REKLAMA

Różnorodne ćwiczenia na siłowni z ciężarami, nawet te wykonywane pod okiem wykwalifikowanego trenera, mogą wiązać się z ryzykiem kontuzji. Wszystko to przez spore obciążenia, do których organizm na co dzień nie jest przyzwyczajony. Sposobem na zminimalizowanie skutków ubocznych treningu siłowego jest zainwestowanie w specjalistyczny pas kulturystyczny. Czym on jest? Kiedy się sprawdza? Jakie są jego zalety? Sprawdźmy!

Pas kulturystyczny – co to takiego?

Podczas pobytu na siłowni nie sposób nie zauważyć osób noszących w okolicach talii i bioder specjalną, dosyć masywną opaskę. To właśnie pas kulturystyczny, nazywany również ciężarowym. Produkt ten stosowany jest zazwyczaj przez sportowców, głównie kulturystów oraz trójboistów. Jednak coraz częściej sięgają po niego także inni, chcący kompleksowo zadbać o swoje zdrowie fizyczne.

Pas kulturystyczny nosi się przede wszystkim podczas ćwiczeń wykonywanych z większym obciążeniem. Jego głównym zadaniem jest ochrona przed kontuzją, poprzez odciążenie mięśni pleców, zapewnienie stabilizacji odcinka lędźwiowego kręgosłupa, a także zwiększenie ciśnienia w okolicach brzucha. Dzięki tak wszechstronnemu zastosowaniu, pas ciężarowy skutecznie zwalcza niebezpieczeństwo treningu siłowego (kontuzje, przepukliny, wysunięcie dysku).

Zalety stosowania pasa kulturystycznego

Zgodnie z opinią specjalistów w dziedzinie kulturystyki, pas ciężarowy powinien być stosowany przez każdego, kto decyduje się na pracę z obciążeniem, gdyż stanowi on doskonałe zabezpieczenie mięśni podczas treningu siłowego. Szerokość pasa do ćwiczeń jest zdecydowanie większa z tyłu niż z przodu, dzięki czemu pełni on dwojaką funkcję. Ze względu na specyficzną, dość nietypową konstrukcję daje solidne wsparcie mięśniom brzucha, a także skutecznie ochrania odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Jak to możliwe? To proste! Pas kulturystyczny powoduje wyraźny wzrost ciśnienia w jamie brzusznej, tym samym wspierając organizm i pozwalając mu na podniesienie oraz przemieszczenie ogromnych ciężarów. Wywarcie większej siły na okolice brzucha przyczynia się jednocześnie do odciążenia mięśni pleców, przez co ryzyko kontuzji tj. zerwanie mięśnia, naderwanie ścięgna, wysunięcie dysku czy pojawienie się przepukliny wyraźnie spada.

Kiedy nosić pas kulturystyczny? Przydatne wskazówki

By móc w pełnej mierze korzystać z zalet pasa kulturystycznego, nie należy nosić go cały czas. Wystarczy jedynie założyć tego rodzaju pomoc do pracy z największym obciążeniem, pamiętając o tym, by go rozluźniać lub zdejmować po wykonanej serii powtórzeń. Wśród ćwiczeń siłowych, w których dodatkowa stabilizacja pasem może być naprawdę przydatna, należą między innymi:

  • przysiady ze sztangą,
  • martwy ciąg,
  • przysiady na specjalistycznych urządzeniach tj. suwnica Smitha,
  • wyciskanie sztangi w różnorodnych pozycjach (zza karku, nad głowę, sprzed klatki piersiowej, w pozycji leżącej).

Zakładając pas ciężarowy na siebie, jedynie przy wykonywaniu określonych czynności siłowych, skutecznie zwiększamy możliwości treningu, pozwalając tym samym na bicie własnych rekordów sportowych. Jednak przy okazji dobrodziejstw płynących z zastosowania pasa,  warto pamiętać o wykonywaniu dodatkowych ćwiczeń na mięśnie brzucha, gdyż partie te pracują wtedy z mniejszą intensywnością niż normalnie.

Podsumowując, pas kulturystyczny stosowany przy różnego rodzaju ćwiczeniach, to nie tylko skuteczny stabilizator mięśni brzucha, ale także wyraźne zabezpieczenie okolic kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Mimo podzielonych opinii na temat jego stosowania my nie mamy wątpliwości, że właściwie użyty jest w stanie przynieść więcej korzyści niż szkód.

- REKLAMA -
Zewnętrzne linki