Categories: Życie miasta

Czy Izera może być opłacalna? Odpowiada prezes Toyota Central Europe

Czy Izera może być opłacalna? Czy projekt ma szansę powodzenia? Na te pytania odpowiada prezes Toyota Central Europe, Jacek Pawlak.

Temat samochodów Izery, które mają być produkowane w Jaworznie, jest poruszany regularnie w ogólnopolskich mediach, mimo że jak na razie nie wiadomo, czy fabryka w ogóle powstanie.

Pojawiają się pytania o opłacalność całego projektu. Produkcja samochodów jest procesem niezwykle złożonym i kosztownym, szczególnie tworzenie projektu od zera – czy polski samochód elektryczny byłby w stanie na siebie zarobić?

Na to pytanie odpowiedzi udziela w rozmowie dla wp.pl Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe. Pawlak sugeruje, że pojazdy Izery musiałyby sprzedawać się w ilości przynajmniej 200, a optymalnie około 300 tys. sztuk rocznie, żeby nie przynosić strat.

Sprzedaż takiej ilości samochodów elektrycznych w Polsce nie jest realistyczna, pojazdy musiałyby znaleźć nabywców na innych rynkach. Produkcja samochodu na tyle konkurencyjnego, żeby znalazł setki tysięcy nabywców rocznie, jest, jak podkreśla prezes Toyota Central Europe, bardzo trudne.

– Myślę, że to ogromne wyzwanie, i chyba mission impossible – podsumowuje projekt Pawlak.

źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,175393,30687493,czy-warto-dalej-inwestowac-w-izere-jacek-pawlak-prezes-toyota.html

Artur

View Comments

    • Akio Toyoda, prezes japońskiego giganta motoryzacyjnego Toyota Motor uważa, że pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami osiągną co najwyżej 30 proc. udziału w rynku, a resztę zajmą pojazdy hybrydowe, wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe i samochody spalające paliwo.
      Największy na świecie producent samochodów odpiera krytykę dotyczącą opóźnień w przejściu na pojazdy zelektryfikowane, twierdząc, że jego pionierskie hybrydowe układy napędowe, technologia wodorowa i holistyczne podejście ostatecznie okażą się właściwym podejściem dla biznesu, klientów i środowiska.

      Izera przespała swoją szansę, a konkurencja nie śpi. Obecnie liderem sprzedaży aut elektrycznych nie jest Tesla ale chiński BYD. Już sprzedają swoje auta w EU (mają własną flotę statków transportowych) i jednocześnie budują fabrykę na Węgrzech. Geely pewnie się rozgląda gdzie postawić swoją - może to będzie Jaworzno ale raczej bez spółki od Izery bo do niczego im nie jest potrzebna, nic nie wnosi poza ewentualnym dofinansowaniem budowy fabryki przez EU.

Recent Posts

Ministerstwo Infrastruktury o planach związanych a autostradą A4. Od 2027 roku przejazdy mają być darmowe

Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, iż nie zamierza przedłużać umowy z obecnym zarządcą odcinka autostrady A4 Kraków…

8 godzin ago

Motoserce biło na Rynku

XVI Edycja Motoserca odbyła się w sobotę 18 maja na jaworznickim Rynku. [gallery size="full" columns="1"…

10 godzin ago

„Rolkuj po nadzieję”, czyli pasjonaci rolkowania w akcji

"Rolkuj po nadzieję", czyli akcja zorganizowana przez jaworznickie Hospicjum Homo-Homini im. św. Brata Alberta odbyła…

11 godzin ago

PKM Jaworzno – zmiana rozkładu jazdy 19 maja 2024

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie informuje o zmianie rozkładu jazdy autobusów przewoźnika 19 maja. Zmiana…

13 godzin ago

Jaworzno mało znane – Porzucone nagrobki

W dzisiejszym odcinku wybieramy się do zakątka niemal zupełnie nieznanego, ukrytego pomiędzy Długoszynem i Dąbrową…

13 godzin ago

Zmiana organizacji ruchu na ul. Podwale 18 maja

18 maja na ul. Podwale, w okolicy skrzyżowania z ul. św. Wojciecha, będą prowadzone gwarancyjne…

1 dzień ago