Categories: NewsŻycie miasta

Zmiany w Krajowym Planie Odbudowy. Co dalej z Izerą?

W piątek 15 marca Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej, podała szczegóły dotyczące modyfikacji Krajowego Planu Odbudowy. Zmiany wprowadzone w planie dotyczą m.in. projektu polskiego samochodu elektrycznego Izera.

W ramach rewizji Krajowego Planu Odbudowy projekt Izera miałby zostać przeniesiony do części pożyczkowej programu. Tym samym 4,7 mld zł zostałoby przeznaczone na inne cele. Z KPO Polska ma dostać łącznie 59,8 mld euro – 25,27 mld w postaci dotacji i 34,54 w formie preferencyjnych pożyczek.

– Na pewno będziemy chcieli, aby do części pożyczkowej trafił projekt produkcji pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, czyli stworzenia mocy produkcyjnych do budowy takich pojazdów, który to projekt w sferze publicznej nazywany jest inwestycją Izera, choć o Izerze nigdy w KPO nie było ani słowa – wyjaśnia wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko w rozmowie z Interią Biznes.

Oznacza to, że na polski samochód elektryczny Polska nie otrzymałaby bezpośrednio dotacji, ale istniałaby możliwość jego rozwijania za pieniądze z pożyczki, udzielonej np. na budowę fabryki – w przypadku, gdy założenia projektu zostałyby zweryfikowane pozytywnie.

Co z fabryką Izery?

13 marca spółka Mirbud poinformowała o podpisaniu listu intencyjnego z ElectroMobility Poland, spółką odpowiedzialną za Izerę, w sprawie budowy zakładu produkującego samochody elektryczne. Umowa ma jednak wejść w życie dopiero po uzyskaniu przez ElectroMobility Poland stosownych zgód korporacyjnych.

Jak poinformował przedstawiciel Mirbudu Interię Biznes, zmiana finansowania projektu z perspektywy generalnego wykonawcy niczego nie zmienia, warunki pozostają takie jak do tej pory.

Spółka ElectroMobility Poland działa już od 2016 roku, sama prezentacja marki IZera miałą miejsce w 2020. Od 2021 większościowym udziałowcem ElectroMobility Poland jest Skarb Państwa.

Izera została wpisana do Krajowego Planu Odbudowy, a konkretnie „wparcie dla gospodarki niskoemisyjnej”, jeszcze przez rząd Mateusza Morawieckiego. Izera miałaby spełniać cel „wzrostu zainstalowanych mocy produkcyjnych nowych pojazdów zeroemisyjnych do połowy 2026 r., pozwalających na produkcję 100 tys. pojazdów w ciągu roku”.

źródło: https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-izera-a-modyfikacja-kpo-wiadomo-co-dalej-z-polskim-elektryki,nId,7391746

Artur

View Comments

  • No to jak jest z tymi drzewami ? Wolicie drzewa na hołdzie , czy fabrykę ? nie koniecznie samochodów eletrycznych ?

Recent Posts

Ministerstwo Infrastruktury o planach związanych a autostradą A4. Od 2027 roku przejazdy mają być darmowe

Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, iż nie zamierza przedłużać umowy z obecnym zarządcą odcinka autostrady A4 Kraków…

9 godzin ago

Motoserce biło na Rynku

XVI Edycja Motoserca odbyła się w sobotę 18 maja na jaworznickim Rynku. [gallery size="full" columns="1"…

11 godzin ago

„Rolkuj po nadzieję”, czyli pasjonaci rolkowania w akcji

"Rolkuj po nadzieję", czyli akcja zorganizowana przez jaworznickie Hospicjum Homo-Homini im. św. Brata Alberta odbyła…

12 godzin ago

PKM Jaworzno – zmiana rozkładu jazdy 19 maja 2024

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie informuje o zmianie rozkładu jazdy autobusów przewoźnika 19 maja. Zmiana…

14 godzin ago

Jaworzno mało znane – Porzucone nagrobki

W dzisiejszym odcinku wybieramy się do zakątka niemal zupełnie nieznanego, ukrytego pomiędzy Długoszynem i Dąbrową…

15 godzin ago

Zmiana organizacji ruchu na ul. Podwale 18 maja

18 maja na ul. Podwale, w okolicy skrzyżowania z ul. św. Wojciecha, będą prowadzone gwarancyjne…

1 dzień ago