Tauron uruchamia pierwszy w Polsce magazyn energii. Konstrukcja o mocy 150 kWh powstała przy wykorzystaniu zużytych baterii autobusowych i znajduje się w Jaworznie.
W Polsce od kilku lat pojawia się coraz więcej autobusów elektrycznych. Okres eksploracji ich baterii wynosi zazwyczaj od 8 do 10 lat. Takich ogniw będzie pojawiać się coraz więcej, a zastosowanie ich w stacjonarnym magazynie energii może wydłużyć cykl życia baterii nawet o 8 lat.
– Baterie w autobusach elektrycznych w wyniku ich eksploatacji tracą część swojej pojemności i sprawności. Akumulatory o pojemności poniżej 80 procent, które nie są już użyteczne w autobusach, mogą stać się doskonałym elementem stacjonarnego magazynu energii elektrycznej. Drugie życie baterii jest więc wydłużeniem ich okresu użyteczności o co najmniej 8 lat – wyjaśnia Patryk Demski, wiceprezes Grupy TAURON ds. strategii i rozwoju. – Podczas realizacji projektu, sprawdzaliśmy, jak magazyn współpracuje z ładowarką do pojazdów elektrycznych oraz jak wpływa na parametry lokalnej sieci elektroenergetycznej. Planujemy dalsze analizy pracy magazynu oraz weryfikację możliwości jego integracji na przykład ze źródłami wytwórczymi Grupy – dodaje Patryk Demski.
Jak wypomniano, jaworznicki magazyn przyłączony jest już do sieci elektroenergetycznej. Konstrukcja zbudowana z z czterech modułów bateryjnych, w których znajduje się po 78 pojedynczych ogniw bateryjnych. Każdy z modułów waży około 500 kg. Pochodzą z pierwszego autobusu elektrycznego, który kursował po Jaworznie.
– Niewielkie magazyny stanowią efektywne narzędzie stabilizujące pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE dynamicznie rośnie, a także istotnym elementem układu mikrosieci czy spółdzielni energetycznych. Ogniwa litowo-jonowe z autobusów mogą tu odegrać znaczącą rolę ze względu na przewidywaną zwiększającą się podaż wyeksploatowanych baterii oraz na niższe koszty budowy w porównaniu do klasycznych magazynów przemysłowych – dodaje Patryk Demski.
Pierwsza w Polsce stacja ładowania i szybkiej wymiany baterii dla autobusów miejskich