Twoja flota jeździ do Włoch? Oto wszystko, co musisz wiedzieć

Włochy, podobnie jak inne europejskie kraje, pobierają opłaty za przejazd autostradami. Ich wysokość uzależniona jest od standardowych czynników, jak długość odcinka czy kategoria pojazdu. Jednak mają również swoje oryginalne przepisy. Jakie? Już wyjaśniamy.

Za przejazd większością z prawie 6,5 tys. km włoskich autostrad, z których spora część powstała w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, należy uiścić opłatę. Stawka uzależniona jest od kategorii pojazdu, jednak swoją taryfę zapłaci każdy, nawet właściciele zwolnionych z opłat w wielu krajach motocykli. Wysokość myta w porównaniu z pozostałymi państwami europejskimi stawia Włochy w czołówce najdroższych autostrad na kontynencie.

Kryteria kategoryzacji

Najczęściej głównym wyznacznikiem kategorii pojazdu jest jego dopuszczalna masa całkowita. We Włoszech podziału dokonuje się ze względu na wysokość oraz liczbę osi. Do pierwszej kategorii (kat. A) zakwalifikowane są motocykle oraz auta o wysokości do 1,3 m. Kategorię drugą (kat. B) stanowią auta trójkołowe, a także samochody dwuosiowe o wysokości powyżej 1,3 m. Trzecia grupa to pojazdy lub ich zespoły liczące do trzech osi. Kategoria czwarta to auta lub samochody z przyczepą, mające do czterech osi. Pojazdy lub zespoły pojazdów mające pięć lub więcej osi stanowią ostatnią, piątą kategorię.

Czynniki wpływające na wysokość opłat drogowych

Kwotę do zapłaty za przejazd autostradami determinują wspomniana kategoria oraz przebyte kilometry. To standardowe kryteria, jakie znane są chociażby z Polski. Ewenementem na skalę europejską jest uzależnienie opłaty drogowej od ukształtowania terenu.

We Włoszech funkcjonują dwie taryfy: górska i nizinna. Za przejazd tą pierwszą stawka za kilometr jest średnio o 0,01 EUR wyższa niż w rejonach nizinnych. Włosi nakładają na myto podatek VAT w wysokości 22%, a sumy zaokrąglane są w górę lub w dół do 0,1 EUR. Planując trasę, należy pamiętać o zróżnicowaniu w tym aspekcie. Niektóre państwa automatycznie naliczają VAT, a np. w Belgii jest to uzależnione od regionu, przez który wiedzie trasa.

Uiszczanie myta

We Włoszech wybór dokonania opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrad zbliżony jest do pozostałych państw, w tym Polski. Na bramkach można zapłacić gotówką w euro, kartą kredytową lub elektronicznie za pomocą systemu Telepass. W porównaniu z innymi krajami, wyjątkiem jest ewentualność zapłaty kartą Viacard. Jest to karta magnetyczna emitowana w wartościach 25, 50 i 75 EUR. Zaopatrzyć się w nie kierowcy mogą już w Polsce.

Należy jednak pamiętać, że Viacard nie są honorowane na Sycylii. Dojeżdżając do bramek, warto wiedzieć, w jakiej formie zamierzamy uiścić opłatę. Do wyboru są bramki dla płacących gotówką, dla posiadaczy urządzenia Telepass, dla płacących kartami VIACARD, BANCOMAT i innymi kartami kredytowymi oraz posiadaczy karty Telepass czy uniwersalne, w których jednak czeka się dłużej niż w przypadku pozostałych.

Wśród kierowców panuje również opinia, że polskie karty kredytowe i debetowe są często odrzucane, więc poleca się zaopatrzenie w zapas gotówki. Z kolei jeżeli tej ostatniej zabraknie, kierowca może skorzystać z biletu z odroczoną płatnością, tzw. mancato pagamento. Daje to 2 tygodnie na opłacanie przejazdu przelewem bankowym.

W przypadku flot samochodowych optymalnym i najwygodniejszym rozwiązaniem jest instalacja urządzenia pokładowego OBU, które elektronicznie naliczy opłaty w systemie Telepass, wykorzystującym technologię DSRC. Rozliczenie następuje w trybie „post-paid”, a będąc członkiem konsorcjum w ramach programu Shell Card (dotychczas: euroShell), można uzyskać coroczny rabat, nawet do 13%.

Nie tylko autostrady

Należy pamiętać, że opłaty drogowe we Włoszech należy uiścić również za przejazdy mostami i tunelami. Niektóre z nich to istotne punkty na mapie kraju, które są często uwzględniane przy planowaniu trasy. Chodzi m.in. o Munt La Schera Tunnel (Livigno), Saint Bernard Tunnel, Tunnel Monte Bianco (E25) czy Tunnel del Frejus (E70). Co do autostrad, dwa najdłuższe odcinki mające powyżej 700 km to trasa A1 na odcinku Mediolan – Neapol oraz A14 Bolonia – San Lazarro-Taranto pn.

Redakcja jaw.pl

Redakcja portalu jaw.pl jest do Państwa dyspozycji. Podejmujemy każdy temat związany z życiem miasta Jaworzna oraz z Państwa problemami. Polecamy również usługi promocyjne i reklamowe na terenie miasta Jaworzno.

Recent Posts

Poznaj zalety cyfrowego druku etykiet i broszur reklamowych

Rozwój technologii poligraficznej znacząco wpłynął na sposób, w jaki firmy projektują i produkują materiały marketingowe.…

3 godziny ago

W podróży z czworonogiem – jak bezproblemowo podróżować z psem samochodem, pociągiem i samolotem?

Planowanie wspólnych wyjazdów z psem nie musi być trudne. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie przygotowanie,…

3 godziny ago

Worek stomijny – czym jest, jakie są jego rodzaje i jak można go zakładać?

Stomia nie jest wyrokiem – to rozwiązanie umożliwiające dalsze godne życie po ciężkiej operacji układu…

3 godziny ago

Apartamenty na sprzedaż – od luksusowych mieszkań do komfortowych domów

W dzisiejszych czasach inwestowanie w nieruchomości stało się jednym z najbardziej atrakcyjnych sposobów budowania swojego…

3 godziny ago

Korty przy ul. Krakowskiej otwarte

MCKiS Jaworzno otwarło na ten sezon korty do tenisa ziemnego przy ul. Krakowskiej 8. Korty…

4 godziny ago

Pożar samochodu w Byczynie

Pożar w Jaworznie Byczynie. Palił się samochód osobowy. Do zdarzenia doszło około godz. 16.30. Dokładnie…

8 godzin ago