sobota, 24 lutego, 2024

Co z pomysłem tramwaju w Jaworznie. Jerzy Nieużyła wyjaśnia.

Strona głównalistCo z pomysłem tramwaju w Jaworznie. Jerzy Nieużyła wyjaśnia.

Co z pomysłem tramwaju w Jaworznie. Jerzy Nieużyła wyjaśnia.

- Advertisement -

Publikujemy list Jerzego Nieużyły, który rozwija temat tramwaju w Jaworznie.

List poniżej.

Drodzy Mieszkańcy,

ponieważ po opublikowaniu elementów programu z jakim pójdzie do wyborów Polska 2050 Szymona Hołowni w Jaworznie, wiele krytycznych komentarzy dotyczyło pomysłu wprowadzenia komunikacji tramwajowej w naszym mieście, należą się Państwu szczegółowe wyjaśnienia naszej decyzji.

Na wstępie odniosę się do słów jednego z komentatorów, który oburzył się na słowa , że chcemy wprowadzić tramwaje (cyt.) „w trosce o rozwój gospodarczy naszego miasta i lepszą przyszłość jego mieszkańców, zapobieżenie zapaści demograficznej”. Na stan demograficzny miasta wpływ mają nie tylko urodzenia i zgony mieszkańców , ale także migracja do i z miasta. Jak istotny to czynnik mogliśmy się przekonać obserwując demografię Jaworzna od czasów powojennych , do dnia dzisiejszego. W dużym stopniu dzięki masowemu napływowi ludności z terenów Polski południowej w poszukiwaniu pracy w jaworznickich zakładach produkcyjnych, miasto stało się stutysięcznikiem pod koniec ubiegłego stulecia. Niestety prognozy w tym obszarze dla Jaworzna nie są zbyt optymistyczne. Do 2050 roku jaworznian ma być (według tych prognoz) mniej niż 70 tys.

Wobec faktu, że Jaworzno jest miastem rozproszonym o dużej rozległej powierzchni, ale za to niezbyt odległym od Katowic i Krakowa, to jakość funkcjonowania komunikacji w mieście i jej korelacja z komunikacją kolejową ma i będzie miała w przyszłości duży wpływ na decyzje inwestorów chcących ulokować u nas swoje przedsiębiorstwa.

Dobra komunikacja publiczna to podstawa do zapewnienia inwestycjom niezbędnych pracowników, którzy w dużej części będą dojeżdżali do pracy spoza naszego miasta. A nasze dzieci i wnuki , w sporej części uczą się w szkołach i uczelniach w Krakowie, Katowicach, Gliwicach i tam też często znajdują pierwszą pracę . Jeżeli umożliwimy im codzienny dojazd do szkoły, a później do pracy, komunikacją publiczną z miejsca zamieszkania, to jest szansa, że zostaną w Jaworznie. W przeciwnym razie najpewniej już tu nie wrócą. Tak więc (wbrew pozorom) jakość komunikacji może mieć duży wpływ (choć nie bezpośredni) na demografię. Niestety komunikacja w Jaworznie, w obecnym stanie jest nieefektywna, nieekonomiczna i nie spełnia wymagań jakie stawia przed nami przyszłość. Jest nieefektywna, gdyż nie jest dostępna dla mieszkańców wszystkich dzielnic w jednakowym stopniu, gdyż słabo skomunikowane są np. centrum i duże osiedla mieszkaniowe z dworcem kolejowym w Szczakowej. Jest nieekonomiczna , skoro tylko w tym roku trzeba było wydać na nią z budżetu miasta 44 mln zł. Na wysokość tej kwoty decydujący wpływ miały dwa składniki : niskie wpływy z biletów (zwłaszcza okresowych) wynoszące ok. 17% kosztów, oraz kursy do Katowic i Sosnowca stanowiące ok. 1/3 kosztów.

