Jak powiedzieli nam mieszkańcy, którzy są mocno rozgoryczeni całą sytuacją, pod budowę tego węzła zabierają im tereny prywatne. Wśród mieszkańców są również przedsiębiorcy, którzy przy ulicy Krakowskiej prowadza działalność, i to od wielu lat. To ich jedyne źródło utrzymania i jedyny dochód.
Zabiera nam się prawie cały teren, na którym prowadzimy swoją działalność. Nie ma żadnych konkretnych informacji. Gdyby nie to ze Stalexport odpowiedział na nasze pismo, Urząd Miasta Jaworzno, w ogóle się tym nie zainteresował, a przede wszystkim mami mieszkańcami. Cały czas jesteśmy odwoływani, kierowani, by kontaktować się ze Stalexport, a przecież to na ich terenie wszystko się dzieje, przecież tu mieszkają ludzie, jaworznianie, którzy liczą na pomoc i wsparcie władz swojego miasta.– powiedziała mieszkanka Cezarówki.
Są mocno zaniepokojeni brakiem zainteresowania ze strony władz miasta pracami projektowymi związanymi z budową tegoż węzła.
Mieszkańcy wiedzą, że firma Stalexport nie ma zamiaru rezygnować z inwestycji budowy węzła, a co za tym idzie, wprowadzenia niekorzystne dla mieszkańców Jaworzna. Przedsiębiorcy, będą musieli zamknąć swoje działalności.
Jak poinformowali nas mieszkańcy, z prośbą o pomoc w rozwiązaniu tego problemu, zwracali się do Władz Miasta Jaworzna, oraz Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, jednak nie uzyskali wsparcia i propozycji pomocy. Sprawą zainteresował się jednak pan Paweł Bańkowski.
Uważam, że władze miasta powinny w pierwszej kolejności zorganizować takie otwarte spotkania z inwestorem, czyli ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska i reprezentować interesy swoich mieszkańców i występować w ich obronie. – oznajmił pan Paweł Bańkowski.
Zapytaliśmy również Urząd Miasta w Jaworznie, co sądzi o tej sprawie. Taką otrzymaliśmy odpowiedź:
Gmina zawsze wspiera Mieszkańców w ich słusznych sprawach. Inwestorem jest STX, postępowanie środowiskowe prowadzi Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach, o inwestycji informowały wszystkie lokalne media oraz urzędy, które prowadzą postępowanie. STX ma umowę podpisaną z ministrem właściwym do spraw transportu, umowa jest tajna, Gmina Jaworzno wytoczyła proces o jej odtajnienie i-niestety – pomimo wygranej w pierwszej instancji Sąd Apelacyjny uchylił jej odtajnienie. Nadzór nad realizacją umowy koncesyjnej sprawuje katowicki oddział GDDKiA. Gmina Jaworzno NIE jest stroną w żadnej sprawie związanej ze STX. Gmina Jaworzno wielokrotnie publikowała informacje o planach STX i negatywnym stosunku Gminy do tych projektów.
Do sprawy odniósł się również Rafał Czechowski, rzecznik Stalexport Autostrada Małopolska S.A. poniżej publikujemy odpowiedź:
Rozbudowa Węzła Byczyna jest jednym z obowiązków koncesjonariusza autostrady A4 Katowice – Kraków, zapisanych w umowie na zarządzanie i rozwój tej drogi. Nie jest więc inicjatywą prywatnego podmiotu, ale zobowiązaniem wobec instytucji publicznej. Niezależenie od tego, projektując rozbudowę poszukiwaliśmy rozwiązań, które w możliwie najmniejszym stopniu wpłyną na środowisko i których ingerencja w życie mieszkańców będzie ograniczona. Służy temu przejrzystość procesu i dostęp do informacji, dlatego przedstawiciele naszej firmy jako inwestora uczestniczyli na etapie koncepcyjnym w spotkaniach zorganizowanych przez władze Jaworzna oraz Chrzanowa, gdzie odbywały się one także z udziałem mieszkańców.
Z tych samych pobudek pozostajemy w kontakcie z osobami, które z różnych powodów zwróciły się do nas w sprawach związanych z rozbudową Węzła Byczyna. W miarę możliwości uwzględniamy też wnioski mieszkańców, czego przykładem jest przeprojektowanie drogi pomocniczej wzdłuż planowanej nowej jezdni przy ul. Krakowskiej w Jaworznie i poszerzenie jej z 3,5 do 5 m szerokości, co umożliwi ruch towarowy na potrzeby jednej z osób prowadzących w tym miejscu działalność gospodarczą.
Przyjęty wariant rozbudowy Węzła Byczyna jest jednym z trzech rozpatrywanych rozwiązań. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach podzieliła nasz pogląd, że wpływ inwestycji w tym kształcie na środowisko będzie najmniejszy – stąd decyzja o jego wyborze. Jest to także wariant wymagający przejęcia przez GDDKiA najmniejszej liczby zamieszkałych nieruchomości.
Dla całości spraw związanych z podobnymi inwestycjami ważne jest, że postępowania administracyjne związane z tą inwestycją obejmują informowanie mieszkańców o podejmowanych decyzjach przez odpowiednie instytucje, jakkolwiek nie jest rolą inwestora ocena adekwatności przyjętych w procedurze administracyjnej środków komunikacji. W każdym razie ostatnio, w ramach postępowania środowiskowego, urzędy miasta w Jaworznie i w Chrzanowie udostępniały do publicznej wiadomości obwieszczenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
W kolejnym etapie w podobnej formie zostaną przekazane informacje o decyzji Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Gliwicach. Z dostępnej nam korespondencji wiemy, że zainteresowani sprawą mieszkańcy kontaktują się z zaangażowanymi instytucjami otrzymując indywidualne wyjaśnienia.
Mieszkańcy są bezsilni i mocno zaniepokojeni całą sytuacją. Czy będą musieli zamknąć swoja działalność? Oto jest pytanie.
[vc_facebook]
Mam tu na myśli samotność zarówno tych, którzy się szczerze nawrócili, jak i tych, którzy…
Nazwa „Wędrujące kamienie” kojarzy się przede wszystkim z Parkiem Narodowym Dolina Śmierci w Kalifornii i…
W Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 3 w Jaworznie odbyły się oficjalne uroczystości z okazji Święta…
Jaworznicka Geosfera zaprasza na obchody Dnia Ziemi, które zaplanowano na 26 i 27 kwietnia. Co…
Miasto Jaworzno z okazji Miejskiego Dnia Ziemi zorganizowało piknik pod Płaszczką. Podczas wydarzenia przygotowane były…
W 2024 roku, podobnie jak w latach ubiegłych przypada 7 niedziel handlowych. W najbliższą niedzielę,…