Zadowoleni i lojalni pracownicy to podstawa sukcesu firmy, prawda? Jednak jak ocenić, ilu takich pracowników mamy i czy w ogóle ich mamy? Poznaj wskaźnik Employee Net Promoter Score i przekonaj się, jak może ułatwić Ci zarządzanie zespołem.
Z tego artykułu dowiesz się:
Przekonasz się, że obserwowanie wskaźnika eNPS pomaga lepiej organizować życie firmy.
Wskaźnik Employee Net Promoter Score (eNPS) to narzędzie, które pozwala szybko sprawdzić, czy nasi pracownicy są zadowoleni z pracy w firmie. Tak, jak bada się satysfakcję Klientów z wykorzystaniem wskaźnika NPS, tak można zbadać satysfakcję pracowników, zadając im jedno proste pytanie: „W skali od zera do dziesięciu, w jakim stopniu jest prawdopodobne, że możesz polecić tę firmę, jako miejsce do pracy swoim znajomym lub rodzinie?”. Badanie można uzupełnić pytaniem otwartym, aby każdy pytany mógł uzasadnić swoją odpowiedź.
Wskaźnik eNPS nie jest idealną miarą satysfakcji pracowników, ale jest świetnym narzędziem diagnostycznym. Pomaga szybko zrozumieć, że w zespole dzieje się coś niedobrego, dlatego HR-owcy chętnie z niego korzystają. Jest prosty, jego wahania są łatwo zauważalne i stanowi świetny punkt wyjścia do rozmów z zespołem o ich doświadczeniach.
Wartość wskaźnika eNPS obliczamy na podstawie ankiet.
Pytanie podstawowe, które musisz zadać, brzmi: „W skali od zera do dziesięciu, w jakim stopniu jest prawdopodobne, że możesz polecić tę firmę, jako miejsce do pracy swoim znajomym lub rodzinie?”. Ankietowani mają ocenić prawdopodobieństwo polecenia, a posłuży im do tego 11-stopniowa skala eNPS, od 0 do 10, gdzie 0 oznacza „wcale nie polecę” a 10 – ze „polecę ze 100% prawdopodobieństwem”.
Ankietę możesz uzupełnić o pytanie otwarte „Dlaczego?”, ale pamiętaj o zapewnieniu użytkownikom pełnej anonimowości.
Zbierz odpowiedzi i przypisz je do jednej z trzech kategorii:
Otrzymasz wynik z przedziału od -100 do +100.
⏫ Wysoki wynik powyżej zera oznacza, że większość pracowników jest zadowolona z pracy w Twojej firmie i będzie chętnie ją polecać innym, jako miejsce zatrudnienia.
? Wynik w okolicy zera to sygnał, że wprawdzie są osoby zadowolone, ale jest ich bardzo mało.
⏬ Wynik poniżej zero oznacza, że w zespole dzieje się coś bardzo niedobrego. To moment, w którym trzeba sięgnąć np. po inne typy ankiet lub rozmowy 1:1, aby wybadać temat.
Prostota eNPS to spore ograniczenie, które uniemożliwia wyciąganie pogłębionych wniosków z badań. Uzyskasz wprawdzie ogólny obraz zadowolenia zespołu, a nawet prześledzisz zmiany nastrojów, ale z pewnością nie zrozumiesz, dlaczego pracownicy czują się tak, a nie inaczej. Do tego przydadzą Ci się inne narzędzia HR-owe.
Do odpowiedzi w ankiecie eNPS pracownikowi nie są potrzebne wybitne kompetencje komunikacyjne. Wystarczy, że wybierze odpowiednią wartość i już wyraża jasno swoje zdanie. Teraz Ty musisz wysłuchać jego głosu. Pokaż mu, że ma on znaczenie! Regularnie omawiaj wyniki eNPS i dopytuj zespół, co wpływa na taki, a nie inny nastrój. Wykorzystaj inne narzędzia HR, aby uzyskać pełny obraz, dostarczać pracownikom lepszych doświadczeń i usprawnić ogólne zarządzanie HR.
Jaworznicka poetka Renata Batko w ramach swojego cyklu Jaworowe Artystyczne Spotkania organizuje w maju I…
MCKiS zaprasza na wystawę. Już 23 maja w Hali Widowiskowo – Sportowej w Jaworznie odbędzie…
Paulina Pielka uczennica I Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki w Jaworznie jeszcze przed egzaminami maturalnymi…
Najnowsze badania opinii publicznej przeprowadzone w maju przez IBRiS dla Radia ZET ujawniły, ile procent…
Jaworznickie sobótki odbędą się już dzisiaj, czyli 20 maja. Niestety jedną z nich nieznani sprawcy…
Za nami 5. seria zmagań w ramach rozgrywek JLS Salos 2024, co oznacza, że znajdujemy…