Po wydatkach na oświatę, wydatki na komunikację są drugą co do wielkości wydatków pozycją w budżecie miasta od kilku lat i systematycznie rosną. Większość miast w Polsce dopłaca do komunikacji publicznej , ale Jaworzno należy do tych, które dopłacają najwięcej w przeliczeniu na jednego mieszkańca. W bieżącym roku, gdyby nie sprzedaż gruntu pod fabrykę „Izery” miasto musiałoby się zadłużyć na 60 mln , emitując obligacje. „Przejadamy” majątek miasta , by pokryć bieżące wydatki. To niebezpieczna praktyka w dodatku zaplanowana na kolejne lata. Nic tu nie pomoże jakakolwiek kosmetyka, czy reforma . Potrzebna jest zdecydowana , rewolucyjna zmiana, którą właśnie proponujemy : czyli rezygnacja z autobusowych połączeń z Katowicami i zapewnienie szybkich, częstych połączeń liniami tramwajowymi z dworcem w Szczakowej , a w dalszej kolejności również z mającym powstać przystankiem kolejowym na Jęzorze. W nieodległej przyszłości przedstawimy Państwu szczegóły tego planu.

A dlaczego tramwaj ?

Ponieważ jest to najpewniejszy, niezależny od warunków atmosferycznych i drogowych, najbardziej punktualny, najszybszy, najwygodniejszy, najbardziej ekologiczny , najbezpieczniejszy , najmniej energochłonny, najekonomiczniejszy, najmniej awaryjny, najtrwalszy środek transportu w mieście. Autobus w komunikacji miejskiej ma żywotność 8-10 lat, trwałość tramwaju to co najmniej 30 lat. Autobus może przewieźć jednorazowo ok.100 pasażerów, a tramwaj nawet 200-300. W komentarzach pojawiły się kpiny i pytania, dlaczego nie metro ? System komunikacji tramwajowej, który zaplanowaliśmy, będzie dla Jaworzna jakby naziemnym metrem, będzie tym czym jest metro dla dużych aglomeracji, przewiezie główne potoki pasażerów. Pomoże w dużym stopniu ograniczyć nadmierny ruch samochodowy w mieście.

Oczywiście tramwaj nie załatwi wszystkich potrzeb transportowych mieszkańców, pozwoli obsłużyć tylko duże skupiska ludzkie.

Dla obsługi pozostałych mieszkańców, można będzie lepiej wykorzystać komunikację autobusową, którą już posiadamy. Komunikację tramwajową skorelujemy z rozkładami jazdy pociągów tak, by czas dotarcia do Katowic , czy Krakowa był krótszy niż jadąc samochodem. Mieszkam w Długoszynie , przez 12 lat jeździłem do pracy w Katowicach . Dojazd do pracy naszą komunikacją autobusową zabierał mi codziennie (w obie strony) 2,5 do 3 godzin. Dzięki efektywnej komunikacji tramwajowej podarujemy mieszkańcom coś, co jest bezcenne, ich zaoszczędzony na podróż do pracy czy szkoły, czas. Poddawał ktoś w wątpliwość, czy nas na to stać. Skoro uzyskujemy przychody, ze sprzedaży gruntów to powinniśmy wykorzystać je na inwestycje najbardziej potrzebne mieszkańcom. Komunikacja na pewno do nich należy.

Chcemy skorzystać w tym celu z funduszy unijnych, które umożliwiają uzyskanie na inwestycje tramwajowe do 85% dofinansowania. Wykorzystajmy tę okazję póki jeszcze jest dostępna. Następna, tak korzystna może już się nie pojawić. Zgodnie z prognozami i tendencjami do ograniczenia zużycia energii, w nieodległej przyszłości rola i wykorzystanie komunikacji zbiorowej będzie wzrastać. Jak zwykle wygrają te miasta, które potrafią to przewidzieć i wcześniej dostosują swoją strukturę miejską do nowych wymagań. Mam nadzieję, że nasi mieszkańcy będą kierowali się głosem rozsądku w nadchodzących wyborach i wybiorą takich przedstawicieli, którzy zapewnią bezpieczną przyszłość im i ich dzieciom.

