Ambitne rodzime przedsiębiorstwa coraz wyraźniej dostrzegają korzyści płynące z kontaktów biznesowych z chińskimi kontrahentami, zwłaszcza na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat. W wyniku tego Państwo Środka okazuje się dziś strategicznym partnerem handlowym w Azji Wschodniej dla polskich firm, a fakt ten potwierdza m.in. rosnąca skala importu towarów z Chin. Wymiana handlowa z Chinami słusznie jawi się poszczególnym przedsiębiorcom jako istotna szansa na rozwój prowadzonej działalności, jednak sama procedura importu wciąż pozostaje dość skomplikowana i czasochłonna, przez co budzi uzasadnione obawy i niepewność w niedoświadczonych przedsiębiorcach. Sprawdźmy więc, czy import towarów z Chin jest opłacalny i jak faktycznie wyglądają realia współpracy z tamtejszymi producentami i dostawcami.
Czy warto rozpocząć import towarów z Chin?
Import towarów z Chin z pewnością otwiera przed polskimi, rozwijającymi się przedsiębiorcami nowe możliwości biznesowe, o które trudno na rodzimym rynku. Ponadto rozpoczęcie tego rodzaju wymiany handlowej z Państwem Środka może okazać się dla firmy strategicznym posunięciem, pozwalającym nie tylko na pozyskanie towarów niedostępnych w Polsce (a przez to szczególnie atrakcyjnych dla naszych konsumentów), ale również może przyczynić się do znacznego zoptymalizowania kosztów produkcji. Import towarów z Chin to zatem istotna szansa na rozwój prowadzonej działalności.
Jakie produkty opłaca się importować z Chin?
Wśród grup produktowych, które okazują się szczególnie opłacalnym wyborem dla polskich firm importujących towary z Chin do Polski, wymienić można m.in. elektronikę, artykuły wyposażenia wnętrz, odzież i tekstylia, a także oświetlenie czy kosmetyki. Ostateczna decyzja wymaga jednak gruntownej analizy rynku i potrzeb konsumentów, a w celu oszacowania rentowności całej inwestycji należy wziąć pod uwagę także ceny produktów oraz obowiązujące stawki celne na import towarów z Chin.
W jaki sposób przebiega import towarów z Chin?
Import produktów z Chin do Polski to wieloetapowy proces, który wymaga świetnej znajomości przepisów i regulacji w zakresie wymiany handlowej pomiędzy tymi państwami, a także zrozumienia kultury Chin i specyfiki tamtejszego środowiska biznesowego. Całą procedurę można przedstawić w kilku kluczowych krokach.
Rejestracja firmy
Aby móc wprowadzać produkty z rynku chińskiego do obrotu w Polsce lub innych krajach UE, należy zarejestrować firmę do importu towarów z Chin. W zakres obowiązków przedsiębiorcy wchodzi również pozyskanie numeru w Unijnym Systemie Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych EORI (ang. Economic Operators’ Registration and Identification) oraz rejestracja jako importer w BDO, jeśli sprowadzane produkty (m.in. sprzęt elektroniczny i elektryczny) wymagają tej formalności.
Wybór dostawcy
Aby zwiększyć szansę na pomyślny przebieg importu z Chin, należy uprzednio dokonać rzetelnej weryfikacji potencjalnego kontrahenta – jest to kluczowe szczególnie w sytuacji, gdy firma prowadzi inwestycję na odległość. Dokładne przeanalizowanie profilu dostawcy pozwoli uniknąć ryzyka kontaktów z nieuczciwymi kontrahentami.
Zamówienie i kontrola jakości
Przed złożeniem większego zamówienia u wybranego, zweryfikowanego dostawcy dobrą praktyką jest wcześniejszy zakup próbek towaru w celu sprawdzenia jakości produktu, zwłaszcza że sprowadzanie próbek nie podlega opłatom celnym ani podatkowi VAT. Decydując się na import towarów z Chin, warto zadbać także o cykliczne kontrole jakości zamówionego towaru bezpośrednio u producenta. W tym celu można skorzystać ze wsparcia profesjonalnej firmy, która zajmie się wszelkimi formalnościami na miejscu w Chinach, dbając o wysoką jakość zamówienia i dobre kontakty biznesowe z chińskimi partnerami.
Płatność i transport towaru
Płatność zazwyczaj podzielona jest na transze, dlatego planując import z Chin, należy sporządzić stosowny kontrakt handlowy zawierający klauzulę regulującą tę kwestię. Z kolei metody transportu towaru uzależnione są od miejsca, z którego firma importuje produkty, a jego warunki szczegółowo określają międzynarodowe reguły handlu (Incoterms).
Odpowiednie przygotowanie do importu towarów z Chin, uwzględniające wszystkie wymienione etapy, skutecznie uchroni firmę przed ryzykiem nieprzemyślanych inwestycji, dzięki czemu import przyniesie oczekiwane korzyści finansowe.