poniedziałek, 6 maja, 2024

Historia z automobilami w tle cz. I

Strona głównaHistoriaHistoria z automobilami w tle cz. I

Historia z automobilami w tle cz. I

- Advertisement -

Wszystko zaczęło się od zaskakującej prośby, którą pozostawiono na grobie Emila Rudawskiego, pochowanego na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie. Jan Wolański, wnuk Emila, jaworznianin, baryton, śpiewak Teatru Wielkiego Opery Narodowej, odnalazł 2 maja 2021 r. tajemniczą kartkę: Poszukuję kontaktu do najbliższej rodziny ś.p. Emila Rudawskiego. Badam życiorys jego syna w celach genealogicznych i pracy nad książką biograficzną.

Autorem kartki był Marcin Dambek, prowadzący w Wielkiej Brytanii portal polishmotorcycle. Pan Jan odpowiedział na prośbę. Udało się skontaktować pana Dambka z pozostałą w Wielkiej Brytanii rodziną Tadeusza Rudawskiego. W wyniku dalszych działań pana Dambka 18 kwietnia w 120 rocznicę urodzin Tadeusza Rudawskiego odsłonięto na jego grobie pamiątkową tablicę w ramach projektu Polskie Miejsca Pamięci na Wyspach Brytyjskich.

Dziadek Emil

Emil de Kotowicz Rudawski (ur. 15.01.1871r.) – był urzędnikiem krakowskiego Towarzystwa Wzajemnych Ubezpieczeń. Był duchem niespokojnym, urzędowanie go nie satysfakcjonowało.

Emil Rudawski z córką Jadwigą, synem Tadeuszem, żoną Michaliną i córką Zofią

W 1906 r. (niektóre źródła podają rok 1908) założył więc w Krakowie firmę E. Rudawski i S-ka, która była przedstawicielstwem czeskiej fabryki samochodów Laurin i Klement. Spółka sprzedawała wszystkie typy samochodów, motocykli i rowerów produkowanych przez czeską fabrykę.

Emil Rudawski z medalami sportowymi

W 1908 r. wraz z Wilhelmem Ripperem (1873-1942) uruchomił pierwszy profesjonalny serwis samochodowy – Galicyjski Auto Garage. Naprawiano w nim samochody osobowe, towarowe i omnibusy. W 1910 r. klientami garażu byli m.in.: Potoccy, Zamoyscy, Lubomirski, Stadnicki, Pusłowski i Ledóchowski.

Ripper był właścicielem jednego z pierwszych samochodów w Krakowie. Mawiano, że „ten wariat Ripper na pewno się zabije, bo jeździ z chyżością dwudziestu kilometrów na Godzinę”. Jako pierwszy Polak wraz z synem Janem w 1928 r. wziął udział w trudnym Rajdzie Monte Carlo.

Emil Rudawski z córką Jadwigą

Rudawski w 1909 r. był właścicielem salonu samochodowego na placu Kossaka, wtedy też wpadł na pomysł reklamowania salonu w formie filmowej. 7 września 1909 r. na stronach krakowskiego „Czasu” ukazało się ogłoszenie „Rewia automobilowa” o treści: „Celem rozbudzenia jak najszerszego zainteresowania dla ruchu automobilowego firma krakowska E. Rudawski i spółka postanawia urządzić w niedzielę 12 września rewię samochodów, tak miejscowych, jak i zamiejscowych. Program rewii, jakoteż zdjęć kinematograficznych jest następujący: Godz. 10 i pół – Zdjęcie warsztatów i autogaraży p. Rudawskiego. Godz. 11 – Punk zborny wszystkich automobilów biorących udział przed garażą. Godz. 11 i pół – przejazd automobilów przez ulicę Starowiślną. Godz. 12 – Przegląd automobilów przed fabryką Cementu w Borku Fałęckim. Godz. 12 i pół – Wyścig na górze mogilańskiej. Godz. 1 – Powrót do garaży przez most Zwierzyniecki i defilada automobilów. W wycieczce tej brać mogą udział oprócz automobilów rowery, motocykle i jeźdźcy konni. Przez cały czas trwania rewii będą dokonywane zdjęcia kinematograficzne. W razie niepogody rewia odbędzie się w następną pogodną niedzielę”. Pogoda nie dopisała, rajd odbył się tydzień później. Rudawski stał się więc organizatorem pierwszego rajdu samochodowego w Małopolsce. Po miesiącu w „Cyrku Edison”, pierwszym kinie Krakowa, zaprezentowano reportaż z rewii pt. „Rewia automobilów w Krakowie i wyścigi na górze mogilańskiej”. Był to zarazem pierwszy reportaż sportowy w filmowej historii Krakowa.

I Rudawski i Ripper byli członkami Krakowskiego Klubu Automobilowego. Pierwszy rajd Klubu rozegrano w czerwcu 1914 r. na trasie Kraków-Zakopane-Szczawnica-Kraków.

Za kierownicą Emil Rudawski

W kwietniu 1910 r. zbudowano w firmie Rudawskiego samolot konstrukcji Rozuma (Polak) i Bechiny (Czech). Samolot napędzany był jednym z pierwszych polskich silników lotniczych. W rok później – w maju 1910 r. – samolot wystawiono w sali Krakowskiego Domu Technika. Próby silnika i śmigła odbyły się publicznie, ale informacje o próbach lotów nie są znane. Latem tego samego roku Rudawski podjął samodzielnie próbę zbudowania szybowca według własnego projektu. Niestety z kontynuowania prac nad szybowcem zrezygnował. W 1911 r. firma Rudawskiego zostaje zamknięta. Rudawski koncentruje się na pracy w Towarzystwie Wzajemnych Ubezpieczeń. Warsztaty przejmuje firma „Auto Central Garage Star”, powstała z połączenia warsztatów Rudawskiego ze Spółką Omnibusów i Automobilów. Za sprawą Spółki w 1911 r. na ulicach Krakowa pojawiły się 4 omnibusy motorowe, które regularnie kursowały pomiędzy Salwatorem a dworcem kolejowym. W Polsce była to pierwsza próba wprowadzenia komunikacji samochodowej w mieście.

Pierwszy od lewej Jan Wolański (ojciec Jana Wolańskiego), obok Emil Rudawski i w samochodzie Tadeusz Rudawski – Berlin rok 1936

W rok później w firmie podjęto produkcję samochodu „Star”. Planowano produkować go seryjnie. Ostatecznie powstało kilka jego egzemplarzy, samochód miał świetne recenzje. Emil Rudawski zmarł 20 lutego 1950 r. w Krakowie, został pochowany na Cmentarzu Rakowickim.
Ela Bigas

- Advertisment -

Pożar samochodu w Byczynie

Pożar w Jaworznie Byczynie. Palił się samochód osobowy. Do zdarzenia doszło około godz. 16.30. Dokładnie o 16.36 dyżurny jaworznickiej straży pożarnej przyjął zgłoszenie o pożarze...

9. Rajd Nordic Walking w Ciężkowicach – wystartowały zapisy

Ruszyły rejestracje na 9. Rajd Nordic Walking w Ciężkowicach, który odbędzie się 18 maja. Limit uczestników został ustalony na 200 osób, dlatego warto nie...

Korty przy ul. Krakowskiej otwarte

MCKiS Jaworzno otwarło na ten sezon korty do tenisa ziemnego przy ul. Krakowskiej 8. Korty są dostępne od godziny 8:00 do 20:00. Kort można zarezerwować...