Jerzy Nieużyła

Poniżej materiał archiwalny z 2013 roku.

 

Tramwaj w Jaworznie to nie żart

Brak tramwaju w Jaworznie to porażka – mówi Tomasz Tosza

 

4 KOMENTARZE

  1. Szanowny Panie

    od 40 lat mieszkam w Jaworznie i między innymi właśnie dlatego lubię to miasto bo nie ma w nim tramwajów. Jak i wielu innych mało ciekawych elementów aglomeracji śląskiej. Ten pomysł moim zdaniem jest równie słaby jak i innym Pana pomysł a mianowicie stok narciarski na (lub jak kto woli w) Długoszynie. Pozdrawiam

  2. Komunikacja w Jaworznie jest nieefektywna i to trzeba poprawić, ale po wprowadzeniu tramwaju stałaby się jeszcze bardziej nieefektywna (i mówię to jako były zwolennik tramwaju). Koszty wzrosłyby jeszcze bardziej. Tramwaj opłaca się wtedy, gdy potoki pasażerskie są tak duże, że często kursujące (co 10-15 min) autobusy przegubowe nie wystarczają. Wiadomo, że takich warunków w Jaworznie nie ma nawet na najbardziej obciążonych relacjach.
    Pociągi w Polsce są tak niepunktualne, że nierealne jest zastąpienie nimi autobusów do Katowic. Pociąg potrafi złapać potężne opóźnienie z najbardziej błahego powodu (typu spalona żarówka), a autobusy są w miarę przewidywalne nawet w czasie dużych korków.
    Co nie znaczy, że komunikacji szynowej nie powinno się rozwijać. PKP ma w planach (przynajmniej teoretycznie) poprowadzenie linii kolejowej w pobliżu centrum Jaworzna i to powinno zostać uwzględnione w SUiKZP (a raczej – planie ogólnym, który zastąpi SUiKZP po zmianie przepisów).
    A ceny biletów okresowych należy podnieść, szczególnie biletów międzymiastowych, tak aby miasto miało więcej środków na poniesienie częstotliwości kursów.

  3. Po pierwsze nie oburzyłem się ale ubawiłem się Pana wypowiedzią o związku pomiędzy tramwajem a demografią.Widzę iż postanowił Pan dalej bawić czytelników swoistą logiką.Proponuję wprowadzić kilka linii tramwajowych i uratujemy demografię miasta. Wszyscy będą przyjeżdżać do Jaworzna aby zobaczyć puste tramwaje krążące pomiędzy umierającą dzielnicą Szczakowa a wymarłym rynkiem głównym.Dzis autobusy na tej trasie nie są przepełnione,
    a wprowadzenie tramwaju jest kosmiczną głupotą . Boże chroń nas przed wyznawcami sekty Płaczliwego Szymka.

- Advertisment -

Jaworzno mało znane – Kto czy co?

W  odcinku "Jaworzno mało znane - Kto czy co?" po raz kolejny wybieramy się do jaworznickiej Szczakowej i jeszcze raz pochylamy się nad kwestią...

Narciarskie Mistrzostwa Szkół Miasta Jaworzna w Slalomie Gigancie

Narciarskie Mistrzostwa Szkół Miasta Jaworzna w Istebnej odbyły się 21 lutego. Wydarzenie to zgromadziło uczniów i nauczycieli jaworznickich szkół, którzy rywalizowali w konkurencji SLALOM...

Adela Niciarz nominowana w plebiscycie Najpopularniejszy Sportowiec Roku 2023 w Jaworznie

Trwa głosowanie na Najpopularniejszego Sportowca Roku w Jaworznie. Adela Niciarz to kolejna nominowana do tytułu za rok 2023. Jeżeli to Adela Niciarz ma zostać najpopularniejszym sportowcem...