poniedziałek, 6 maja, 2024

Tour de Pologne to świetna promocja miasta za stosunkowo niewielkie pieniądze

Strona głównaInformator / Materiały zewnętrzneTour de Pologne to świetna promocja miasta za stosunkowo niewielkie pieniądze

Tour de Pologne to świetna promocja miasta za stosunkowo niewielkie pieniądze

- Advertisement -

Po raz kolejny w ostatnich latach kolarze pojadą ulicami Jaworzna. Dzięki temu miasto będzie pokazywane nie tylko w Polsce, ale i w wielu miejscach na świecie.

W 2014 roku kolarze przejechali przez Jaworzno w drodze do Katowic. Dużo więcej emocji towarzyszyło edycjom imprezy z 2015, 2017 i 2018 roku, kiedy to na rynku zlokalizowany był start etapów wyścigu. Tak też będzie i w tym roku. 6 sierpnia na jaworznickim rynku odbędzie się start honorowy czwartego etapu. Następnie kolarze wykonają rundę wokół rynku, skąd ulicami: Pocztową, Grunwaldzką, Kolejową oraz Aleją Piłsudskiego trafią na tzw. „ostry start”, który będzie miał miejsce na wysokości Parku Podłęże. Następnie cykliści przejadą przez Osiedle Stałe i udadzą się obwodnicą w kierunku Mysłowic. Na pierwszej, bardziej płaskiej części dystansu będzie miała miejsce premia lotna w Wilamowicach. Potem peleton wjedzie w Beskidy, gdzie kolarze pokonają dwie rundy po 38,5 kilometra. Tam na trasie znajdują się dwie górskie premie pierwszej kategorii – Kocierz oraz dwie drugiej kategorii – Wielka Puszcza. Etap czwarty odbędzie się pod hasłem 100-lecia Powstań Śląskich.

Władze miasta i organizatorzy zadowoleni 

Współpraca miasta i organizatorów największego wyścigu kolarskiego w Polsce od lat układa się bardzo dobrze, co na każdym kroku obie strony podkreślają. – Wyścig na stałe wpisał się w kalendarz pożądanych przez mieszkańców wydarzeń. Dla miasta to wyzwanie i kolejna szansa pokazania całemu światu, że Jaworzno to miejsce, które warto odwiedzać, w którym warto mieszkać i w którym wiele się dzieje – przyznał Paweł Silbert, Prezydent Jaworzna. Także sam były świetny kolarz Czesław Lang cieszy się, że ma tak dobrego partnera po drugiej stronie. – Życzylibyśmy sobie, żeby z każdym partnerem współpracowało się tak przyjemnie jak z Jaworznem – mówił w ubiegłym roku Lang, dyrektor generalny Tour de Pologne. 

Wyścig kolarski świetną reklamą i promocją 

Ranga wyścigu kolarskiego Tour de Pologne wiele lat temu została podniesiona i od dłuższego czasu jest to jedna z ważniejszych imprez w europejskim kalendarzu kolarskim. Dzięki profesjonalnej obsłudze i realizacji, wyścig ma dużą oglądalność i jeszcze większy zasięg medialny. Organizatorzy, czyli Lang Team, gwarantują głównym miastom-gospodarzom m.in. bezpośrednią relację z etapu w stacjach – TVP 1 i TVP Sport oraz w Eurosport 1 (za pośrednictwem tej stacji wyścig trafia do 54 krajów świata, a przekaz będzie realizowany w 20 wersjach językowych), a także pojawienie się w głównym wydaniu „Wiadomości”. Tak też będzie w przypadku Jaworzna.

Ile kosztuje Tour de Pologne?

Reklama reklamą, ale wielu zapyta, ile trzeba zapłacić, by być na świeczniku? Analizując ostatnie lata i koszty miast, widać spore zróżnicowanie. W poprzednim roku Kraków, który z Tour de Pologne związany jest już od dekady, wydał na organizację 830 tys. zł. Kolejne miasta wydały nieco mniej. Katowice – 600 tys. zł., Rzeszów – 300 tys. zł, Tarnowskie Góry – 250 tys. zł, a Zakopane i Zawiercie ok. 200 tys. zł. W każdym z wymienionych miast miał miejsce start lub meta jednego z etapów Tour de Pologne. Co ciekawe Jaworzno dwa lata temu zapłaciło 295 tys. zł i można przypuszczać, że obecnie kwota ta będzie na podobnym pułapie lub trochę wyższa. Trzeba pamiętać, że Jaworzno zapłaciło faktycznie nie za sam przejazd kolarzy, ale za promocję medialną związaną z wielką imprezą w mieście. Relacje live i retransmisje w trzech kanałach telewizyjnych to jedno. Spoty i relacje w Polskim Radiu, zwiastuny z wizerunkiem miasta emitowane przed każdym filmem w sieci Cinema City, publikacje prasowe oraz reklama w mediach internetowych i społecznościowych – to drugie. Gdyby Jaworzno chciało samodzielnie zorganizować kampanię promocyjną o podobnym zakresie, musiałoby wydać co najmniej pół miliona złotych. Jeśli nie więcej. Z kolei mniejsze miejscowości, w których odbywają się tzw. lotne premie, płacą zdecydowanie mniejsze sumy. W 2017 roku Wisłę kosztowało to 10 tys. zł, Chorzów 25 tys. zł, a Bielsko-Białą 30 tys. zł. Jak oceniają fachowcy, to się opłaca.

 

Historia polskiego kolarstwa i sportu 

Trzeba bowiem pamiętać, że Tour de Pologne to ogromny prestiż i kawał historii polskiego sportu. Pierwszy wyścig – nazywany wówczas „Biegiem kolarskim” – zorganizowano w 1928 roku, dokładnie ćwierć wieku po inauguracji słynnego Tour de France. O randze imprezy świadczy fakt, że patronem honorowym wyścigu został sam prezydent II Rzeczypospolitej Ignacy Mościcki, a przewodniczącym Komitetu Honorowego Marszałek Józef Piłsudski. Przed wojną kolarskie wyścigi w niczym nie przypominały dzisiejszych sportowych widowisk. Kolarze jechali ze średnią prędkością ok. 25 km/h, pokonywali etapy liczące nawet 300 kilometrów, a zamiast wożenia bidonów i batonów, zatrzymywali się, aby zjeść posiłek. Dziś organizacja i profesjonalizm są na zupełnie innym poziomie. Z roku na rok w polskim wyścigu udział biorą najlepsze drużyny kolarskie z całego świata. Tak będzie i tym razem. Kto wygra wyścig kolarski Tour de Pologne? To już znacznie trudniejsze zadanie do odgadnięcia.

 

1 KOMENTARZ

- Advertisment -

Maciej Sierpowski jaworznickim sprzedawcą roku

Maciej Sierpowski zwyciężył w plebiscycie dotyczącym wyboru sprzedawcy roku w Jaworznie. Maciej Sierpowski na co dzień zajmuje się sprzedażą win i poradnictwem w ich zakresie...

Wojciech Saługa marszałkiem województwa śląskiego

W trakcie inauguracji pierwszej sesji Sejmiku Województwa Śląskiego VII kadencji, Wojciech Saługa został wybrany na marszałka województwa śląskiego. Za kandydaturą Saługi zagłosowało 29 radnych. Zaraz...

Majówka pod kątem bezpieczeństwa

Służby podsumowują miniony długi weekend majowy pod kątem bezpieczeństwa. Ubiegła majówka to nie tylko uroczystości państwowe, okazja do grilla czy po prostu wolne. To także...