Niedawna pandemia spowodowała wzrost liczby najemców, którzy chcą podnajmować swoje biura. Najemcy nieruchomości komercyjnych nie tylko próbują obniżyć czynsze za przestrzenie biurowe, z których nie korzystają ze względu na fakt, że pracownicy pracują teraz z domu, ale wiele firm również nie prowadzi działalności.
Dlatego podnajem wydaje się być dobrym wyborem. Jednak wielu najemców komercyjnych popełnia błędy przy podnajmowaniu powierzchni biurowej. W tym artykule dowiesz się, co zrobić, aby uniknąć tych typowych błędów.
Brak zrozumienia obowiązków w przypadku wynajmu biura
Podnajmując powierzchnię biurową, nadal obowiązują Cię warunki pierwotnej umowy najmu. Oznacza to, że nadal jesteś odpowiedzialny za opłacenie miesięcznego czynszu i innych opłat zawartych w dzierżawie. Ponadto Twoim obowiązkiem jest przygotowanie przestrzeni dla nowego podnajemcy.
Brak obliczenia kosztu podnajmu
Mimo że celem podnajmu jest zarobienie pieniędzy na wyrównanie czynszu, ważne jest, aby obliczyć koszt podnajmu i zastanowić się, czy jest on idealny dla Twojej firmy. Należy mieć na uwadze takie opłaty, jak:
- prowizja maklerska – będziesz odpowiedzialny za zapłacenie prowizji brokerskiej, jeśli Twój poddzierżawca korzysta z usług brokera,
- opłaty adwokackie – będziesz odpowiedzialny za opłacenie prawnika, który pomoże Ci przygotować i sfinalizować umowę podnajmu,
- koszty przeprowadzki i relokacji – posiadanie podnajemcy oznacza, że musisz przenieść swoje nieruchomości do nowej lokalizacji lub do innej części budynku,
- zwrot z tytułu podnajmu – zwrot z tytułu podnajmu pokazuje procent czynszu, który odzyskasz po podnajmowaniu biura, po uwzględnieniu prowizji maklerskich, opłat prawniczych i koncesji rynkowych.
Niepowodzenie obliczenia czasu dzierżawy
Ważne jest, aby oszacować, ile czasu zwykle zajmuje w Twojej okolicy pozyskanie nowego poddzierżawcy na podstawie znajomości rynku i zapotrzebowania na przestrzeń.
Brak oceny utrzymania przestrzeni
W głównej mierze jest to zależne od kształtu samej umowy, niemniej z jej treści może wynikać, że to my będziemy odpowiadać za ewentualne naprawy zepsutej instalacji lub remont samego lokalu. Dlatego musimy upewnić się co do tego, że podnajemca, którego wybraliśmy, będzie utrzymywał budynek w dobrym stanie.
Podsumowanie
Uniknięcie powyższych błędów przy podnajmowaniu powierzchni biurowej sprawi, że całe przedsięwzięcie będzie wiązało się z obopólną korzyścią. Dlatego tym bardziej powinno nam zależeć na tym, aby zyskać, a nie stracić.