Robotyzacja procesów biznesowych coraz mocniej wchodzi w struktury firm i przedsiębiorstw. Korzyści płynące z robotyzacji procesów w firmie dostrzegane są coraz chętniej, a uniwersalność zastosowania nie ogranicza się już tylko do automatycznego księgowania faktur. W takim razie w jakich branżach i działach Robotic Process Automation sprawdza się najlepiej?
Kadry
Roboty mogą znacznie ułatwić procesy zarządzania kadrą, mogą naliczać wypłaty miesięczne lub tygodniowe uwzględniając takie parametry jak: urlopy i dni przepracowane, nadgodziny w określone dni czy zwolnienia lekarskie. Wprowadzenie w szeregi przedsiębiorstwa robota może także skrócić czas wprowadzania nowych pracowników do obowiązków w firmie. Robot zajmie się dostarczeniem formularza personalnego do określonych działów w strukturze firmy. Prześle najważniejsze informację do działu kadr, numer konta i dane do księgowości.
Czytaj więcej o robotyzacji w biznesie: ROBOTIC PROCESS AUTOMATION – wszsystko co musisz wiedzieć.
Księgowość
W tych obszarach Robotic Process Automation jest obecnie najczęściej wykorzystywane. Znakomicie sprawdzają się przy księgowaniu faktur, rozksięgowywaniu faktur wielopozycyjnych, rozliczaniu wydatków pracowniczych, porównywaniu faktur z zamówieniami, wpisywaniu informacji do systemów.
IT
W środowisku firm IT robot sprawdzi się doskonale. Integracja różnych systemów nie będzie już problemem. Robot świetnie poradzi sobie z systemami niekompatybilnymi. Cyfrowy pracownik może swobodnie przechodzić z systemu na system, może przyznawać hasła i dostępy pracownikom, sprawdzać ich logi i pracę. Jest to ważne szczególnie w firmach z dużą rotacją pracowników.
Sprzedaż i marketing
Roboty RPA są niezawodne zarówno w procesie aktualizacji danych w systemach CRM, jak również w realizacji komunikacji z klientami. Mogą znakomicie poruszać się pomiędzy profilami firmowymi w kanałach social media, kopiować informacje i przenosić je do systemów sprzedażowych. Sprawdzają dane np. finansowe, generują raporty, wysyłają maile, jak również wiadomości na social media według zadanych kryteriów.
Obsługa klienta
W tej branży Robotic Process Automation ma sporo pracy. Cyfrowi pracownicy znakomicie poruszają się pomiędzy aplikacjami służącymi do kontaktów z klientami i wspierania pracy pracowników działów obsługi klienta czy Call Center. Robot może automatycznie generować listy klientów, z którymi należy się skontaktować, weryfikować w CRM, z którymi klientami kontakt już nastąpił, wprowadzać dane i przenosić je pomiędzy poszczególnymi systemami.
Logistyka
Logistyka i spedycja to kolejne grupy biznesowe, w których robotyzacja procesów może przynieść wiele korzyści. Roboty sprawdzą się świetnie podczas m.in.:
- Zamawianiu transportów
- Potwierdzaniu dostaw
- Awizacja dostaw
- Rozliczanie dokumentów PZ/WZ
Reklamacje
Pracę tego działu można naprawdę efektywnie zrobotyzować. Roboty mogą dokonywać wstępnej weryfikacji uprawień do reklamacji i decydować o jej zasadności. Powoduje to, że do pracownika trafia dużo mniejsza ilość danych i zgłoszeń co niewątpliwie wpływa na obniżenie kosztów pracy całego działu reklamacji. Jednocześnie robot na bieżąco może informować klienta na jakim etapie jest jego zgłoszenie.
Administracja
Wprowadzanie danych do systemów księgowych, do systemów CRM, ERP, WORKFLOW itp.