Idąc do lekarza lub do szpitala, oddajemy swoje zdrowie, a niekiedy nawet życie w ręce osób, których wiedza i doświadczenie powinny zagwarantować nam powrót do zdrowia. Nie zawsze jednak wizyta w placówce medycznej kończy się zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Błędy medyczne i błędy lekarskie narażają pacjentów na szkody. Kiedy pacjentowi należy się odszkodowanie za błąd lekarski?
Idąc do lekarza lub do szpitala, oddajemy swoje zdrowie, a niekiedy nawet życie w ręce osób, których wiedza i doświadczenie powinny zagwarantować nam powrót do zdrowia. Nie zawsze jednak wizyta w placówce medycznej kończy się zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Błędy medyczne i błędy lekarskie narażają pacjentów na szkody. Kiedy pacjentowi należy się odszkodowanie za błąd lekarski?
Fakt, że leczenie się nie powiodło, nie zawsze jest winą lekarza. O odszkodowanie można ubiegać się w przypadku błędu lekarskiego i błędu medycznego, nie zaś w przypadku niepowodzenia w leczeniu. Co kryje się za tymi terminami? Błąd lekarski to niewłaściwe działanie lekarza, czyli nieprawidłowo dobrane leczenie lub źle postawiona diagnoza. Błąd medyczny to już nieprawidłowe wykonanie obowiązków służbowych przez lekarza, pielęgniarkę lub ratownika medycznego. Może to być na przykład podanie złego leku lub błędne odczytanie wyników z urządzenia medycznego. Niepowodzenie w leczeniu jest natomiast niesatysfakcjonującym wynikiem leczenia, za które winę ponosi na przykład pacjent, który nie przyjmuje leków. O takiej sytuacji mówi się również w przypadku, kiedy choroba przebiega w sposób agresywny lub gdy leczenie podjęto w jej zaawansowanym stadium.
Jeśli po wizycie w przychodni lub szpitalu stan zdrowia pacjenta uległ pogorszeniu, mogło dojść do popełnienia następującego błędu:
Aby uzyskać odszkodowanie za błąd lekarski lub medyczny, poszkodowany musi udowodnić winę personelu. Konieczne będzie więc przedstawienie takich dowodów, które dokumentują przebieg leczenia i poniesione w związku z nim koszty. Mogą to być rachunki za zakup leków czy nawet paragony za dojazdy do szpitala. Wniosek o odszkodowanie za błąd lekarski powinien zostać rozpatrzony pozytywnie, jeśli:
Proces uzyskiwania odszkodowania za błąd lekarski lub medyczny może toczyć się w trakcie postępowania karnego lub cywilnego. W pierwszym przypadku wniosek o odszkodowanie składa się do prokuratury lub na policję, a w drugim do przychodni lub szpitala, kierując pismo przeciwko konkretnemu podmiotowi. Za wypłatę odszkodowania odpowiada natomiast ubezpieczyciel placówki medycznej.
"Noc w Teatrze" z ATElier Kultury można było spędzić w sobotę 18 maja. Takie wydarzenie,…
Noc w Muzeum Miasta Jaworzna można było spędzić w sobotę 18 maja. Muzeum Miasta Jaworzna…
Wierzę i dzisiaj kolejny raz stawiam sobie pytania, jak tę moją wiarę pogłębić i jak…
Świadomość obywatelska naszego społeczeństwa niestety nie jest w najlepszej kondycji. Niby jesteśmy już 20 lat…
Przenieść się wypada do epoki średniowiecza; do jej mroków i tajemnic oraz niedopowiedzeń. To właśnie…
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, iż nie zamierza przedłużać umowy z obecnym zarządcą odcinka autostrady A4 Kraków…