanego przez Exorigo-Upos, wynika, że dla 58% respondentów jest to obowiązujący trend. Jednocześnie badani zauważają spadające popyt i produkcję. 38% widzi w branży skutki ostatnich trudnych lat. Do efektów należą poszukiwanie tańszych alternatyw i zamienników surowców.

Zauważalny jest też spadek marż, który bierze się m.in. z rosnących cen hurtowych. Na znaczeniu zyskuje formuła omnicommerce. 40% firm z branży wskazuje na problemy ze znalezieniem środków na inwestycje.

Przyszłość branży retail

Pandemia spowodowała, że sprzedaż online w Polsce wzrosła powyżej oczekiwań analityków. Jak to wygląda globalnie? Według eMarketer w 2022 roku udział handlu internetowego wynosił 19,3%. W kolejnych latach ma rosnąć, aby w 2026 roku sięgnąć ponad 23%. Różnie to wygląda w poszczególnych krajach. Przykładowo w USA udział e-commerce w 2022 roku wynosił 15%.

Czy możliwe jest, aby w najbliższych latach handel elektroniczny przewyższył sprzedaż stacjonarną? Raczej nie. Udział e-commerce będzie rosnąć, ale do pewnego stopnia. Przewidywania analityków odnośnie do tradycyjnych zakupów również są pozytywne. Z prognoz Euromonitor International wynika, że do 2026 roku sprzedaż stacjonarna w Polsce wzrośnie o 10,5% (licząc od 2022 roku).

Prawdopodobnie będziemy wydawać więcej zarówno online, jak i stacjonarnie. Ostatnie lata pokazały jednak, że mogą nam towarzyszyć zupełnie nieoczekiwane wydarzenia, które istotnie wpłyną na rynki. Branża retail inwestuje w personalizację, wykorzystuje w sprzedaży różne kanały i prawdopodobnie w najbliższych latach te trendy się utrzymają.

agencja

Recent Posts

5 korzyści z dostaw kawy ziarnistej do biura

Współczesne biuro to nie tylko miejsce pracy, to przestrzeń, która zapewnia komfort i motywację do…

56 sekund ago

Co położyć zamiast płytek w kuchni na ścianę nad zlewem?

Ściana nad zlewem w kuchni jest dość newralgicznym miejscem. Obszar ten narażony jest na działanie…

2 minuty ago

Powerbanki reklamowe: Jak nowoczesne gadżety wpływają na wizerunek firmy?

Zwiększ rozpoznawalność dzięki nowoczesnym gadżetom reklamowym. Powerbanki z logo firmy to nie tylko praktyczne gadżety,…

3 minuty ago

Jak znaleźć i zatrudnić większą grupę pracowników na produkcję?

W dobie rosnącej konkurencji na globalnym rynku zdolność do szybkiego i efektywnego zwiększania zasobów ludzkich…

7 minut ago

Pilates – w zdrowym ciele zdrowy duch

Aktywność fizyczna stała się w dzisiejszych czasach niezwykle popularna. Wynika to z faktu, że mamy…

7 minut ago

Spawanie laserowe: narzędzie przyszłości czy technologia z przeszłości?

Łączenie materiałów w procesie spawania metodą laserową zyskuje wielu zwolenników. To sposób, który często nie…

8 minut ago